Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Krull
Hej
Jag är ägare av en V70N T5 från 2000, och jag var ute och åkte här om dagen.
Stannar vid en korsning och tomgången svajar till när jag trampar i kopplingen. Ner till typ 500 för att sedan gå upp till ca 750. Inte nog med detta, oranga varnings lampan som ser ut som en motor börjar lysa samt oranga triangeln. plus att jag får felmeddelande( motor-nånting,service-nånting).
Stannar i nästa korsning och varvet dimper igen... och så är det nu.
Och när jag stängde av bilen så började kylar fläkten att gå. Inget konstigt med det tänkte jag, men nu går den igång varje gång jag stänger av bilen. Även om jag bara åker till affären (ca 700 meter) och stänger av så startar den. Det har den inte gjort förut.
Har vart ut och kört lite försiktigt och konstaterat att bilen går bra annars. Om man bortser från lamp jä*lar som lyser på en och gör en nervös!! :|

Så vad f*n kan det vara ??:-/ ... har läst runt lite på forumet. Gasspjäll, dåliga batterin osv. Finns ju lite att välja på.
Användarvisningsbild
av greeeken
Det bästa vi kan säga ät att åka till volvo direkt föra tt läsa felkoder.
Lite svårt att säga vad det är för fel.
Användarvisningsbild
av Sparkz
Du har iaf en felkod som har med tempgivaren att göra. Eftersom styrenheten inte kan lita på tempgivaren kör den kylfläkten för säkerhets skull.
av finnepower
Min bror har precis samma symtom som dig på sin t5:a. Hans fläkt hoppar oxå igång jämt när man stänger av bilen. Felkoder som finns på hans bil är gaspjäll samt luftmassmätare. Mek på bilia förklara att om gasspjället är kass så får man upp felkod för luftmassmätaren för den får fel värde osv.

Jag tror du har samma problem, alltså gasspjället är kass. Tror de går på 6000-7000kr för bara sjället sen om man lämnar in för bytet så blir de ännu dyrare.
av Totte_T6
Krull skrev:Tack för svaren!! Dax för "Goodwill" jakt.
Goodwill ?.....Goodluck!!

Berätta gärna hur det går med det!
av Pelle
Som sagt... Börja med att läsa ut felkoder och diagnosticera.

SEDAN EFTER det kan man dra en slutsats om vad som felar.
Innan du fått svart på vitt att spället är slut så löns det inte börja gaffla om goodwill. Du blir bara ovän med kundmottagaren om du stövlar in och kräver spjällbyte utan att veta vad som felas.

Dina symptom kan vara en kombination av många "små" fel där några är:
Skitigt spjällhus,luftläckage, felaktig tempgivare (eller ngn annan komponent i motorstyrningen) Bara för att tomgången "dippar" så måste inte spjällhuset vara väck.

Men OM verkstan i sin felsökning kan se att felet ENBART härrör till spjällfunktionen så kommer Volvo att börja med att rengöra spjällhuset samt att tanka i ny programvara för att kunna diagnosticera funktionen vidare.
Fortsätter dina problem efter det så kan du gå vidare och försöka utverka goodwill för spjällbyte. Förutsatt att bilen uppfyller Volvos krav på service etc. och att bilen inte är Chippad eller "trimmats" på annat sätt (Öppna filter etc)
av Krull
Har inte vart in på sidan på länge... Men läget är:
Fick en tid nu på fredag.
Och nej, jag har inte sagt något om ev. goodwill än. Som Pelle sa, det är inte bra att komma och kräva innan man vet hur det ligger till. När dom har felsökt och kommit fram till vad det nu kan vara, så tar jag i så fall upp det då.
av Krull
Var och lämnade in bilen idag.. Dom ringde och sa att felkoderna var spjället och luftmassamätaren. Efter att dom uppdaterat programvaran så gick bilen ännu sämre, men bara felkod på luftmass.mät. Så dom tyckte att den ska bytas 2800:- (inkl. arb och rabatter).
Och någon sådan hade dom inte hemma, så på måndag ska dom fortsätta.
Pratade lite om vad "Finnepower" skrev tidigare i den här tråden, med killen på Hans Persson. Men dom sa att det har bytts väldigt många spjäll i onödan, då det kanske hade räckt att uppdaterat mjukvaran. Nästa steg efter det gjort rent det och sist bytt ut det.

Vi får se om det är spjället eller luftmass. mät. som han säger. :???:

Forts. följer.
Udda specade bilar

En S60 T5 AWD MY21 med R-Design-exteriör och[…]

Är det versionen som ofta benämns som &r[…]

Har antagligen inte hänt något katastro[…]

3G släcks

Gäller detta även årsmodell -21? […]