- fre 21 mar 2008, 18:16
#181558
Volvo 440 GL -92.
När jag startar bilen på morgonen så kommer den igång utan problem. Men vindrutetorkare och fläkten går
lite på sparlåga och det blir värre efterhand. Och precis vid start så lyser intstrumentpanelen upp ganska ok,
men gradvis så lyser det svagare och både bensinmätarnålen och motortempnålen börjar röra sig mot botten
så sakteliga.
Jag kör alltså omkring med en bil som är på väg att dö och nu utspelar
två olika scenario. Antingen så kommer plötsligt all styrka tillbaka och
bilen går bra igen, när motorn blivit varm och fin.
Eller, om det är riktigt kallt och jävligt ute så dör bilen.
Om bilen dör så brukar jag stå och vänta fem minuter. Sedan så vrider
jag om nyckeln och allt funkar bra igen!! Full styrka på fläkt, instrument-
panel osv. Sen kan jag köra vidare till jobbet.
Jag har mätt batteriet och det laddar mycket bra och är i gott skick.
Någon sa att det kunde vara generatorn. Men varför skulle isåfall
allting fungera bra, efter att motorn uppnått arbetstemperatur?? Nä,
det låter inte som generatorn.
Detta problem/fenomen har faktiskt både Volvo själva och ett par
mindre bilmekar gått bet på. De står alla och kliar sig i huvudet, typ.
Om någon kommer på vad detta är, så kan du fan titulera dig Volvo-
expert! Inte ens experterna kan ju svara på vad som är fel.
Lycka till ;)
När jag startar bilen på morgonen så kommer den igång utan problem. Men vindrutetorkare och fläkten går
lite på sparlåga och det blir värre efterhand. Och precis vid start så lyser intstrumentpanelen upp ganska ok,
men gradvis så lyser det svagare och både bensinmätarnålen och motortempnålen börjar röra sig mot botten
så sakteliga.
Jag kör alltså omkring med en bil som är på väg att dö och nu utspelar
två olika scenario. Antingen så kommer plötsligt all styrka tillbaka och
bilen går bra igen, när motorn blivit varm och fin.
Eller, om det är riktigt kallt och jävligt ute så dör bilen.
Om bilen dör så brukar jag stå och vänta fem minuter. Sedan så vrider
jag om nyckeln och allt funkar bra igen!! Full styrka på fläkt, instrument-
panel osv. Sen kan jag köra vidare till jobbet.
Jag har mätt batteriet och det laddar mycket bra och är i gott skick.
Någon sa att det kunde vara generatorn. Men varför skulle isåfall
allting fungera bra, efter att motorn uppnått arbetstemperatur?? Nä,
det låter inte som generatorn.
Detta problem/fenomen har faktiskt både Volvo själva och ett par
mindre bilmekar gått bet på. De står alla och kliar sig i huvudet, typ.
Om någon kommer på vad detta är, så kan du fan titulera dig Volvo-
expert! Inte ens experterna kan ju svara på vad som är fel.
Lycka till ;)