Volvo S/V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av McE
#182090
Hej igen! Gummans V40 ställer till med mera problem, jag har ju gjort rent insug och spjällhus men det räcker inte.... Lämnade in bilen på verkstad där man läser av felkoderna "-bränsletrycksgivare- det sitter ju ingen sån på den här" -säger mekanikern!? Okej, men varför larmar det då? Han berättade också att allt ter sig normalt, men plötsligt skenar HC och lambda iväg och motorns varvtal sjunker. Strax återgår allt till det normala för att upprepa sig igen, och igen...... :(
Ett stift var slut så det byttes, de andra var fina? Funderar själv om det kan vara problem med ena tändspolen/-modulen, om den glappar så att den ibland går på tre? Långsökt?
Börjar bli rejält trött.... :evil: på bileländet som jävlats sedan dag ett!
av erikda
#183514
hej.
jasså mekanikern sa att det inte finns någon bränsletrycksgivare..
det var konstigt..
det finns det visst.
den sitter på bränsletrycksregulatorn.
det är en svart oval kontakt.
om du öppnar huven och tittar precis till höger om topplocket så ser du den väl. den går inte att missa.
av McE
#183699
Tack för hjälpen!!! Då ska jag hem och kolla ikväll var den sitter. Vad tror ni om att låna en annan på t.ex skroten och se om problemen kvarstår? Är det nån som vet om den går att mäta upp, om man kan se ifall den är paj?
av erikda
#184449
om den är trasig så ska ju miljölampan tändas.
men har du kollat upp med en verkstad och de säger att den är trasig så är den väl det..
du kan ju alltid mäta upp den själv.
bränsletrycket ska vara mellan 4-7 MPa på tomgång.

med tändning på och bränsletrycksgivarens kontaktstycke urkopplat ska spänningen mellan givarens kontaktanslutning #2 (#1 till vänster, #2 i mitten #3 till höger) och jord vara ca 4,8 - 5,2 V.

mellan anslutning #3 och jord ska resistansen vara 0 ohm

mellan anslutning #1 och jord ska spänningen vara ca 12 volt som batteriet.
vet inte vad en ny givare kostar, men du kan ju alltid höra med det först.
av McE
#185131
Ja nu har jag mätt men inte faan hade jag de värdena.... Hoppas det löser sig med givaren ifrån skroten som jag hämtar imorgon, den kostar ca.300kr Provade att plugga in givaren och starta, då hade jag 2,6 volt ut på mittstiftet?
Jag återkommer angående mina försök :???:
av McE
#185731
Jaha! Kommer ner på skroten och dom har fel motor, inte faan är det en GDI som står där på pallen iaf.
Så jag är utan givare än, känns surt att beställa en för dyra pengar om den inte är orsak till problemen... Jag har inget larm ifrån motorstyrningen, men värdena ifrån den stämmer inte heller ifrån givarhelvete så jag vet inte vad jag ska tro..... Får väl klura vidare... :roll:
av snorkmobil
#190924
Hade liknande problem, tror jag iaf. Min gick vääääldigt dåligt, låga varv, lambdalampan lyste. men så ibland var allt normal, för att utan förvarning bli knepig igen. Kan det vara samma? Kommer inte ihåg just nu exakt vad det var vi bytte. Det ena var iaf nån liten givare som satt på luftslangen, eller nåt.. (är som ni märker sjukt dålig på motorer :oops: ). Men om det kan vara till nån hjälp kan jag kolla upp vad det egentligen var. Bilen går iaf som en klocka sen dess :P
av McE
#190960
Ja kolla gärna vad du bytte, vet faan inte vad jag ska ta mig till...... Och ja, så fort motorn går som den ska ska skrället väck!!! :evil:
AC problem Volvo S80 2000

Hej! Hoppas att jag lagt tråden rätt. […]

Hittade kompletta motorer på AliExpress f&[…]

Hur har det gått med detta? Har samma grunds[…]

Han slirade inte så länge för jag […]