PV, Duett, P1800, P1900, Amazon, 140, 160 relaterade ämnen men här diskuterar vi även Volvo 903 (Valp) & TP21 (Sugga) samt EPA och A-traktorer

Moderator: Moderatorer

av Frownlayer
Jag märkte idag att jag hade fått olja i expantionskärlet på min 140.
Men motoroljan är inte skummig och den har inte kokat nån gång efter renoveringen...

Har någon varit med om detta innan???
Kan det vara topp-packningen som har gått???

Tacksam för svar...
av LarsBd
Om inte du eller någon annan på något sätt förorenat kylarvattnet med olja måste motorn ha gjort det själv, förmodligen via en trasig packning.
Användarvisningsbild
av Örnen
Kolla så du inte fått olja i vattnet!
Tappa ur all gammal glykol och fyll på ny. Är det länge sedan du bytt ut glykolen kan det ibland se ut som olja hamnat i vattnet bla på grund av att rost i kylsystemet missfärgat vattnet.
Byt också olja och var uppmärksam närmsta veckorna framöver på motorns uppförande, ev vitaktig avgasrök, oljan och glykolen /vattnet.
B18-B20 motorerna är driftsäkra om rätt tåliga så toppackningen eller sprucket topplocj hör inte till vanligheterna. :-)-)
Användarvisningsbild
av Hasse63
Jag märkte idag att jag hade fått olja i expantionskärlet på min 140.
Du verkar säker på att det är olja och då är det som lard Bd skrev
förmodligen via en trasig packning.
Om du är minsta tveksam så be någon bilkunnig titta på kylvattnet innan du byter olja och glyckol. Topplockspackning bör vara av märket Elring som förövrigt är original.
Då du satte ihop motorn vilket märke på packningen använde du då. Om det är en packning från affären som börjar på Bil och slutar på tema så är det inte konstigt om du har olja i vattnet.
Användarvisningsbild
av Örnen
Jovisst kan det vara topplockspackningen som åkt, men å andra sidan vet jag hur en enda liten droppe olja eller bensin kan se ut när det kommer i vatten. Kan vara så att ett blandningskärl för glykol varit förorenat med en gnutta olja eller oljebaserad produkt så kan man luras. OCH eftersom trycket i motorn oftast trycker ut olja i glykolen/vattnet vid packningsläckage än tvärtom, så är olja i glykolen/vattnet inte lika "farligt" för motorn som tvärtom. Dock är det inte bra med läckage åt något håll. Byter han glykol och det visar sig att packningen brustit behöver han inte slänga den precis.
Du ha rätt i att om killen är osäker kan han be någon kunnig se över motorn. Eftersom jag skriver vad han kan kolla och undersöka först. Det går ju bara spekulera och gissa sig fram då jag inte sett bilen, men jag har själv ofta trott det värsta om många av mina bilfel som senare visat sig vara nått simpelt. Man bör kolla det enkla innan man målar fan på väggen.
av Frownlayer
ok... Jag har kollat på det lite noggrannare nu... det verkar inte som om det e mycket olja i kärlet.

Jag kan dra hela historien:
Köpte allt isärplockat.
det följde med en packning som såg bra ut. (ej feltema)
toppen är planad 2mm.
när vi startade motorn första gången så var det fel på min högflödesoljepump, så jag hann smälla 2 filter innan jag. plockade ner den.(de small efter bara 2 sec.)
bytte allt. sen har det gått ca 2000 mil.
lite oljebyte, men inte kylvatten.
ska köpa glykol och olja och se om det försvinner.
Användarvisningsbild
av Örnen
Hmm du kan ju hoppas på tur. Om det nu är topplockspackningen så du måste riva toppen. Byt inte bara packning och smäll ihop. Kolla så toppen inte har sprickor mellan olje och kylkanalerna. Kan vara svårt att se med blotta ögat. Åk till någon verkstad där de kan kolla. Finns en metod med järnfilsspån som man kan använda. Du ska också köpa nya topplocksbultar, använd aldrig gamla, rätt moment och ordningsföljd för åtdragning är viktigt.
av Frownlayer
nu har jag skruvat ner toppen.
topp-pockningen var av okänt märke, troligtvis något budgetmärke. (jag fick den med motorn.)
men nu kommer jag till mina frågor:

cyl. 1 och 2 var färgen på kolvtoppen brun-beige
cyl. 3 och 4 var färgen brun och kritvit.

alla cylindrar hade en stor sotkant i vändplanen.

vad är normalt. Och vad är det för fel på de andra isåfall?
Användarvisningsbild
av Örnen
Det brukar ju inte vara "ostkakerent" för att citera en känd mekargud. Lite svart på kolvtopparna är nog fullt normalt. Kolla toppen noga efter sprickor som kan vara svåra att se med blotta ögat. Ibland kan det synas som ett litet roststreck. Är du osäker så låt nån kunnig kolla innan du smäller ihop. För att få rätt momentåtdragning på toppbultarna använd momentnyckel och nya bultar. Det där med de olika kulörerna brunt måste man nästan se för att avgöra. Vet att fyrans cylinder får mindre kylning i och med att den sitter närmast torpeden och längst från kylluften och därför kan få annan färg.:-)-)

Hur kontrollerar jag det på bästa s&a[…]

Om du kör lite, säljer din bil, och bara[…]

OM RYSSEN KOMMER

Visst är det så men på någ[…]

Nytt försök med bromsarna idag. Riktigt […]