Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av eccy243
945S skrev:I brist på avgastestutrustning kan du kanske sniffa på avgasröret och försöka avgöra om det blir någon skillnad t ex efter en lite hårdkörning på motorväg :-).
Bara lite allmänna spekulationer...
Om man sniffar i röret får man bara reda på HCn. Den är den enda gasen som luktar.
av pejohe
945S skrev:Felkoder? Hur exakt såg värdena ut på första besiktningen (så man vet hur mycket de ökade vid bes nr 2)?
Om den går så pass bra som det låter som vore det väl konstigt om det var fel på ventiler eller tändning tycker iaf jag... Låter mer som att den får för mycket bensin från insprutningen. Eller kanske något fel på något återcirkulationssystem, EGR eller vad det heter...
I brist på avgastestutrustning kan du kanske sniffa på avgasröret och försöka avgöra om det blir någon skillnad t ex efter en lite hårdkörning på motorväg :-).
Tror precis som du att den får för mycket soppa... men varför? Och hur kommer man till tals med det?
Ska kolla pappren igen och posta värdena.
av pejohe
945S skrev:Felkoder? Hur exakt såg värdena ut på första besiktningen (så man vet hur mycket de ökade vid bes nr 2)?
Om den går så pass bra som det låter som vore det väl konstigt om det var fel på ventiler eller tändning tycker iaf jag... Låter mer som att den får för mycket bensin från insprutningen. Eller kanske något fel på något återcirkulationssystem, EGR eller vad det heter...
I brist på avgastestutrustning kan du kanske sniffa på avgasröret och försöka avgöra om det blir någon skillnad t ex efter en lite hårdkörning på motorväg :-).
Jahapp, trots lite byten av grejer som kunde vara boven så blev det underkänt igen....

Kolla...

Förra årets besiktning (GODKÄNT) 070424
CO 0,0
CO 2500 0,0
HC 014
Lambda 1,00
Då var olja, filter, stift och lambdasond nybytta.

Sen har det hänt något...

080228 (UNDERKÄNT)
CO 0,3
CO 2500 0,6
HC 087
Lambda 0,99
Alla värden har gått upp men bara CO 2500 är över gränsvärdet. Bilen går även lite kallt så jag byter termostat och stift och besiktar igen....

080327 (UNDERKÄNT)
CO 0,8
CO 2500 1,0
HC 210
Lambda 1,01
Allt utom lambda är underkänt plötsligt! Har sedan dess bytt tempsensor, olja/filter , stift, luftfilter och lambdasond igen och även pytsat i ca 25% E85 och åkte idag tillbaka för efterkontroll...

080428 (UNDERKÄNT) Ordentligt varmkörd!
CO 0,7
CO 2500 1,1
HC 110
Lambda 0,97

CO ligger kvar men HC har gått ner men inte tillräckligt... Vad mer kan spöka här?? LMM, katalysator...?? Idéer?
Om man jämför med förra årets värden så har något drastiskt hänt för då var de ju närmast perfekta.

??:-/ :evil:

(Ska försöka läsa ut felkoder och nolla styrboxen sen.... har aldrig gjort det förr... vilken säkring skulle tas ut?)
Användarvisningsbild
av emmeborn
Hej,

Lånar lite plats, då jag har liknande problem. Fick dessa värden på senaste besiktningen. 740 GLE -90 B230F
Miljökontrollvärden (gränsvärden inom parentes):
CO 6,2 (0,5) HC 420 (100)
CO 2500 7,1 (0,3) LAMBDA 0,83 (0,96-1,04)

Det "lustiga" i det hela var att besiktningsmannen trodde att bilen var för kall (vilket den inte va) och började gasa ordentligt och då gick kamremmen av. :o

Så jag vet inte om de höga värdena berodde på att kamremmen höll på att ge upp eller om det är något annat? Skall besiktiga snart igen (efter att ha bytt kamrem) och undrar vad jag skall kolla upp/byta ut för att slippa skyhöga avgasvärdendenna gång.
Användarvisningsbild
av emwtur
emmeborn skrev:Hej,

Lånar lite plats, då jag har liknande problem. Fick dessa värden på senaste besiktningen. 740 GLE -90 B230F
Miljökontrollvärden (gränsvärden inom parentes):
CO 6,2 (0,5) HC 420 (100)
CO 2500 7,1 (0,3) LAMBDA 0,83 (0,96-1,04)
ligger lambda tokigt så får katalysatorn inte någon rolig uppgift.
Ditt lambda värde säger att bilen får MYCKET bensin - den borde dra en hel del, den bilen.
OM inte du har en "lambdavarningslampa" och inga felkoder i motordiagnostiken så är det antagligen en trasig lambda sond på din bil !

PS
skapa gärna en ny tråd i stället för att väcka en som sovit i ett år
DS

/emwtur
Volvo car UX

Själv kan jag inte se att något blivi[…]

Hej, jag har en xc60 T8 2023 . Mitt problem ä[…]

Bromsar på S60

Dessutom bromsar bilen bara bak om du har (anv&aum[…]