Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av blue eagle boy
Tjena
Har nyss bytt B4 locket på min bil p.g.a att varvtalet rusade upp ibland mellan 1:an och 2:an när jag släppte på gasen och sakta gasade igen.
Nu efter bytet så växlar automaten hårt ner till 3:an från 4:an vid gaspådrag vilket den inte gjorde förut.

Jag har nyss sköljt ur och nollställt lådan. Det gick åt 18 liter olja vid skjölningen och oljan var svart och luktade bränt.
Enligt volvo så har jag senaste program versionen, men jag undrar om friläges funktionen fortfarande finns kvar i den senaste versionen?

Vad tror ni? Skulle det räcka med att nollställa lådan igen eller kan det vara så att den behöver renoveras.

Blue Eagle
Användarvisningsbild
av andreas 80
Vet inte hur mycket du kört sedan du bytte olja och nollställde den.
Ibland så kan man behöva köra ett tag innan lådan anpassar sig.

Angående Netrualkontroll så ska den vara borta i senaste mjukvaru versionen. Jag laddade in den senaste i höstas och då försvann den.
Jag bytte olja och lock i samma vända, och upplevde lite hårda växlingar under den första veckan. Men nu tycker jag den växlar mjukt och fint fastän den rullat 18000 mil.

Om du ändå inte får bort de hårda växlingarna kan det vara värt att försöka nollställa adaptionen igen.

Mvh
av blue eagle boy
Ja det är nog bäst (billigast) att köra en tid och se om det blir bättre.

Oljan som volvo har till lådan är den nån som vet om den innehåller rengöringsmedel som löser upp alla avlagringar som kan finnas i lådan.

Blue Eagle
av erikeriksson
Hej, har du exakt rätt olja, vet inte vilken automat du har, men till vissa lådor finns bara en "rätt" olja att välja på.
Vad var orsaken till att tidigare olja var bränd? Hur ser olja ut nu?
Användarvisningsbild
av andreas 80
Kan hålla med förra inlägg, kontrollera så att det är rätt olja du fått, vet att de 5-växlade lådorna är känsligare än tidigare varianter när det gäller oljan.
Andra saker som är lätt att kontrollera är ju oljenivån, och se så att den fortfarande är röd, klar och inte luktar bränt.

Mvh
av blue eagle boy
Jo det är rätt olja.
Frågan var mer om oljan innehåller lösningsmedel som löser upp smuts/beläggningar som ligger kvar i ventiler m.m i lådan ungefär som de flesta motoroljor gör.
För isåfall är det ju läge att göra ett nytt byte snart.
Udda specade bilar

En S60 T5 AWD MY21 med R-Design-exteriör och[…]

Är det versionen som ofta benämns som &r[…]

Har antagligen inte hänt något katastro[…]

3G släcks

Gäller detta även årsmodell -21? […]