Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av lingua
Om bilen gått fett? så kan ju katten va rätt sotig. Ut på motorvägen ett par mil i "laglig" hastighet :D kan säkert sota ur den.
Se till att bilen är riktigt varm när du är på besiktningen.
Användarvisningsbild
av Sparkz
HC brukar ligga under 10 ppm på en motor som är frisk. Bensin i oljan kan göra en del. Lite tråkigt att byta igen om du nyss har bytt, det kanske kan räcka med några mil motorväg så det får dunsta ur. 109 är ju inte så långt över gränsen...
Har du tillgång till en avgasmätare kan du prova att koppla bort vevhusventilationen så syns det hur mycket som kommer från oljan. På tomgång går de mesta vevhusgaserna i den lilla slangen till insuget, på högre belastning tar den stora över.

HC är oförbränt bränsle, så det finns många saker som kan orsaka hög halt av det. Dålig förbränning -tändmissar, fet eller mager blandning, tjuvluft...
Läckande avgasventiler, en del av bränslet pyser ut under kompressionen.
av buzz
Puh, nu var den iaf. ombesiktigad o tro det eller ej, men den gick igenom! Jag har kört flera rejäla svängar så katten har fått blivit riktigt varm o sotats ur. Fick värdet 0,97 på HC så det var ju inte med så mycket marginal, något är ju galet, troligtvis ventiltätningarna el. om katten är slut. Nu har jag iaf. ett år på mig o fixa till det. Gött!! Tack alla för inputs o idéer! //buzz
av pejohe
Kanske kan låna den här tråden då jag har ett liknande problem...

745 GLE -90 B230F

Vid besiktning låg endast CO 2500 för högt 0,6 (0,3)...
Bytte då stift och termostat (då den inte ville bli riktigt varm)
Olja, filter och lambda är bytta för ca 500 mil sedan så de bytte jag inte igen.

Vid ombesiktning ligger CO för högt 0,8 (0,5), CO 2500 för högt 1,0 (0,3) och även HC för högt 210 (100) :shock:
Lambda OK 0,99

Inga anmärkningar på avgasystemet, ingen lambdalampa som lyser, bilen går normalt i övrigt...

Idéer? Var börjar man? :s
Användarvisningsbild
av Sparkz
0,6% CO är precis vad det ska vara innan katalysatorn, så man kan misstänka den. Särskilt när lambdavärdet är ok. Mäter man avgaserna före och efter kat ser man vad den gör för skillnad. Det finns mätuttag på främre röret, men man brukar få svetsa i ett nytt...
Men nästa besiktning blev det lite högre, det gillar jag inte. Kan det vara att den inte var helt varm då? HC brukar hålla sig väl under 100 även på en motor utan kat. HC är oförbränt bränsle, det visar på att motorn inte går helt rätt. Kan vara nästan vad som helst, tändmissar, fel blandning, otäta avgasventiler, mycket bensin i oljan...
av pejohe
Sparkz skrev:0,6% CO är precis vad det ska vara innan katalysatorn, så man kan misstänka den. Särskilt när lambdavärdet är ok. Mäter man avgaserna före och efter kat ser man vad den gör för skillnad. Det finns mätuttag på främre röret, men man brukar få svetsa i ett nytt...
Men nästa besiktning blev det lite högre, det gillar jag inte. Kan det vara att den inte var helt varm då? HC brukar hålla sig väl under 100 även på en motor utan kat. HC är oförbränt bränsle, det visar på att motorn inte går helt rätt. Kan vara nästan vad som helst, tändmissar, fel blandning, otäta avgasventiler, mycket bensin i oljan...
Enligt tempmätarn så gick den varmare (normal temp) efter bytet av termostat vid ombesiktningen... innan bytet så låg tempen lite lågt.
HC var ju helt ok innan bytet av termostat och stift, hur kan det ha påverkat mängden oförbränt bränsle? Oljan, ventilerna och allt annat är ju oförändrat mellan besiktningarna som är gjorda med en månads mellanrum och bilen används ett par, tre gånger i veckan bara. Jag tror att blandningen är lite fel nu efter stift och term bytet för motorn kan rycka till lite på låga varv har jag märkt men känns väldigt pigg på högre varv, piggare än innan faktiskt, känns som den drar lite för mycket soppa också... Hur får man bukt med blandningen på en bil med insprutning? Kan något ha gått knas vid stiftbytet tror du? Kan det vara otätt någonstans där? Men skulle ilen verkligen gå såpass bra och kännas pigg isåfall? :|
Användarvisningsbild
av eccy243
Bara som en liten inflikning, så kan jag meddela att "gamm-bilen" 744 GLE -88 B230E, K-jetronic ingen kat eller lambda. På senaste besiktningen hade den avgasvärden som hade blivit godkända för en katalysator-bil. Co-0,0 Hc-045 Lambda 1,01. Bilen hade då gått strax över 40 000 mil.
av pejohe
Kan det vara så att det är otätt vid något stift?

Jag tänker att bilen förmodligen hade gått igenom första gången med en ny termostat bara så att den blev ordentligt varm... eftersom det bara var ett högt CO2500 då och inget knasigt HC eller något annat?

Rimmar det... vad tror ni?
av 945S
Felkoder? Hur exakt såg värdena ut på första besiktningen (så man vet hur mycket de ökade vid bes nr 2)?
Om den går så pass bra som det låter som vore det väl konstigt om det var fel på ventiler eller tändning tycker iaf jag... Låter mer som att den får för mycket bensin från insprutningen. Eller kanske något fel på något återcirkulationssystem, EGR eller vad det heter...
I brist på avgastestutrustning kan du kanske sniffa på avgasröret och försöka avgöra om det blir någon skillnad t ex efter en lite hårdkörning på motorväg :-).
Bara lite allmänna spekulationer...
emblemwraps -crome delete

Tack för input, så det är en "[…]

Ladd problem Volvo 760

Kolla över generatorns och batteriets jordpun[…]

Volvo car UX

Själv kan jag inte se att något blivi[…]

Hej, jag har en xc60 T8 2023 . Mitt problem ä[…]