Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Tompa R
Såg idag när jag gick framför bilen att höger framlyckta är sprucken. De sitter fortfarande ihop, men knacka lite på de å de lät som de inte satt ihop så himla bra. Kan man bara byta glaset fram? Är det svårt, måste man ta ut hela insatsen??? Pris på bara glaset?
Användarvisningsbild
av Örnen
Hej
Ja du har ju redan fått bra svar, men jag vill kasta in en brasklapp. Då jag för några år sedan skulle köpa nytt framglas till min bil (Volvo 240) köpte jag ett på Mekonomen eller om det var en firma/kedja som finns i norra Sverige, Laitis, minns inte säkert. Ingen av dessa butiker är ju egentliga lågbudget, skräpprodukt-firmor.

Plockade lös mitt skadade originalglas och gjorde en upptäckt. Det var mycket tyngre är utbytesglaset jag köpt. Har en bra våg hemma så jag vägde båda för att se hur mycket viktskillnaden var. 2 hekto vill jag minnas att originalglaset mervikt var. Skillnaden var 15-20 %. Lämnade tillbaks "piratglaset" och köpte ett original. Ett stenskott i ett tunnare glas går lättare sönder anser jag.
Har ingen erfarenhet av Radicasts eller Mekonomens kvalitéer och de kan ha bytt leveratörer sen dess.

Hör vad Volvo ska ha för reservglaset och gör din egen bedömning pris/kvalité. Det är inte svårt att byta men plocka lös hela lyktinsatsen och ta in den i garaget. Det gamla glaset får du lös om du knäpper lös metallclipsen som sitter runt om glaset, hjälp till med en mejsel. Ta INTE med fingrarna på reflektorn och torka INTE med trasa. Den blir repig!
Blås bort eventuellt damm och glasrester med tryckluft, rengör falsen där packningen ska vara. Sätt fast det nya glaset och packningen, kläm fast clipsen och återmontera. Se till att ljusbilden inte ändrats, jämför med den andra lyktan med ljuset tänt mot en garagevägg.
Användarvisningsbild
av zingo
Enligt lokal prislista (Halmstad) för nice price ligger lyktglaset hos volvo på följande:
Vänster 690:- eller 635:- med volvokort
Höger 640:- eller 589:- med volvokort

Vet inte varför det skiljer men med detta pris hade ju jag iaf satsat på orginal.....
av *pettson*
Örnen skrev:Hej
Ja du har ju redan fått bra svar, men jag vill kasta in en brasklapp. Då jag för några år sedan skulle köpa nytt framglas till min bil (Volvo 240) köpte jag ett på Mekonomen eller om det var en firma/kedja som finns i norra Sverige, Laitis, minns inte säkert. Ingen av dessa butiker är ju egentliga lågbudget, skräpprodukt-firmor.

Plockade lös mitt skadade originalglas och gjorde en upptäckt. Det var mycket tyngre är utbytesglaset jag köpt. Har en bra våg hemma så jag vägde båda för att se hur mycket viktskillnaden var. 2 hekto vill jag minnas att originalglaset mervikt var. Skillnaden var 15-20 %. Lämnade tillbaks "piratglaset" och köpte ett original. Ett stenskott i ett tunnare glas går lättare sönder anser jag.
Har ingen erfarenhet av Radicasts eller Mekonomens kvalitéer och de kan ha bytt leveratörer sen dess.

Hör vad Volvo ska ha för reservglaset och gör din egen bedömning pris/kvalité. Det är inte svårt att byta men plocka lös hela lyktinsatsen och ta in den i garaget. Det gamla glaset får du lös om du knäpper lös metallclipsen som sitter runt om glaset, hjälp till med en mejsel. Ta INTE med fingrarna på reflektorn och torka INTE med trasa. Den blir repig!
Blås bort eventuellt damm och glasrester med tryckluft, rengör falsen där packningen ska vara. Sätt fast det nya glaset och packningen, kläm fast clipsen och återmontera. Se till att ljusbilden inte ändrats, jämför med den andra lyktan med ljuset tänt mot en garagevägg.
materialtyngd är ju nåt man jagar.. vore det inte tråkigt istället om det vore samma vikt exakt på glaset? Det betyder att inte ett dugg hänt på glasfronten sedan din bil tillverkades.. Det är bakåtsträvande. Att få till lättare glas är nåt man lyckats med på senare tid. Man har fått ned vindrutornas vikt med ca 20% utan att för den delen göra dom tunnare eller svagare..
av Tompa R
tack för mkt bra svar. ska försöka hitta ett på skroten. hur får man bort hela insatsen, vet inte riktigt vart jag ska börja.
Användarvisningsbild
av B4B
Tompa R skrev:tack för mkt bra svar. ska försöka hitta ett på skroten. hur får man bort hela insatsen, vet inte riktigt vart jag ska börja.
Varför ta bort insatsen när det går bra med att demontera lamphuset för parkering/blinkers (sitter men en fjäder på insidan framskärmen), ta sedan och skruva bort lyktans torkararm, dra bort spolarslangen från torkararmen. Ta nu försiktigt bort den lackerade plastramen som sitter under lyktan, nu kommer du åt att lossa clipsen som håller glaset. En ny gummilist är att föredra när du moterar det nya glaset. Detta förtsatt att du har en 850 :lol:
av Tompa R
blinkershuset prova jag att bara dra ut, och det gick bra. men någon skruv till torkararmen hittar jag inte
Användarvisningsbild
av Sparkz
Det är en liten kåpa över muttern på torkararmen. Bara att fälla upp.

Det verkar inte gå att köpa aktier s&ar[…]

Volvo 945 STARTAR EJ

Vi försökte läsa felkoder via obd2 […]

Service Peugeot 107 2007

Äntligen färdig... Ska besiktigas om 14 […]

Huvvajer

Ingen aning men om man letar upp delen i sprä[…]