Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av kenlav
Har nu tröttnat på mina "gnälliga" Biltema bromsbelägg. Så fort man bromsar vid låga hastigheter "under 30" så hör man ett iiiiiiiiii-ljud.. Jag köpte nya belägg på sagda firma för 15 månader sedan (då jag köpte bilen) och gnället startade efter ca 6-700 mils körning ... har nu kört 1400 mil. Nu har jag (i går) köpt nya Bromsbelägg "orginal" och min fråga är nu hur man skall behandla dom nya beläggen för att förhindra nya iiiii framöver då det inte finns "Skriiiikdemparplattor" till 850. Har hört att KOPPARPASTA kan skada "Gummitätningen" Vad skall jag smörja på för att slippa iiiii framöver och undvika uppluckring av gummidetaljer.... Kopparpasta??? eller finns någon pasta som inte skadar gummitätningarna????? Har hört att man kan andvända "Silverpasta" som är mer skonsamt mot tätningsgummit. Kom med förlag på att få bort gnäääääälet och slippa gummiuppluckring...
av *pettson*
kenlav skrev:Har nu tröttnat på mina "gnälliga" Biltema bromsbelägg. Så fort man bromsar vid låga hastigheter "under 30" så hör man ett iiiiiiiiii-ljud.. Jag köpte nya belägg på sagda firma för 15 månader sedan (då jag köpte bilen) och gnället startade efter ca 6-700 mils körning ... har nu kört 1400 mil. Nu har jag (i går) köpt nya Bromsbelägg "orginal" och min fråga är nu hur man skall behandla dom nya beläggen för att förhindra nya iiiii framöver då det inte finns "Skriiiikdemparplattor" till 850. Har hört att KOPPARPASTA kan skada "Gummitätningen" Vad skall jag smörja på för att slippa iiiii framöver och undvika uppluckring av gummidetaljer.... Kopparpasta??? eller finns någon pasta som inte skadar gummitätningarna????? Har hört att man kan andvända "Silverpasta" som är mer skonsamt mot tätningsgummit. Kom med förlag på att få bort gnäääääälet och slippa gummiuppluckring...
Tja det enklaste OAVSETT fabrikat på beläggen är att använda antiskrikschims.. Finns att handla på dom flesta tillbehörsaffärer och faktiskt även på biltema.
Bara så du vet.. Original har lika stora problem..
av Red Dragon
När jag senast bytte de bakre beläggen, så fanns det faktist med skrikbrickor i kartongen, dessutom gummibeklädda på den ena sidan.
Det var Volvos originalbelägg jag köpte. Hörs ingenting alls när jag bromsar. :P
Användarvisningsbild
av Sparkz
Kopparfett har man inte på baksidan på belägget, utan på kanterna för att inte beläggen ska rosta fast i hållaren/oket. Med lösa skrikplattor kan man naturligtvis smörja mellan den och belägget utan att det hamnar på damasken.

Piratbelägg skriker ofta, original är tysta är min erfarenhet.
av *pettson*
Sparkz skrev:Kopparfett har man inte på baksidan på belägget, utan på kanterna för att inte beläggen ska rosta fast i hållaren/oket. Med lösa skrikplattor kan man naturligtvis smörja mellan den och belägget utan att det hamnar på damasken.

Piratbelägg skriker ofta, original är tysta är min erfarenhet.
ja kanske, men dom håller inte med om det själva.. :-)-) Min erfarenhet är att dom skriker inte oftare än andra. Dock är inte alltid antiskrikplattor med i piratförpackningarna och därför är väl dom extra stämplade.

*Ny förpackning med silikonfett PTFE, för eliminering av “skrikande “ bromsar
Problemen med “skrikande bromsar” fortsätter tyvärr att irritera en del kunder. En storförpackning har nu tagits fram som komplement till befintliga 12 resp 50 grams förpackningar. Fettet skall appliceras på båda sidor utav “anti-ljud-shimset” som medföljer bromsbeläggen.

Volvo silikonfett PTFE beställes således under följande artikelnummer:
1161447-6Engånspåse, 12 gram
1161325-4Tub, 50 gram
1161448-4Burk, 500 gram

Viktigt! Endast detta fett får användas, då andra typer av fett kan skada gummidetaljerna i bromssystemet.*
Användarvisningsbild
av Sparkz
Nu är ju inte "piratbelägg" ett enda märke, det kan ju skilja mellan olika tillverkare. Men de gånger det kommer in en bil med gnissel sitter det ofta "andra märken" där. Man gör rent, smörjar, sätter i skrikplattor, provkör och iiiiiiiiiiiiiiiiiiiiii. Sätter i nya original -inte ett ljud. En gång har jag till och med satt tillbaka de gamla beläggen när kunden gick i taket över att jag hade bytt hans 1 vecka gamla belägg. Gnissel igen, och tillbaka med Volvoklossarna.
av *pettson*
Sparkz skrev:Nu är ju inte "piratbelägg" ett enda märke, det kan ju skilja mellan olika tillverkare. Men de gånger det kommer in en bil med gnissel sitter det ofta "andra märken" där. Man gör rent, smörjar, sätter i skrikplattor, provkör och iiiiiiiiiiiiiiiiiiiiii. Sätter i nya original -inte ett ljud. En gång har jag till och med satt tillbaka de gamla beläggen när kunden gick i taket över att jag hade bytt hans 1 vecka gamla belägg. Gnissel igen, och tillbaka med Volvoklossarna.
Absolut visst skiljer det. Nåt som verkar fungera över förväntan är ROADHOUSE, har monterat många såna och ta i trä.. inte ett enda gnissel ännu.
av JH
Frågan är hur bra skrikdämpning med gummi (Biltema, m fl) är? Det lär göra att bromsarna ligger an onödigt mycket eller att de blir svampiga. Det kan kanske vara bra med viss anliggning på bakbromsarna då de rostar annars, men bromsfördelning påverkas i alla fall teoretisk. Kolven i bromsoket ska fjädra tillbaka lite genom gummitätningen runt kolven när man släpper bromsen, men om man har gummiplattor emellan så påverkas detta.
Säkra bakluckan vid frakt?

Krok kanske fungerar? Screenshot_2025-08-10-15-38-[…]

Elbilsmärket Nio har automatiserat batteribyt[…]

V70 XC 2.4 bra motor?

Som Volvo fantast har jag tyvärr gett upp p&a[…]

Volvo s70 läckande bränsleslang

Har testat det men min läcker ändå[…]