Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av coldhand
Någon som kan säga hur många liter olja jag ska fylla på i min Volvo 855 -94 GL (103Kw)
Kanske är en dum fråga men jag har inte bytt olja + filter sen jag köpte den och det är dags nu så..

Yacksam för svar.. :)
Användarvisningsbild
av Claes74
står väl i instruktionsboken under tekniska spec/vätskor?

Vet inte på din men min 2,5T -98 tar 5,8 l
Användarvisningsbild
av coldhand
Claes74 skrev:står väl i instruktionsboken under tekniska spec/vätskor?

Ah, just det men problemet är att handsfacket har gått i baklås och får inte upp det, han testat att bända upp skiten men det sitter fast utav bara helvete :D..
Användarvisningsbild
av Claes74
coldhand skrev:

Ah, just det men problemet är att handsfacket har gått i baklås och får inte upp det, han testat att bända upp skiten men det sitter fast utav bara helvete :D..
Fanns nånting här på forumet ang. baklåsta handskfack, någon hade stuckit in ett bågfilsblad och försiktigt sågat av låsbygeln.

Hoppas denna tråden hjälper ang. oljan: http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... ngd#p67019

gäller ju visserligen 20 v, glt men jag tror inte du har mindre oljetråg på din.
Användarvisningsbild
av coldhand
Claes74 skrev:
coldhand skrev:

Fanns nånting här på forumet ang. baklåsta handskfack, någon hade stuckit in ett bågfilsblad och försiktigt sågat av låsbygeln.

Hoppas denna tråden hjälper ang. oljan: http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... ngd#p67019

gäller ju visserligen 20 v, glt men jag tror inte du har mindre oljetråg på din.
Hm okej :P fult av dom ätt sälja olja i 4liters dunkar :/
Användarvisningsbild
av Claes74
fast å andra sdan går det ju i 3,85 i en b230 och då e ju 4 liter ganska lagom :D .
du får väl fundera på att byta bil så den passar oljeförpackningarna :lol: :lol: :lol:
Användarvisningsbild
av coldhand
Claes74 skrev:fast å andra sdan går det ju i 3,85 i en b230 och då e ju 4 liter ganska lagom :D .
du får väl fundera på att byta bil så den passar oljeförpackningarna :lol: :lol: :lol:
Haha ja, jag får väl göra det :P... Men men testar med 4 liter o ser hur det går :P
Användarvisningsbild
av coldhand
coldhand skrev:
Claes74 skrev:fast å andra sdan går det ju i 3,85 i en b230 och då e ju 4 liter ganska lagom :D .
5,3 liter skulle det vara enligt Haynes bok.. i icke turbomotorer.. :/ fan då får jag köpa en 4 liters dunk + 2st 1 liters.. blö.
Användarvisningsbild
av Claes74
coldhand skrev:
coldhand skrev:
5,3 liter skulle det vara enligt Haynes bok.. i icke turbomotorer.. :/ fan då får jag köpa en 4 liters dunk + 2st 1 liters.. blö.
enligt min bok är det 1,5 liter mellan max o min på stickan på min 2,5T, om detta stämmer med din bil oxå så tror jag inte den dör om den "bara" får 5 liter
av livdragon127
Tänkte göra samma på min nya pärla! (V70XC -98)

Något särskilt märke som rekomenderas av Volvo? Vet ju att BMW t.ex. rekomenderar Castrol... Min tanke var Castrol i Vovlon med!

Inte så kallt och inte så elak körning så känns som att 10W-40 ska räcka!

De ska snabbt skala upp produktionen av liti[…]

Tysta sommardäck V90

Lite intressant med ljudivåmätningar, […]

V60 sliter däck bak

Gör du det själv så enklast och bi[…]

Kopplingspedal knarrar

Ja, smörjt lite upptill vid pedalen gjorde ja[…]