Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

av Fred
Jag är lite nyfiken på om det är någon som använder sig av "lagabasen.se" för att söka delar?

Eftersom jag här på forumet blivit otroligt inspirerad att göra lite uppgraderingar till min V70 så söker jag som en tok efter sköna prylar. Jag har aldrig riktigt gillat "Bildelsbasens" sökfunktion och skrotnissarna är ju inte direkt världsbäst på att lägga in (rätt) information och priser. Sen kom jag plötsligt på att "Lagabasen" fanns! De har ju gjort så fin reklam i TV och allt. Knappade in adressen och kom till ett mycket trevligare webgränssnitt än "Bildelsbasen", matade in min bil och fick upp alla kategorier. Så långt var allt frid och fröjd. Men sen...

Modellåren stämmer inte (på Volvo V70 är det 00-07!!), det går inte att öppna träffar i nya flikar, det finns inga genvägar tillbaka till sökresultat, avancerad sökfunktion saknas etc etc. Dessutom är info och bilder på delarna ännu sämre än på "Bildelsbasen"!

Därför undrar jag nu om det är någon här som använder "Lagabasen" och tycker att den fungerar bra? I så fall, kanske denne någon kan upplysa mig om vad jag gör för fel? :D

Mvh
/Fred
Det verkar vara en interessant sida, trots att den är lite hackig. Roade mej att söka på lite olika sidor om bildelar och jag hittade lite olika grejer

Lite OT:

Sökte på bildelsbasen och hittade det här, http://www.bildelsbasen.se/?index=defau ... d=13199156

3125 kr för en pryl som inte går att använda till någon annan bil, förutom i bilen som den kommer ifrån ??:-/
Fred skrev:Jag är lite nyfiken på om det är någon som använder sig av "lagabasen.se" för att söka delar?

Eftersom jag här på forumet blivit otroligt inspirerad att göra lite uppgraderingar till min V70 så söker jag som en tok efter sköna prylar. Jag har aldrig riktigt gillat "Bildelsbasens" sökfunktion och skrotnissarna är ju inte direkt världsbäst på att lägga in (rätt) information och priser. Sen kom jag plötsligt på att "Lagabasen" fanns! De har ju gjort så fin reklam i TV och allt. Knappade in adressen och kom till ett mycket trevligare webgränssnitt än "Bildelsbasen", matade in min bil och fick upp alla kategorier. Så långt var allt frid och fröjd. Men sen...

Modellåren stämmer inte (på Volvo V70 är det 00-07!!), det går inte att öppna träffar i nya flikar, det finns inga genvägar tillbaka till sökresultat, avancerad sökfunktion saknas etc etc. Dessutom är info och bilder på delarna ännu sämre än på "Bildelsbasen"!

Därför undrar jag nu om det är någon här som använder "Lagabasen" och tycker att den fungerar bra? I så fall, kanske denne någon kan upplysa mig om vad jag gör för fel? :D

Mvh
/Fred
Hej Fred :-)

Lite inside-information från en som arbetar i skrot-branchen..

Lagabasen är en mindre grupp bildemonteringar som har slagit sig ihop och bildat föreningen Laga. Alla dessa demonteringar finns redan i Bildelsbasen, men det är ju bra att de har skapat en alternativ bas där man kan söka delar :-)

Tycker personligen att Lagas sida är rätt snygg men man kan, precis som du säger, inte lita på att informationen stämer på alla ställen. Där tycker jag att Bildelsbasen gör ett mycket bättre jobb. Lagabasen uppdateras knappt längre, medans Bildelsbasen utvecklas hela tiden.

Smaken är som baken :)
Jag gjorde misstaget att beställa en bakaxel via laga.se

Betalade en bra slant och trodde att jag skulle få en bakaxel i bra skick enligt beskrivning. Istället fick jag en nästan sönderrostad bakaxel med knäcka hjulbultar, hastighetsgivar- kontakten nästan krossad och fästest till handbronsvajern nästan helt av.

Skrotfirman hade dessutom inte paketerat in bakaxeln på något sätt utan den stod med höger sida i backen och vänster sida rätt upp i luften.

Varför detta inlägg? Begär foto på det ni funderar på att köpa. Enligt min mening alldeles för lite foton på laga.se

MVH
coredev skrev: Hej Fred :-)

Lite inside-information från en som arbetar i skrot-branchen..

Lagabasen är en mindre grupp bildemonteringar som har slagit sig ihop och bildat föreningen Laga. Alla dessa demonteringar finns redan i Bildelsbasen, men det är ju bra att de har skapat en alternativ bas där man kan söka delar :-)

Tycker personligen att Lagas sida är rätt snygg men man kan, precis som du säger, inte lita på att informationen stämer på alla ställen. Där tycker jag att Bildelsbasen gör ett mycket bättre jobb. Lagabasen uppdateras knappt längre, medans Bildelsbasen utvecklas hela tiden.

Smaken är som baken :)
Som jag redan skrivit tycker jag personligen att ingen av dessa sidor är speciellt bra ur användarsynpunkt, men jag kan förstå att det inte finns en massa pengar att pumpa in den här typen av hemsidor. Dock jag är övertygad om att ifall sidorna var enklare att använda, och om varje del som läggs in vore tydligt fotograferade och korrekt prissatta, så skulle försäljningen öka avsevärt! Jag har sökt efter massor av grejer till mina bilar och fått en hel del träffar men inte vågat eller orkat beställa på grund av bristfällig information...och det är ju tråkigt för alla parter...

Antagligen är det så att majoriteten av dem som jobbar i bildemonteringsbranschen inte har hängt med riktigt i vårt nya IT-samhälle...men det fylls ju på med nya, friska, generationer! Cordev finns ju på detta forum till exempel! :D
DDD skrev:Jag gjorde misstaget att beställa en bakaxel via laga.se

Betalade en bra slant och trodde att jag skulle få en bakaxel i bra skick enligt beskrivning. Istället fick jag en nästan sönderrostad bakaxel med knäcka hjulbultar, hastighetsgivar- kontakten nästan krossad och fästest till handbronsvajern nästan helt av.

Skrotfirman hade dessutom inte paketerat in bakaxeln på något sätt utan den stod med höger sida i backen och vänster sida rätt upp i luften.

Varför detta inlägg? Begär foto på det ni funderar på att köpa. Enligt min mening alldeles för lite foton på laga.se

MVH
Tråkigt att du råkade ut för ett dåligt köp! :( Det är ju inte helt kört för det...du känner säkert till distansköplagen? Om varan du köpt inte uppfyller det som angivits av säljaren så har du som köpare rätt att returnera varan utan kostnad för dig, dvs du ska inte ens behöva stå för returfrakten.

Att en vara köpt på Laga eller bildelsbasen är dålig har ju dock ingenting med hemsidornas funktion och utförande att göra. En bild på hemsidan garanterar inte heller att varan är juste, vill man lura sina kunder kan man ju alltid fota en pryl och skicka en annan... :???: Man bör nog alltid ta kontakt med den aktuella skroten, via mail eller ännu bättre ringa, och höra efter så att det man beställer verkligen är det man vill ha.

Mvh
/Fred

Hej, min morfars gamle S70 har blivit sjuk. Den st[…]

Det var oljefällan som var igensatt. Bät[…]

Nu har vi grävt lite mer i kablarna, den grov[…]

Hej! Testade handbromsen idag och tycker att det &[…]