Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av coldhand
Nä jag vet inte, köpte nån 10w-40 på meca för 200kr den får duga.. :)
livdragon127 skrev:Tänkte göra samma på min nya pärla! (V70XC -98)

Något särskilt märke som rekomenderas av Volvo? Vet ju att BMW t.ex. rekomenderar Castrol... Min tanke var Castrol i Vovlon med!

Inte så kallt och inte så elak körning så känns som att 10W-40 ska räcka!
Användarvisningsbild
av Nexus
coldhand skrev:
coldhand skrev:
Claes74 skrev:fast å andra sdan går det ju i 3,85 i en b230 och då e ju 4 liter ganska lagom :D .
du får väl fundera på att byta bil så den passar oljeförpackningarna :lol: :lol: :lol:
5,3 liter skulle det vara enligt Haynes bok.. i icke turbomotorer.. :/ fan då får jag köpa en 4 liters dunk + 2st 1 liters.. blö.
Det finns ju 5 L dunk att köpa. Annars brukar det bli billigare köpa 2st 4 l dunkar
valvoline och quaker state har 5 l dunk som inte ruinerar köparen.
Sen vilket märke är upp till var och en. jag kör på mobil 1 dyr men det är ju mina pengar och mitt val 8)
Användarvisningsbild
av Claes74
Har man turbomotor så gör man nog rätt i att inte köra på olja från COOP, kan bli dyra rep. i efterhand som med råge överstiger besparingarna på oljan :shock:
sen beror ju kvaliten på oljan lite på vad du skall göra med bilen, mycket korta resor med kallstarter och lite släpvagnsdragning här och där så skulle jag nog satsa på en kvalitetsolja.
Användarvisningsbild
av Sparkz
Titta på handtaget på oljestickan.
Rött = 5,3
Orange = 5,8
97- är det 5,8 på alla.
Användarvisningsbild
av coldhand
Sparkz skrev:Titta på handtaget på oljestickan.
Rött = 5,3
Orange = 5,8
97- är det 5,8 på alla.
Okej det är rött :).. 5,3 dvs..

Gör det något om jag endast slår i 5 liter eller är det en fördel att slå i 5,3? =)
Användarvisningsbild
av Sparkz
Jag skulle tro att du hamnar ungefär mitt mellan min och max med 5 liter, det går nog bra. Annars är det väl bara att köpa 6 liter när du ändå handlar, du kommer säkert att behöva fylla på en skvätt innan nästa byte.
Användarvisningsbild
av coldhand
Vafan nu startar ju inte bilen alls, skulle iväg o köpa mer olja :P startmotorn går för fullt och den går nästan igång.. men mer blir det inte :(////////
Användarvisningsbild
av coldhand
ASSÅ JAG HITTAR INTE TOMGÅNGSSKRUVEN :/ NÅN SOM KAN FÖRKLARA VART DEN SITTER? :d:d
Användarvisningsbild
av Claes74
coldhand skrev:ASSÅ JAG HITTAR INTE TOMGÅNGSSKRUVEN :/ NÅN SOM KAN FÖRKLARA VART DEN SITTER? :d:d
Nja tomgångsskruvar lämnade vi nog med K-jetronics dödsdag nån gång på 80-talet, sturs automatiskt numera av en elektrisk tomgångsmotor.
Användarvisningsbild
av coldhand
Claes74 skrev:
coldhand skrev:ASSÅ JAG HITTAR INTE TOMGÅNGSSKRUVEN :/ NÅN SOM KAN FÖRKLARA VART DEN SITTER? :d:d
Nja tomgångsskruvar lämnade vi nog med K-jetronics dödsdag nån gång på 80-talet, sturs automatiskt numera av en elektrisk tomgångsmotor.
Hahaha.. hmm det bevisade vad jag kan om bilar :P... Tappar ur oljan nu iallafall.. alltid nåt..
Kopplingspedal knarrar

Ja, smörjt lite upptill vid pedalen gjorde ja[…]

Classic som Volvo erbjuder för 2995:- &aum[…]

Tyvärr hittar jag ingen svensk sida som s&aum[…]

Tysta sommardäck V90

Så du rekommenderar ett däck för […]