Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Robin745
#184506
montera ett sportluftfilter modell biltema och nu tycker jag att bilen går ryckigt på 2:ans växel på 3500 varv sen slutar den att små hacka, vad har jag gjort för fel?

Jag montera det på detta vis: Skruva loss luftmängdsmätaren från orginal luftburken samt nåt som hade 2 slangar i sig och ett elkoppling i sig. tog bort luftburken och la den i köksgolvet. Montera tillbaka dom där 2 slangarna plus elkabeln samt tog en kniv och snitta upp orginal luftslangen och tvinga ned luftmängdsmätaren och på med kabeln i den och till slut på med den koniska sportluftsfiltret och nu beter sig bilen som om att den har slut på bensin men jag har fulltank med bensin. Vad har jag gjort för fel?
av *pettson*
#184561
Robin745 skrev:montera ett sportluftfilter modell biltema och nu tycker jag att bilen går ryckigt på 2:ans växel på 3500 varv sen slutar den att små hacka, vad har jag gjort för fel?

Jag montera det på detta vis: Skruva loss luftmängdsmätaren från orginal luftburken samt nåt som hade 2 slangar i sig och ett elkoppling i sig. tog bort luftburken och la den i köksgolvet. Montera tillbaka dom där 2 slangarna plus elkabeln samt tog en kniv och snitta upp orginal luftslangen och tvinga ned luftmängdsmätaren och på med kabeln i den och till slut på med den koniska sportluftsfiltret och nu beter sig bilen som om att den har slut på bensin men jag har fulltank med bensin. Vad har jag gjort för fel?
Säg att du skämtar :shock: :shock: ...här nånstans gick det galet..*och snitta upp orginal luftslangen och tvinga ned luftmängdsmätaren och på med kabeln i den* :shock:
Du tror väl ändå inte att en luftmassemätare är instoppad på måfå i ett rör? :idea: .. Vad jag inte kan förstå är... eftersom du kör 95 års modell så är hela röret med massmätaren bortagbar ur luftfilterboxens övre del. Det är bara att skruva ur två skruvar och dra ur röret. På så sätt kan originalslangen till insuget sitta kvar på originalröret där massmätaren är INKALIBRERAD PÅ DJUPET.. Sen sätter man ett sportfilter på det röret i sin tur.. Det fungerar för 99.99%...
#184570
*pettson* skrev:
Robin745 skrev:montera ett sportluftfilter modell biltema och nu tycker jag att bilen går ryckigt på 2:ans växel på 3500 varv sen slutar den att små hacka, vad har jag gjort för fel?

Jag montera det på detta vis: Skruva loss luftmängdsmätaren från orginal luftburken samt nåt som hade 2 slangar i sig och ett elkoppling i sig. tog bort luftburken och la den i köksgolvet. Montera tillbaka dom där 2 slangarna plus elkabeln samt tog en kniv och snitta upp orginal luftslangen och tvinga ned luftmängdsmätaren och på med kabeln i den och till slut på med den koniska sportluftsfiltret och nu beter sig bilen som om att den har slut på bensin men jag har fulltank med bensin. Vad har jag gjort för fel?
Säg att du skämtar :shock: :shock: ...här nånstans gick det galet..*och snitta upp orginal luftslangen och tvinga ned luftmängdsmätaren och på med kabeln i den* :shock:
Du tror väl ändå inte att en luftmassemätare är instoppad på måfå i ett rör? :idea: .. Vad jag inte kan förstå är... eftersom du kör 95 års modell så är hela röret med massmätaren bortagbar ur luftfilterboxens övre del. Det är bara att skruva ur två skruvar och dra ur röret. På så sätt kan originalslangen till insuget sitta kvar på originalröret där massmätaren är INKALIBRERAD PÅ DJUPET.. Sen sätter man ett sportfilter på det röret i sin tur.. Det fungerar för 99.99%...

det enda löstagbara på luftburken är locket samt på underdelen röret som ät till varmluft och friskluft ingången på min volvo 855 glt 1995
av *pettson*
#184586
Robin745 skrev:
*pettson* skrev:
Robin745 skrev:montera ett sportluftfilter modell biltema och nu tycker jag att bilen går ryckigt på 2:ans växel på 3500 varv sen slutar den att små hacka, vad har jag gjort för fel?

Jag montera det på detta vis: Skruva loss luftmängdsmätaren från orginal luftburken samt nåt som hade 2 slangar i sig och ett elkoppling i sig. tog bort luftburken och la den i köksgolvet. Montera tillbaka dom där 2 slangarna plus elkabeln samt tog en kniv och snitta upp orginal luftslangen och tvinga ned luftmängdsmätaren och på med kabeln i den och till slut på med den koniska sportluftsfiltret och nu beter sig bilen som om att den har slut på bensin men jag har fulltank med bensin. Vad har jag gjort för fel?
Säg att du skämtar :shock: :shock: ...här nånstans gick det galet..*och snitta upp orginal luftslangen och tvinga ned luftmängdsmätaren och på med kabeln i den* :shock:
Du tror väl ändå inte att en luftmassemätare är instoppad på måfå i ett rör? :idea: .. Vad jag inte kan förstå är... eftersom du kör 95 års modell så är hela röret med massmätaren bortagbar ur luftfilterboxens övre del. Det är bara att skruva ur två skruvar och dra ur röret. På så sätt kan originalslangen till insuget sitta kvar på originalröret där massmätaren är INKALIBRERAD PÅ DJUPET.. Sen sätter man ett sportfilter på det röret i sin tur.. Det fungerar för 99.99%...
Jahopp då finns det tydligen olika varianter. Då får jag föreslå en tur till skroten och en luftburk till 1996 års modell då. Där är GARANTERAT röret bortskruvbart..


det enda löstagbara på luftburken är locket samt på underdelen röret som ät till varmluft och friskluft ingången på min volvo 855 glt 1995
av *pettson*
#184816
JovEN skrev:Detta låter nog som en dum fråga men är trött :roll: . Vad händer egentligen om man tar bort hela Massmätaren och lägger den åt sidan?
Jadu.. Det är en massmätare och den kommer uppenbarligen inte längre att mäta luftmassan som strömmar in i motorn. Då kan inte heller motorn får rätt bränslemängd längre. Fortsätter vi köra då får vi två alternativ.. En nedsmält katalysator eller några brända ventiler alternativt kolvar..
Om vi däremot drar ur sladden går motorn in i nödläge.. går som en halv påse nötter för att ta dej till närmaste verkstad.
Massmätaren har två viktiga inkalibreringar i röret den sitter i. Den ena är att den måste vändas åt rätt håll för att mäta rätt. Det andra är att den måste stickas in på exakt djup. Det för att den ska kunna mäta exakt rätt massa. Det finns inga genvägar..
#184968
*pettson* skrev:
JovEN skrev:Detta låter nog som en dum fråga men är trött :roll: . Vad händer egentligen om man tar bort hela Massmätaren och lägger den åt sidan?
Jadu.. Det är en massmätare och den kommer uppenbarligen inte längre att mäta luftmassan som strömmar in i motorn. Då kan inte heller motorn får rätt bränslemängd längre. Fortsätter vi köra då får vi två alternativ.. En nedsmält katalysator eller några brända ventiler alternativt kolvar..
Om vi däremot drar ur sladden går motorn in i nödläge.. går som en halv påse nötter för att ta dej till närmaste verkstad.
Massmätaren har två viktiga inkalibreringar i röret den sitter i. Den ena är att den måste vändas åt rätt håll för att mäta rätt. Det andra är att den måste stickas in på exakt djup. Det för att den ska kunna mäta exakt rätt massa. Det finns inga genvägar..

tack för tipsen men jag håller mig till"pettsons" tankar då för det är/verka vara en kunnig kille. Jag tänkt till lite mer ang. att bygga ett eget rör som jag ska tillverka i aluminium rör. så kan få rätt distans p åvart mätaren ska sitta få sitta med mätstickan och mäta från orginal luftburken. Är detta nåt att lägga ned kronor på tro du eller ska jag åka till skroten och följa mer din tanke pettson?
av *pettson*
#185066
Robin745 skrev:
*pettson* skrev:
JovEN skrev:Detta låter nog som en dum fråga men är trött :roll: . Vad händer egentligen om man tar bort hela Massmätaren och lägger den åt sidan?
Jadu.. Det är en massmätare och den kommer uppenbarligen inte längre att mäta luftmassan som strömmar in i motorn. Då kan inte heller motorn får rätt bränslemängd längre. Fortsätter vi köra då får vi två alternativ.. En nedsmält katalysator eller några brända ventiler alternativt kolvar..
Om vi däremot drar ur sladden går motorn in i nödläge.. går som en halv påse nötter för att ta dej till närmaste verkstad.
Massmätaren har två viktiga inkalibreringar i röret den sitter i. Den ena är att den måste vändas åt rätt håll för att mäta rätt. Det andra är att den måste stickas in på exakt djup. Det för att den ska kunna mäta exakt rätt massa. Det finns inga genvägar..

tack för tipsen men jag håller mig till"pettsons" tankar då för det är/verka vara en kunnig kille. Jag tänkt till lite mer ang. att bygga ett eget rör som jag ska tillverka i aluminium rör. så kan få rätt distans p åvart mätaren ska sitta få sitta med mätstickan och mäta från orginal luftburken. Är detta nåt att lägga ned kronor på tro du eller ska jag åka till skroten och följa mer din tanke pettson?
Om du vet med dej att du är tillräckligt nogrann så kan du naturligtvis skapa ett rör själv och sätta massmätaren i. Det har jag på min bil. Men är man osäker tar man då och köper en lite nyare luftburk så är dess lock isärtagbart med två skruvar. På så sätt får du röret automatiskt med rätt mått och allt. Röret har utstick som går att sätta öppet filter direkt på.

Parkslide är undantaget kravet på utrot[…]

Volvo 945 STARTAR EJ

På dom sista modellerna är där et[…]

powershift lager ingående drivaxel

hör malande ljud och tror ej är hjullage[…]

Cigg-uttag maxström?

Förhoppningsvis går säkringen inna[…]