Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Robin745
#183841
hej


Volvo 855 Glt 1995

ska koppla en amp meter samt en voltmeter som jag har från biltema vart, hur och vart ska jag sätta kablarna.

montera p åen volvo 855 1995 asså kan någon ge mig en anvisning på hur man ska göra

med ampmetern vill jag se hur många amp jag får från generatorn samt volt vill jag kolla hur många volt jag har i bilen
Användarvisningsbild
av Sparkz
#183957
Ok...
Voltmetenr är bara att koppla över batteriet.
Amperemetern ska vara kopplad så att strömmen passerar genom den.
Den ska helst vara kopplad så här för att kunna visa både laddning och urladdning:
Bild
När allt funkar som det ska tar generatorn hand om hela bilens strömbehov plus att den laddar batteriet (röd pil) Då visar A-metern plus. Om generatorn slutar ladda (eller laddar mindre än vad som behövs) hämtas strömmen från batteriet i stället (blå pil), då går strömmen åt andra hållet genom A-metern, och den visar minus.
Nu är det inte helt lätt att koppla det så, du får ändra om en del kablar. Generatorn är t ex kopplad direkt till startmotorn.
Alternativet är att bara sätta den på B+-kabeln från generatorn, alltså till vänster om förgreningen "till förbrukare" men då kommer den bara att visa vad generatorn laddar, inte om batteriet laddas ur.

Egentligen var det på likströmsgeneratorernas tid det var intressant med amperemeter. Nu räcker det långt med Voltmeter. Så länge spänningen håller sig över 13 Volt eller så vet du att generatorn ger "tillräckligt" med ström. Dessutom handlar det om högre ström nu, du har en generator på 100 A, jämfört med kanske 30 på den tiden. Det blir rätt grova kablar som ska in till mätaren. Om det nu inte är en mätare med separat shunt som du kan sätta ute i motorrummet?
av *pettson*
#184040
Sparkz skrev:Ok...
Voltmetenr är bara att koppla över batteriet.
Amperemetern ska vara kopplad så att strömmen passerar genom den.
Den ska helst vara kopplad så här för att kunna visa både laddning och urladdning:
Bild
När allt funkar som det ska tar generatorn hand om hela bilens strömbehov plus att den laddar batteriet (röd pil) Då visar A-metern plus. Om generatorn slutar ladda (eller laddar mindre än vad som behövs) hämtas strömmen från batteriet i stället (blå pil), då går strömmen åt andra hållet genom A-metern, och den visar minus.
Nu är det inte helt lätt att koppla det så, du får ändra om en del kablar. Generatorn är t ex kopplad direkt till startmotorn.
Alternativet är att bara sätta den på B+-kabeln från generatorn, alltså till vänster om förgreningen "till förbrukare" men då kommer den bara att visa vad generatorn laddar, inte om batteriet laddas ur.

Egentligen var det på likströmsgeneratorernas tid det var intressant med amperemeter. Nu räcker det långt med Voltmeter. Så länge spänningen håller sig över 13 Volt eller så vet du att generatorn ger "tillräckligt" med ström. Dessutom handlar det om högre ström nu, du har en generator på 100 A, jämfört med kanske 30 på den tiden. Det blir rätt grova kablar som ska in till mätaren. Om det nu inte är en mätare med separat shunt som du kan sätta ute i motorrummet?
Stopp.... ohoj eller nåt.. ;-//
Ett problem till kan uppstå..om man lägger det enligt RÖD tråd.
Med mekaniskt laddrelä kan du enkelt lägga en amperemeter i serie med laddningskabeln för att se uppladdningen/ urladdningen av batteriet oavsett hur amperemetern är uppbyggd.. Tyvärr kan man INTE göra detta med dagens eletroniska laddningsregulatorer. Dom felmäter nämligen i värsta fall och summan kardemumman är att dom egentligen tror att ditt batteri är fulladdat mest jämt. Med andra ord det kommer att laddas extremt lite till det batteriet. Lösningen är att veta att man köper en shuntad amperemeter.. Då uppstår INTE problemet.
Att jag kom på det såhär är djupt rotat.. :oops: min 18 års bil en gång i tiden hade original amperemätning genom instrumentet. Gick alltid som en klocka.. En dag så gick inte generatorn som tänkt. Vi byggde snabbt om den ifrån generator med fristående relä till inbyggt relä.. (bara kasta ut kolhållaren och montera regulator istället) Allt monterades ihop. Ut och köra.. jodå fungerade kalas visade runt 15 amp laddning.. men när bilen skulle startas om hemma var den orkeslös och batteriet verkade tomt..
Som tur den dagen stod där en bekant till familjen som var bilelektriker involverad i nåt samtal med min far.. Han log.. Han frågade vad som gjorts.. jag svarade som det var.. Han log nu med hela ansiktet och höll sej för skratt.. Han förklarade för rodnande mej att jag själv förstört laddningen på bilen. Amperemetern som är original är av den typen som du skickar all ström igenom, och laddregulatorn känner av amperemetern som är i serie med batteriet och lägger således laddningen efter dennes motstånd. Den dagen flyttade jag rodnande ena kabelskoörat till andra stiftet (så dom satt ihop igen) och genast laddade bilen ordentligt igen.. Det blev till att inhandla en shuntad amperemeter och sen gick det att koppla in den som original igen utan att eletroniska laddregleringen mätte fel. Så kika som sagt att det är en shuntad amperemeter. :wink:
Användarvisningsbild
av Robin745
#184106
*pettson* skrev:
Sparkz skrev:Ok...
Voltmetenr är bara att koppla över batteriet.
Amperemetern ska vara kopplad så att strömmen passerar genom den.
Den ska helst vara kopplad så här för att kunna visa både laddning och urladdning:
Bild
När allt funkar som det ska tar generatorn hand om hela bilens strömbehov plus att den laddar batteriet (röd pil) Då visar A-metern plus. Om generatorn slutar ladda (eller laddar mindre än vad som behövs) hämtas strömmen från batteriet i stället (blå pil), då går strömmen åt andra hållet genom A-metern, och den visar minus.
Nu är det inte helt lätt att koppla det så, du får ändra om en del kablar. Generatorn är t ex kopplad direkt till startmotorn.
Alternativet är att bara sätta den på B+-kabeln från generatorn, alltså till vänster om förgreningen "till förbrukare" men då kommer den bara att visa vad generatorn laddar, inte om batteriet laddas ur.

Egentligen var det på likströmsgeneratorernas tid det var intressant med amperemeter. Nu räcker det långt med Voltmeter. Så länge spänningen håller sig över 13 Volt eller så vet du att generatorn ger "tillräckligt" med ström. Dessutom handlar det om högre ström nu, du har en generator på 100 A, jämfört med kanske 30 på den tiden. Det blir rätt grova kablar som ska in till mätaren. Om det nu inte är en mätare med separat shunt som du kan sätta ute i motorrummet?
Stopp.... ohoj eller nåt.. ;-//
Ett problem till kan uppstå..om man lägger det enligt RÖD tråd.
Med mekaniskt laddrelä kan du enkelt lägga en amperemeter i serie med laddningskabeln för att se uppladdningen/ urladdningen av batteriet oavsett hur amperemetern är uppbyggd.. Tyvärr kan man INTE göra detta med dagens eletroniska laddningsregulatorer. Dom felmäter nämligen i värsta fall och summan kardemumman är att dom egentligen tror att ditt batteri är fulladdat mest jämt. Med andra ord det kommer att laddas extremt lite till det batteriet. Lösningen är att veta att man köper en shuntad amperemeter.. Då uppstår INTE problemet.
Att jag kom på det såhär är djupt rotat.. :oops: min 18 års bil en gång i tiden hade original amperemätning genom instrumentet. Gick alltid som en klocka.. En dag så gick inte generatorn som tänkt. Vi byggde snabbt om den ifrån generator med fristående relä till inbyggt relä.. (bara kasta ut kolhållaren och montera regulator istället) Allt monterades ihop. Ut och köra.. jodå fungerade kalas visade runt 15 amp laddning.. men när bilen skulle startas om hemma var den orkeslös och batteriet verkade tomt..
Som tur den dagen stod där en bekant till familjen som var bilelektriker involverad i nåt samtal med min far.. Han log.. Han frågade vad som gjorts.. jag svarade som det var.. Han log nu med hela ansiktet och höll sej för skratt.. Han förklarade för rodnande mej att jag själv förstört laddningen på bilen. Amperemetern som är original är av den typen som du skickar all ström igenom, och laddregulatorn känner av amperemetern som är i serie med batteriet och lägger således laddningen efter dennes motstånd. Den dagen flyttade jag rodnande ena kabelskoörat till andra stiftet (så dom satt ihop igen) och genast laddade bilen ordentligt igen.. Det blev till att inhandla en shuntad amperemeter och sen gick det att koppla in den som original igen utan att eletroniska laddregleringen mätte fel. Så kika som sagt att det är en shuntad amperemeter. :wink:

då är en fråga som jag ställer mig vad fan är "förbrukare" som visas på bilden då?
¨


vilket stift ska JAG använda då på generatorn för att inte den ska sluta ladda?
av *pettson*
#184136
Det handlar om vilken amperemeter du handlar.. inte vilket stift du använder.. :-)-) Köp en shuntad amperemeter. Då ska det inte finnas några problem alls.
av JH
#184171
En vanlig amperemeter har shunten inbyggd så det är ingen skillnad i funktion mellan inre och yttre shunt. Däremot är det som nämnts inte helt lyckat med långa kablar med tanke på spänningsfall och risk för kortslutning/brand. Men var hittar man en bil-amperemeter med yttre shunt?
Användarvisningsbild
av Robin745
#184173
*pettson* skrev:Det handlar om vilken amperemeter du handlar.. inte vilket stift du använder.. :-)-) Köp en shuntad amperemeter. Då ska det inte finnas några problem alls.


Den ampmeter jag har är biltemas art. nr. 32 - 173

jag undrar mest vart jag ska installera i bilen strunta i vart på ampmetern
av *pettson*
#184198
Robin745 skrev:
*pettson* skrev:Det handlar om vilken amperemeter du handlar.. inte vilket stift du använder.. :-)-) Köp en shuntad amperemeter. Då ska det inte finnas några problem alls.


Den ampmeter jag har är biltemas art. nr. 32 - 173

jag undrar mest vart jag ska installera i bilen strunta i vart på ampmetern
Det står ju klart och tydligt i din manual hur allt ska kopplas, den ska endast monteras så som anges... Sen ska den monteras så den syns annars är den ju värdelös.

*Växelströmsgenerator med inbyggt relä: Plus (+) på instrumentet skall anslutas till
stift 30 på startmotorn. Minus (-) på instrumentet skall anslutas, dels till B+ på generatorn,
dels till stift 30 på tändningslåset.
OBS! Den befintliga kabeln som finns mellan startmotor och generator måste kapas.*

*För
inkopplingen erfordras 6 mm2 kabel och till instrumentbelysningen 0,75 mm2 kabel.*
XC90 USA Köp med motorproblem

Det låter som ett totalhaveri och ett motorb[…]

V50 2.0D 2005.

V50 2005. 2.0D Turbo stänger av sig spontant.[…]

Volvo som inte startar.

Har du kollat så kamremmen är hel? &Aum[…]

Min jobbkompis hade två dörrar i polarv[…]