Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

av WSAB
Tänk vad mycket arbete man får uträttat för en liter bensin!

5 personer åker tryggt och bekvämt en dryg mil i en vanlig bil.
En liter bensin till motorsågen! jag skulle inte vilja handsåga den veden man kan såga med en enda liter bensin till motorsågen. Det räcker till bra många kubikmeter ved.

Folk gnäller att det blir så hemskt dyrt att tanka bilen, att man inte har råd att ha bil.
Men faktum är att bensinkostnaden bara står för ca. 1/4 av milkostnaden av vad det kostar att åka bil.

Den allra största kostnaden kommer när man byter bil (mellanskillnaden alltså), utan man kommer med sin Volvo V70 som är 3 år gammal, rullat kanske 6000 mil till Volvohandlaren, lägger 100-150000 kr emellan utan att höja på ögonbrynet. Då är det inte dyrt med bil heller!
Användarvisningsbild
av ~Kalle~
Jag kan faktiskt hålla med!

Till gräsmattan i stugan går det åt ~5 liter bensin till åkgräsklipparen. ~2500m2

Det hade jag inte velat klippa för hand. :wink:

/Kalle
av WSAB
Blev lite störd, hann inte skriva färdigt.

150000 kr/6000 mil=25 kr/mil, bara i värdeminskning.
Det betalar man VARJE mil man åker i bilen.
Det motsvarar kostnaden för 2 liter bensin varje mil man åker med bilen, sen får man plussa på den liter som bilen faktiskt drar, så den kostnaden blir ungefär som att bilen skulle dra 3 liter/mil, sen tillkommer allt det andra som, skatt, försäkring, service m.m.

Att då knorra över att bensinen går upp ett par kronor/liter är ju nästan larvigt.
Det är ju bara "peanuts" i det stora hela.
av Patarei
Personligen tycker jag faktiskt inte att bensinen är för dyr. Kör förvisso nästan enbart vår, sommar och tidig höst, men den glädjen som körningen skänker mig slår i princip allt annat så det är absolut värt pengarna. Även om så bensinen skulle stiga till 25 kr litern så spelar det egentligen mindre roll för mig personligen.

Man får istället se om man kan få ner andra kostnader så att det jämnar ut sig, samt kanske fixa något extraknäck.
av WSAB
Tomas88

Jo, så är det att den kostnaden, (värdeminskningen alltså) är mindre på en billigare bil.

Därför är det en mycket dålig affär att byta bil bara för den anledningen att den gamla drar för mycket bensin.
En bil som drar 1l/mil jämfört med en som drar 0,8l/mil, och körs 1500mil/år ökar bränslekostnaden med 3600kr/år.

Poängen med mitt inlägg är att påvisa att bränslekostnaden är liten i förhållande till alla andra kostnader inklusive värdeminskningen.
Värdeminskningen märks ju inte förrän man byter in bilen mot en ny.
Men det går inte att blunda för att det är den allra största kostnaden man har för sitt bilägande, om man köper nya eller nästan nya bilar.
av WSAB
5 personer tryggt och säkert en dryg mil/liter bensin.
Det blir ca. 2 kr 50öre/per person det.
Det är väl billigt?

En bussbiljett mellan samhället där jag bor och närmaste större samhälle, vilket är en resa på 11 km, där kostar en enkelbiljett med bussen 35 kr!!!

Inte konstigt att dom flesta åker bil.
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 7

Frontspoiler 39854555 Tröskel V […]

Kanske dålig kontakt, ska försöka […]

Foringer / Bussinger V90 CC

Om du bör byta mer än endast bakre l&aum[…]

Felkod B5