Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Volvo 440 GL -92.
När jag startar bilen på morgonen så kommer den igång utan problem. Men vindrutetorkare och fläkten går
lite på sparlåga och det blir värre efterhand. Och precis vid start så lyser intstrumentpanelen upp ganska ok,
men gradvis så lyser det svagare och både bensinmätarnålen och motortempnålen börjar röra sig mot botten
så sakteliga.

Jag kör alltså omkring med en bil som är på väg att dö och nu utspelar
två olika scenario. Antingen så kommer plötsligt all styrka tillbaka och
bilen går bra igen, när motorn blivit varm och fin.
Eller, om det är riktigt kallt och jävligt ute så dör bilen.

Om bilen dör så brukar jag stå och vänta fem minuter. Sedan så vrider
jag om nyckeln och allt funkar bra igen!! Full styrka på fläkt, instrument-
panel osv. Sen kan jag köra vidare till jobbet.

Jag har mätt batteriet och det laddar mycket bra och är i gott skick.
Någon sa att det kunde vara generatorn. Men varför skulle isåfall
allting fungera bra, efter att motorn uppnått arbetstemperatur?? Nä,
det låter inte som generatorn.

Detta problem/fenomen har faktiskt både Volvo själva och ett par
mindre bilmekar gått bet på. De står alla och kliar sig i huvudet, typ.

Om någon kommer på vad detta är, så kan du fan titulera dig Volvo-
expert! Inte ens experterna kan ju svara på vad som är fel.

Lycka till ;)
cmal skrev:Den tanken har slagit mig med. Men om det nu är dålig kontakt, hur kommer det sig att
när motorn uppnår arbetstemperatur så kommer all styrka tillbaka? Hur förklarar man det? ?:-/
Allt rör sig av värme och kyla. Dålig kontakt ger värmeutveckling, motor och annat
blir ju oxså varmt samtidigt.
Har du mätt batterispänningen när problemet visar sig? Att mäta när allt funkar som det ska ger ju inte så mycket. Bara man passar på när det händer kan det inte vara svårt att mäta sig fram till var det är. Men Mr. Murphy brukar ju se till att alla fel försvinner så fort man håller fram en multimeter...
Men det låter som batterikablar eller nån stor matning till elcentralen. Det sitter ett par avlastningsrelän till tändning och radioläge i centralen, där kan det vara intressant att mäta.
Låter nästan precis som min bil, den började bete sig nästan likadant förra veckan.
Fast den går som vanligt sen la kupefläkten o stereon av sen började instrumentbelysningen
sjunka sakta sakta tills bilen till slut dog, fast den hoppar igång igen ganska fort...
Jobbar själv som bilmekaniker, men har inte hittat ett dugg så borde ju vara några fler som
varit med om det som kanske kan ha några tips!?
Volvo 740 fördelare

Det ör inte samma kabedragning. Det skiljer p[…]

Hur du kunde ha en Tesla i flera år och int[…]

DRL problem

Beter sig strålkastaren likadant om du anv&a[…]

Jag har besökt tre olika anläggningar so[…]