Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Fluffen
Köpte förra veckan biltemas dubbelkoningsverktyg "proffs" och deras koppar/nickel bromsrör men är inte nöjd.
Tycker bromsrören är stenhårda och koningsverktyget gör helkassa koningar. :evil:
Har säkert försökt 10 gånger att få en bra kona men det vill sig inte. :roll:
Provade med ett mjukare koppar/nickelrör från jobbet och då blev det bättre koningar men jag tycker ändå att för 800kr så ska de bli mycket bättre, polarens billiga verktyg gör ju nästan bättre koningar än mitt dyra. :evil:
Kan man lämna tillbaka det om man inte är nöjd trots att man använt det.?
av anp
Upplever samma sak, men har ändå lyckats göra några fungerande bromsrör med det verktyget.
Antingen är rören för hårda ( Biltema original... ) eller så är verktyget inte färdgutvecklat. Kastar man bruxen i återvinningen, och gör lite som man vill med de inställningar verktyget behöver. Så går det att få till något som liknar en koning, och som fungerar hyfsat.
Mer hade jag förväntat mig för de 800kronor som det kostar.
Användarvisningsbild
av Sparkz
Den vi har på jobbet fungerar med samma princip, men det är raka backar som man drar åt med en skruv i stället för kilformade. Den funkar klockrent och gör snygga konor. Du använder pressverktygen i rätt ordning om du gör en dubbelkona? Enkelkona är ju vanligast på nu iofs...
Användarvisningsbild
av Fluffen
Ja, jag använder pressverktygen i rätt ordning. :D
Skulle tro att jag har samma på jobbet som du har Sparkz, den gör hemskt fina konor som alltid håller tätt.
Användarvisningsbild
av Nexus
Jag har detta ligger hemma i nödfall och kopparrör från biltema .Jag lyckas få helt okej kona med detta billiga verktyg.
Bild
Användarvisningsbild
av Fluffen
En sak undrar jag, hur fasiken ska man få en duglig kona i stålrör när man inte ens får en okej i deras koppar/nickel rör?
Användarvisningsbild
av Sparkz
Jag har nog aldrig lyckats göra en kona på ett stålrör som är snygg, men det brukar iaf fungera. Man får ju dra nippeln lite hårdare när det är stål... De gånger man konar stålrör är ju oftast när man ska skarva på ett befintligt rör på bilen, och då blir det det billiga verktyget för att det är lättare att använda "i luften". Det gör ju inte saken bättre...

Men det måste vara nån skillnad i formen på pressverktygen då, om samma princip funkar bra på de vi har på jobbet?
Användarvisningsbild
av Fluffen
Jag funderar starkt på att köpa en riktig "proffs" dubbelkonare, fick ett pris på 2100 kr men då har man ju troligtvis den resten av livet.
Jag tror det är backarna som skiljer lite på biltemas verktyg, får ta med och jämföra mot den vi har. :|
Användarvisningsbild
av Sparkz
Jag var på Biltema idag (säg inte det till nån :wink: ) och tog en titt på verktyget. Ser ut som det borde funka bra, men jag har ju inte testat...
Användarvisningsbild
av Fluffen
Var du på biltema i uddevalla? :D
Jag tycker att det också borde funka men men...
Får se hur jag gör, jag vet inte än.
Jag gör ganska mycket bromsarbeten hemma så jag vill ha en vektyg som håller och funkar bra. :D
Har inte provat med kopparrör än men de blir nog bättre i och med att det är mjukare men jag gillar inte kopparrören lika bra som koppar/nickeln.
Jag verkar lite anti biltema men vissa saker är faktiskt riktigt prisvärda fast det är klart att man får välja lite vad man ska handla på ett sådant ställe. :D
Kan man lämna tillbaka den trots att man använt den tro. :roll:

Kolla reläet för bränslepumpen, l&o[…]

Det var oljefällan som var igensatt. Bät[…]

Nu har vi grävt lite mer i kablarna, den grov[…]

Hej! Testade handbromsen idag och tycker att det &[…]