Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av kurdsson
Tja allihoppa.Här om dan monterade jag mina sommar däck.225/45/17.och två av däcken finns det rotationsriktning på o 2 finns det inte,Men efter att jag monterade de så hörs det inte som det ska.Låter precis som om de sittter fel.Nån som hae en tips?Det första jag tänkte på var att hjullagret hade gått.Men det ljudet fanns inte när jag hade vinterdäcken på.Så jag är tacksam för tips.

MVH
Användarvisningsbild
av greeeken
Skifta däcken kanske hjälper.
Men eftersom dina sommardäck lär väga mer än dina vinterdäck så kanske det är hjullagret.
Det hände mig förra våren
av Psyko
Kolla hur däcken ser ut, är dom tandade ger dom ifrån sig ett
ljud likvärdigt hjullager.
Annars är det säkert ett hjullager som låter, man brukar märka det
först när man monterat sommarhjul.
av Siqqe
Är bilen sänkt? Om den är det vanligt att cambervärdet blir så "dåligt" att däcken slits på insidan. Precis som någon sa så blir dubbarna på insidan av hjulet snea och då kan det uppstå ett konstigt oljud. Detta är också vanligt på sk. V-formade däck.

Även om du nu har skiftat hjulen kan det uppstå liknande ljud med helt nya däck om cambern står fel (alltså att underkant av hjulet är längre ut än ovankant).
av kurdsson
Bilen i fråga är inte sänkt.Jag förstår inte va du menar med tandade?Nu efter hjulbytet så kom det en klonk ljud med...fan trööt på skiten..mycket krångel nu alltså...Ska fan in med skiten i volvo...de borde direkt veta vad för fel det är..
av Psyko
kurdsson skrev:Bilen i fråga är inte sänkt.Jag förstår inte va du menar med tandade?Nu efter hjulbytet så kom det en klonk ljud med...fan trööt på skiten..mycket krångel nu alltså...Ska fan in med skiten i volvo...de borde direkt veta vad för fel det är..
Om du känner på däcken så ska dom vara jämna i mönstret, med tandade menas att dom har
klackar som sticker upp och gör däcken ojämna.
Udda specade bilar

En S60 T5 AWD MY21 med R-Design-exteriör och[…]

Är det versionen som ofta benämns som &r[…]

Har antagligen inte hänt något katastro[…]

3G släcks

Gäller detta även årsmodell -21? […]