Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Jaha, nu börjar det här gå mig på nerverna alltså...

Fick effektmotståndet bytt och jippie, fläkten funka igen... i 1 vecka! Skillnaden var att fläkten inte blåste alls istället, men efter lite felsökning så konstaterades att effektmotståndet hade gått sönder igen. Den byttes åter igen på garanti dagarna innan påsk. Hoppades på att det var ett söndagsex eller nåt...

Men icke! Funkade på långfredagen och påskafton, sen stod bilen still fram tills torsdagen då jag satte mig i bilen. Jahapp, fläkten gick inte igång igen... Stängde av och muttrade litegrann, slog på tändningen och visst fasen gnissla den igång. Sen funka det hela dagen trots flera stopp osv...

Idag var det dags igen och samma visa.. ingen fläkt. Skillnaden är naturligtvis att den inte kom igång senare heller... Så nu lär knappast mekanikern bli glad och inte min plånbok heller :(

Någon som kan tänkas ha en aning om varför effektmotståndet slås ut hela tiden? Ska tydligen vara känslig för strömspikar. Sen verkar problemet uppstå efter att bilen stått still ett tag. Dagen efter bytet funka det fint, tre dar senare kom den igång och 7 dagar senare är den trasig igen. Batteriet byttes oxå som extra åtgärd, men det spelade visst ingen roll...
Fläkten går trögt och drar för mycket ström. Samma sak från 850 och framåt, man kan pilla med effektsteg och säkringar men det slutar alltid med en fläkt. Den ska egentligen slå ifrån och sätta felkod om fläkten drar för mycket...
Sparkz skrev:Fläkten går trögt och drar för mycket ström. Samma sak från 850 och framåt, man kan pilla med effektsteg och säkringar men det slutar alltid med en fläkt. Den ska egentligen slå ifrån och sätta felkod om fläkten drar för mycket...
Japp. Sliten fläkt som går tungt, fläkteffektmotståndet kompenserar genom att släppa på mer ström ändå tills motståndet dödar sig själv. Byt kupéfläkt innan du byter motståndet igen. Mest konstigt att verkstaden inte visste det.

Mvh
Fläkten går trögt och drar för mycket ström. Samma sak från 850 och framåt, man kan pilla med effektsteg och säkringar men det slutar alltid med en fläkt. Den ska egentligen slå ifrån och sätta felkod om fläkten drar för mycket...
Tack för svaret. Minns att jag kikade en snabbis på datorn när bilen var uppkopplad och såg något i form av " låg signal " från antingen fläkten eller motståndet.
Japp. Sliten fläkt som går tungt, fläkteffektmotståndet kompenserar genom att släppa på mer ström ändå tills motståndet dödar sig själv. Byt kupéfläkt innan du byter motståndet igen. Mest konstigt att verkstaden inte visste det.
Där ser man! Meken var inne på att det kunde vara fläkten som strular, men enbart motståndet byttes på garantin. Antar att det inte finns så många andra vägar att gå än att byta rasket istället.
Ja, nu är inte jag nån hejjare på Volvo, men motsvarande problem uppstår på Saab när fläkten börjar gå tungt av någon anledning (sliten, skit i fläkttrumman etc etc) Det som jag inte förstår är varför din fläkt går hela tiden men det kan bero på att det är resultatet av bränt fläktmotstånd och att det finns en "blås-ur-kupén-funktion", på Saab lägger fläkten helt sonika av, ofta efter att gått på varierande varvtal innan, då motståndet hela tiden jobbar med att öka o minska strömmen till fläkten för att få den att snurra korrekt.

Det innebär om det vill sig illa, att du kan få bekosta byte av fläkt själv maa "normalt slitage" o sen står garantin för motståndet?!

Mvh
Det som jag inte förstår är varför din fläkt går hela tiden men det kan bero på att det är resultatet av bränt fläktmotstånd och att det finns en "blås-ur-kupén-funktion"
Detta fenomen med att fläkten gick på fullt blås hände första gången. Andra gången vart det inte så liksom denna tredje gång. Fläkten går helt enkelt inte igång efter att bilen har stått still ett tag.

Ringde meken idag och han sa direkt " Kände på mig att det skulle bli så igen för jag misstänkte fläkten men ville pröva och göra det så billigt som möjligt " Klandrar honom inte för det :)

Så till det beklagliga... Volvo vill ha 4200:- för denna fläktmotor vilket jag tycker är lite överdrivet. Motståndet går givetvis på garantin ännu en gång. Hittade dock denna

http://www.bbbab.se/index.php?prodid=14 ... VÄRMEFLÄKT

Min fråga till experterna är därför: Är detta rätt del som behövs? Väldigt mycket billigare om man säger så...
DaXX skrev:

http://www.bbbab.se/index.php?prodid=14 ... VÄRMEFLÄKT

Min fråga till experterna är därför: Är detta rätt del som behövs? Väldigt mycket billigare om man säger så...
Det ser ju så ut. Dessutom verkar ju jobbet att byta relativt enkelt! :-DD
av DaXX
Det ser ju så ut. Dessutom verkar ju jobbet att byta relativt enkelt!
Blev så ivrig att jag ringde dem och visst det var en komplett sats fast utan motstånd.
Men motståndet får jag på garantin och arbetet debiteras inte mig så jag är nöjd :)

Hoppas bara att det fungerar. Volvo vill ju ha 4200 för exakt samma fläkt så skillnaden
är rejäl. Detta är ett billigt alternativ om man vill komma undan billigt och dessutom
är det en ny del med 1 års garanti :) Återkommer om hur det går...
DaXX skrev:Återkommer om hur det går...
Gör gärna det. Skall du byta fläkt själv? Isf är jag skit-nyfiken på hur det går för dig. Då kupé-fläktar ofta är ett elände, så jag blev glatt överraskad när jag läste i Hayne´s om hur "enkelt" det verkade vara på S80´n.

Mvh

Har antagligen inte hänt något katastro[…]

3G släcks

Gäller detta även årsmodell -21? […]

Svart rök

Har du läck på intercoler eller slang m[…]

Har fått tag i en stötfångare bak[…]