Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av MickeH
Hej
Jag har inhandlat mig ett par 6.9" högtalare som jag ska montera i hatthyllan. Köpte ett par lådor till dom som jag tänkte ha i hyllan men dom var på tok förstora. Har orginal hål i hatthyllan men dom är för något mindre högtalare. Har någon nått tips på hur jag ska göra eller var man kan fåtag på lådor som passar i hatthyllan. Vill helst slippa att dra igång sticksågen och kapa upp.
Mvh Micke
av *pettson*
MickeH skrev:Hej
Jag har inhandlat mig ett par 6.9" högtalare som jag ska montera i hatthyllan. Köpte ett par lådor till dom som jag tänkte ha i hyllan men dom var på tok förstora. Har orginal hål i hatthyllan men dom är för något mindre högtalare. Har någon nått tips på hur jag ska göra eller var man kan fåtag på lådor som passar i hatthyllan. Vill helst slippa att dra igång sticksågen och kapa upp.
Mvh Micke
volvo original är 5x8".. om du gör två distanser så högtalarna kommer upp lite grand så kan du använda dina 6x9" utan problem. Dom distanser ja sett att köpa är plast och ingen hög kvalite. Gör ett par bra i trä..
MickeH skrev:Okej, tack för tipset. Men då undrar jag om det kommer att påverka ljudet då den inte ligger kloss emot hatthyllan?
Mvh Micke
Nej det fungerar utmärkt med distanser.har haft det på 2 tidigare bilar och ljudet blir inte sämre. se bara till de "tätar" på båda sidor.Göra egna och klä i passande tyg är ju snyggats men har man ej de förutsättningarna så fungerar det med köpa färdiga i plast :-)-)
Jag körde upp hålen en aning när jag monterade 6*9'' i hatthyllan, använde sticksåg med blad för sågning i metall.
Sedan kunde jag bulta fast dom med 4st skruv i varje, sitter som berget och spelar riktigt bra :D .
jojjeblom skrev:Jag körde upp hålen en aning när jag monterade 6*9'' i hatthyllan, använde sticksåg med blad för sågning i metall.
Sedan kunde jag bulta fast dom med 4st skruv i varje, sitter som berget och spelar riktigt bra :D .
Nackdelen e ju bara att har man en gång sågat så går det ju inte återställa igen
Claes74 skrev:
jojjeblom skrev:Jag körde upp hålen en aning när jag monterade 6*9'' i hatthyllan, använde sticksåg med blad för sågning i metall.
Nackdelen e ju bara att har man en gång sågat så går det ju inte återställa igen
Nej det är klart men högtalarna sitter ju där tills bilen skrotas (i stort sett) :wink: .
Hej
Verkar ändå som att det blir att såga upp, snackade med farsgubben och han tyckte detsamma. Hade tänkt att köra dom på ett slutsteg så jag undrar om nån har något bra tips på hur man kan dra kablarna på ett snyggt sätt så att dom inte syns.

Mvh Micke
av *pettson*
MickeH skrev:Hej
Verkar ändå som att det blir att såga upp, snackade med farsgubben och han tyckte detsamma. Hade tänkt att köra dom på ett slutsteg så jag undrar om nån har något bra tips på hur man kan dra kablarna på ett snyggt sätt så att dom inte syns.

Mvh Micke
Har du tänkt att köra slutsteg så är det ännu viktigare att du får dom monterat stabilt. Då lär du få ersätta hela *papp*hatthyllan med kraftigare material som limmas dikt an mot plåten för att sen skruva igenom bägge. Annars vibrerar bara plåten och allt låter skit. Hatthyllan är ju aldrig konstruerad för att vara en kraftig baffel.

Intressant är också att Lyten med k&ou[…]

Volvo s70 läckande bränsleslang

Hej ! Jag har en fundering ifall ni hade kunnat hj[…]

Noterar att effektmätaren har lite annorlunda[…]

Tysta sommardäck V90

Lite intressant med ljudivåmätningar, […]