Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av karlskrona_krille
hej

min bil har gått 8200mil servad sist 6300mil skall servs 9000mil, färddatorn säger service redan!!

why? kan jag vänta till enligt servicboken 9000mil.

tacksam för svar..
av Moody
Den håller reda på antal mil, antal dagar och antal motortimmar sedan serviceindikatorn nollades senast. Kan det ha gått ett år sedan senaste service kanske?
Användarvisningsbild
av eiskall
karlskrona_krille skrev:skall man behöva serva bilen varje år då?

tex om man kör 15mmil om året då blir intervallerna 1500mil istället för 3000kr som står i boken

Vill du följa boken så ska den servas varje år, ja. Om du kört exempelvis 500 på ett år har du sannolikt kört mycket korta sträckor, vilket i sig innebär att oljans smörjförmåga börjar ge sig.
Användarvisningsbild
av eiskall
Gör så om du känner det. Förmodligen kommer dom att erbjuda en såkallad Basservice, som är en nedbantad variant eftersom miltalet inte uppfyllts. Informera alltså om miltalet.
Användarvisningsbild
av speedboat
hej jag var i kontakt med castrol angående detta på min bil och då svarar dom att kör man mer än 1500mil per år så håller oljan 3000mil på 2 år utan att behöva byta men som han sa så är det många som åker väldigt få mil på ett år dessutom korta sträckar varje gång och då späs oljan ut med kondensvatten mm och får då dåliga smörjegenskaper så därför rekomenderas man att byta varje år men själv väntar jag tills den riktiga servicen 6000mil mvh speedboat

Är det versionen som ofta benämns som &r[…]

Har antagligen inte hänt något katastro[…]

3G släcks

Gäller detta även årsmodell -21? […]

Svart rök

Har du läck på intercoler eller slang m[…]