Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av blomman79
Hallå där ute!
Jag håller ev. på att köpa en V70N AWD -01 2,4T 14.000 mil! Har läst lite på forumet å sett att den har Visko kopplingen i slutväxel!
Min fråga är om det har varit några problem med drivlinan på denna tidiga modell av V70? Samt om turbo motorn (2,4T )har några "standard" fel?
Är det någon som har någon erfarenhet av denna typ av bil?
Alla svar är uppskattat!
Mvh/Blomman
av jbl
Motorn är kanon bra.

AWD systemet är pålitligt om man sköter om så att man har samma mönsterdjup och likadana däck med lika lufttryck. Alltid bästa däcken fram på denna AWD. Kör ej på reservdäck med annan diameter. Kolla så att vinkelväxeln inte läker olja.

Har man koll på detta så är det en bra bil.
Användarvisningsbild
av Loner
Motorn har inga större svagheter, magnetventilen brukar ge upp iofs (ca 500:-, byts på 15min), men annars är dom minst lika driftsäkra som 140/170hk.

/L
Användarvisningsbild
av eiskall
Loner skrev:magnetventilen brukar ge upp iofs (ca 500:-, byts på 15min)
Eftersom jag själv bytte magnetventil igår (och fick en helt ny bil!), så måste jag få säga emot där. Tar snarare tre minuter att byta den.
av blomman79
Låter ju bra! Fast man måste ju kolla skicket på den med. Finns ju alltid prakt exemplar...
Är det någon som har chipat en sådan bil ??
Såg på BSR att man fick upp emot 252hk / 410Nm! Borde bli riktigt bra skjuts i den då... :)
Användarvisningsbild
av ~Kalle~
blomman79 skrev:Låter ju bra! Fast man måste ju kolla skicket på den med. Finns ju alltid prakt exemplar...
Såg på BSR att man fick upp emot 252hk / 410Nm! Borde bli riktigt bra skjuts i den då... :)
För att vara lite pessimistisk så kan du då satsa på en T5 så får du 250hk /330Nm :wink: ;-//

fast då utan AWD

/Kalle
Användarvisningsbild
av Ronkeroo
blomman79 skrev:man måste ju kolla skicket på den med. Finns ju alltid prakt exemplar...
Såg på BSR att man fick upp emot 252hk
Jag chippade på BilOtrim, och herrejävlar vad den skjuter på nu mera.
av cme
Har en XC som är tunad hos BSR med programvara och avgassystem. Är helnöjd med denna. Drivlinan är väl identisk med den vanliga AWD:n.

cme
av cme
Om det är bytt skall det vara märkt med en GUL prick. Lätt att se. Åtminstone är det så på min XC.

/cme

Har antagligen inte hänt något katastro[…]

3G släcks

Gäller detta även årsmodell -21? […]

Svart rök

Har du läck på intercoler eller slang m[…]

Har fått tag i en stötfångare bak[…]