Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av -94 9000 2,3T cse
#181329
black skrev:det finns de som tycker att en 140 hästare känns i vissa situationer piggare mot en 170 hästare pga att den mindre motor uppnår vridmomentet på lägre varv än 170 hästare ..
140hk 220nm vid 3750 varv
170hk 230nm vid 4500 varv

men skilnaden mellan 170 och 200hk är betydligt större
Ja, det där är ju faktiskt lite klurigt. Tack för siffrorna. Nm är ju ofta det man mer använder i vardagen än max antal hk.

Jag har max 323 nm/1800 rpm på min nuvarande bil och 200hk vid 5500 rpm. Under de 5 år jag ägt bilen har jag nog aldrig varit över 3500rpm. Det behövs ju inte med all den kraften på låga varv.

Jag skall titta på en 170 hk i veckan så jag berättar hur det blev efter det.
Användarvisningsbild
av black
#182255
fin bil, gillar färgen....bra pris med tanke att du får 12 månadersgaranti ...samt bra utrustad med relativt låga mil.....kränga på lite större fäljar bara....sen är det ok :))).......dock vet jag inte vad han menar med "urkopplingsbar pass. airbag" på en '01:a ska man inte kuna koppla ur den själv utan att lämna in den på Volvo...eller?
av -94 9000 2,3T cse
#182258
black skrev:fin bil, gillar färgen....bra pris med tanke att du får 12 månadersgaranti ...samt bra utrustad med relativt låga mil.....kränga på lite större fäljar bara....sen är det ok :))).......dock vet jag inte vad han menar med "urkopplingsbar pass. airbag" på en '01:a ska man inte kuna koppla ur den själv utan att lämna in den på Volvo...eller?
Je, den verkar vettig. Den verkar ligga hyfsat till i pris eller?

Större fälgar... Jo, alla orginal-S80 verkar ju dessutom rullla på minst 85-profil...
Användarvisningsbild
av black
#182263
hehe 85 profil....ja alla sugmotorer brukar ha 15 tums fäljar med 65 profil...(i vissa fall 16'' beroende på paket)...vilket ser rätt fult ut på en så stor bil som s80
turbo motorerna och R6:a har ju minst 16'' pga större bromsskivor.......

tycker annars att priset är helt ok
Användarvisningsbild
av black
#182264
hehe 85 profil....ja alla sugmotorer brukar ha 15 tums fäljar med 65 profil...(i vissa fall 16'' beroende på paket)...vilket ser rätt fult ut på en så stor bil som s80
turbo motorerna och R6:a har ju minst 16'' pga större bromsskivor.......

tycker annars att priset är helt ok
av -94 9000 2,3T cse
#182269
black skrev:hehe 85 profil....ja alla sugmotorer brukar ha 15 tums fäljar med 65 profil...(i vissa fall 16'' beroende på paket)...vilket ser rätt fult ut på en så stor bil som s80
turbo motorerna och R6:a har ju minst 16'' pga större bromsskivor.......

tycker annars att priset är helt ok
Jo, det får bli sommarens projekt att kolla ut några vettigare rullar. En fundering: Hur är det med rost på en saltkörd S80? Saab vet jag kan börja rosta, men jag har läst tester om att S80 ska ha rätt tjockt vaxskydd... Har du nån koll?
Användarvisningsbild
av black
#182271
har aldrig sett eller hört att nån har klagat på rost på en s80......har bara sett en del rostangrep på "armar" till strålkastartorkarre på en del äldre s80..... rost ska du nog inte vara orolig för
Senast redigerad av 1 black, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
av Guligan
#182370
Fyndläge på dessa S80. Vilka fina bilar det är.
DennisCA's Volvo 850 -97

Det ser ut så, jag hittade på Skandix […]

Udda specade bilar

En S60 T5 AWD MY21 med R-Design-exteriör och[…]

Är det versionen som ofta benämns som &r[…]

Har antagligen inte hänt något katastro[…]