Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Rosso
#183189
Hej!
Har en volvo 850 GLE -93 2,5 10v motor.
jag startade min volvo 850 här om dagen och den hadde så dålig tomgång då efter jag hadde gasat så ville den bara dö.

Läste av felkoderna och fick ingen på sockel 2 men på sockel 7 fick jag 1-2-2 och 2-3-1.
enligt felkods avläsning så betyder 1-2-2 Soleniod S1 öppen krets.
och 2-3-1 betyder Oregelbunden spjällägessignal

kan någon hjälpa mig att åtgärda felen på dessa?
Användarvisningsbild
av Sparkz
#183203
Nu blandar du ihop systemen lite va?
A2 bränslesystem
A7 Instrument
1-2-2 Soleniod S1 öppen krets. och 2-3-1 Oregelbunden spjällägessignal är felkoder på automatlådan, om du har fått den i A1.

Har du fått 122 i A7 har det med motortempgivaren att göra. Men 231 finns inte i A7
av Rosso
#183293
ok kollade lite fel där :D

i A7 fick jag reda på då alltså motortemperatur givaren period för lång?
vad menad med period för lång då?

och den har för fet blandning också. vad kan man kolla och se med om den får för fet blandning? tändstiften är svarta och den är svårstartad efter en stunds körning.. har också bytt kamremm på den och tagit bort styrboxen.. är det vanligt att den måste "kalibreras" om,altså efter några KM körning så är den i skick igen efter man har tagit bort styrboxen,eller?
Användarvisningsbild
av Sparkz
#183307
Ja, styrenheten tappar adaptionerna för tomgång och annat om den blir strömlös.
av Rosso
#183322
Ok som jag tänkte då.. men kan den feta blandningen bero på stryboxen ?
eller kan motortemeratur givaren göra så att det blir fetare blandning eller?
av *pettson*
#183414
Rosso skrev:ok kollade lite fel där :D

i A7 fick jag reda på då alltså motortemperatur givaren period för lång?
vad menad med period för lång då?

och den har för fet blandning också. vad kan man kolla och se med om den får för fet blandning? tändstiften är svarta och den är svårstartad efter en stunds körning.. har också bytt kamremm på den och tagit bort styrboxen.. är det vanligt att den måste "kalibreras" om,altså efter några KM körning så är den i skick igen efter man har tagit bort styrboxen,eller?
a7 berättade för dej att din termostat inte är stängd som tänkt, det tar för lång tid att få upp bilen i temp. Det kan ju även vara orsaken till att den fetar på.. ju lägre temp ju mera bensin..
av Rosso
#183685
Fick bort felkoden till sist.. problemet återstår,men inga felkoder kan hittas och motorn håller sig bra på tomgång då du startar och enda till man skall gasa lite sen så vill den bara dö!

ännu för mycket soppa antar jag :?:

någon som kan tänkas veta felet eller förslå något?
av *pettson*
#183695
Rosso skrev:Fick bort felkoden till sist.. problemet återstår,men inga felkoder kan hittas och motorn håller sig bra på tomgång då du startar och enda till man skall gasa lite sen så vill den bara dö!

ännu för mycket soppa antar jag :?:

någon som kan tänkas veta felet eller förslå något?
är slangen hel mellan mapsensor och insug?
av Rosso
#183816
slangen är hel ja,jag provkörde den idag igen och den hadde hur bra tomgång då den står stilla och hadde tomgång ända tills jag skulle ut och köra,då dog den bara.. den var inte så här efter jag bytte ventillyftare,då gick den bra :???:
testade så alla lyftare gick bra och lätt upp och ner och hadde "volvolimmet" och ett tunt passligt lager på ventilkåpan och sen kollade så kamremmen var som den skulle noga.. det som är konstigt att den började betee sig såhär efter detta byte.. :roll:

Tack för tips om liten flärp. Ska ge mig[…]

Skulle behöva koda spridare. Det går at[…]

Har demonterat bort låskistan och fått[…]

Mora i Dalarna