Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Här kan alla diskutera och tycka till om blinkande bromsljus och andra ljusrelaterade trafiksäkerhetsfunktioner som är tuffa att utrusta bilen med. För att få tycka till i denna tråd krävs att man antingen har gått in på http://www.whipflash.se och läst om whipflash eller att man själv har en bil som redan har blinkade bromsljus eller att man har annan kunskap i ämnet eller funderar på att installera whipflash.

Sedan juni 2007 är det dessutom tillåtet i hela EU med blinkade bromsljus, som uppfyller kraven som finns. Exempelvis får det endast blinka vid hård inbromsning eller nödninbromsning.

Jag har som alla säkert redan vet installerat det lilla reläet whipflash WF II-C i våra egna bilar och jag har lyckats få flera av mina grannar att installera whipflash. För er dock som inte ännu vet vad whipflash är, så kan jag enkelt förklara att det är ett litet relä som man på en timme installerar och därefter har man den senaste bromsljustekniken som finns på på många nya bilar. Funktionen innebär att bromsljuset automatisk blinkar när man bromsar hårt för att varna bakomvarande förare så att denne ej kör på din bil. Om du själv krockar eller blir påkörd eller kör i diket så sätts automatiskt varningsblinkersen på och stängs automatiskt av när man accelerera igen. Jag själv är whiplash skadad och vet därför vilket helvete det innebär när man krockar.

Skriv gärna även i denna tråd oxå om ni vet andra bilmärken som har blinkande bromsljus för utom Volvo och Mercedes och bilar med whipflash.

MVH Peter
av Steff 99
BMW har en annan variant på bla. sin 5-serie (E60/61) där ytterligare ett fällt i varje bromsljus tänds vid panikbromsning.

Allt som kan få den bakomvarande att förstå att något är påväg att hända måste väl vara till fördel.
Men missbrukas det på det ena eller andra sätt, så förlorar det sitt syfte.
Användarvisningsbild
av Sparkz
Jag hade själv funderat på nåt slagt tvåstegs bromsljus innan jag visste att det fanns. Det går säkert att undvika en hel del seriekrockar med det. Man kanske inte reagerar så mycket, eller framför allt tidigt om bilen framför tänder bromsljuset. Får man lite varning att "nu jävlar är det allvar" så börja man själv bromsa tidigare. Kan inte se några nackdelar med det heller.

Sen tar det ju ändå tid med att ändra lagar på en standard som finns i hela världen.
Användarvisningsbild
av camaro69
Ska man kalla det typiskt svenskt i "Mellanmjölkens land". Saker och ting som fungerar bra och höjer trafiksäkerheten i andra delar av vår värld duger inte här hemma.

Ett slående exempel är väl amerikanska bilar som måste förses med orange blinkers i bak istället för rött. Det duger inte med orange fram utan vitt eller gult. Om saker och ting fungerar alldeles utmärkt bland miljontals bilister i USA borde väl det fungera här hemma. Men icke då.

Så varför bli irriterad och förvånad över vissa underliga beslutsfattare i Borlänge. Kompetensen är inte högre, och så länge våra motororganisatiner bara går på knappt styrfart lär det inte hända något.
Se också på vissa politiker som helt saknar engagemang i viktiga trafiksäkerhetsfrågor.

"Nollvisionen" upplevs som ett skämt såvida man inte törs ta beslut.
tvåstegsbroms tycker jag låter bra, kanske tilloch med så att varningsblink går i gång när broms ansätts riktigt hårt.
används inte varningsblink på kontinenten när de bromsar hårt tex för stillastående köer framöver ?
Användarvisningsbild
av Jon
Jag brukar fäkta till varningsblinkersknappen vid hastiga inbromsningar på högfartsvägar. Typ E45 och annat där sikt skyms och det är trångt och allmänt riskfyllt vid tvärnitarna.

Ett blink för håll koll på älgarna där, eller cyklisten som vinglar, även bil som byter däck och då slutligen nu jävlar stannar jag!

Jag skulle nog uppskatta att se om inbromsningen framför mig var hastig så jag kunde trycka till foten lite mer ordentligt på bromsen och snabbare. Bromsljusblink då ;)

/j
Då jag terrat mina grannar och vänner med whipflash, kan jag nu stolt avslöja att jag har nu kommit upp i tio lyckade installationer, dock med några tips om elscheman härifrån samt lite sunt förnuft och mitt otroliga mätinstrument köpt på biltema för nån hundralapp.

Jag vågar nog numera kalla mig för erfaren whipflash installatör :mrgreen:

För er som inte sett whipflash live, kan ni nu beskåda whipflash på micro http://www.micro.se som tydligen skall ha tagit in dem i sitt sortiment eftersom efterfrågan blivit så stor. Detta enligt uppgifter ifrån Mikael en kompis till mig som pratat med folk på micro, dem skulle ha lovat detta tidigare tydligen, men nu har det hänt så att ni vet det !!!

På whipflashs egen hemsida finns bara WF I med på demofilm... Dåligt :evil: För det är ju WF II nu som gäller nu !! Den första modellen WF I hade jag förut, men den är ju värdelös i jämförelse med WF II.

http://www.whipflash.se

MVH Peter / Auktoriserad whipflash installatör 8)
av Infide
Tycker bromsljusen skulle lyst starkare ju hårdare man tryckte, så man inte blir halv ihjälbländad när en bilist framför inte kan använda motorbromsen in i en rondell en regning kväll...
Med tanke på våran hjärna så kan inte det funka.... För att ha den funktionen förutsätts det att hjärnan vet vad som är normalvärdet på ljusstyrkan och hur skall du kunna veta det om du kör upp bakom någon som 30 sekunder senare tvärnitar :-(O)
Det ända du hinner tänka på, är vilket förbannat starkt ljus han har och därefter sitter du i arslet på honom ??:-/

Blinkningar är det ända som folk reagerar på och det är ju därför som trafikläraren säger att man skall punktbromsa för att visa på fara. Whipflash gör ju det utan att du behöver tänka på det, Så att man gör ju både sig och andra en tjänst :oops:

God natt på er gott folk !!
Bränslesystem v70 awd -97

Hej. Har bytt bränslerören på tank[…]

Jaha, bilen fryser tydligen trots att det är […]

Glädje och kul att så många v&ari[…]

Får undersöka om jag hittar någon[…]