Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av wohlfie
Hej
Vet inte helt vad detta kan bero på men har vinterdäck på just nu. o jag köpr o vrider på ratten, och det liksom små rycker i ratten.
Är det för obalans i däcken?
Trodde det först så åkte in o fick balanserade o inget däck visa något fel.
Så nu börjar jag undra om servon är dålig..

Hur kan man kolla serveron.

Kan det vara servo pump som är på gång o ge sig.

när ja startar bilen så låter de typ att remmen är för slött spänd men tittar på den o kört med rem spray o låter ingen skillnad.
Så det som tjuter börjar jag tro att det kan vara något med luften... för när de är kall bil o jag varvar 2000 så tjuter de lite.

Iallefall så är funderigen hur jag kan kolla om servon börjar på ge sig?
Användarvisningsbild
av Örnen
Titta om du har dragit fast fälgbultarna! Låter misstänkt likt. Kolla även ev hjullagerglapp genom att lyfta upp bilens framhjul och vicka uppåt/nedåt.

Tjutljudet kan komma från urtrampningslagret. Tystnar det då du ha motorn igång och håller ner kopplingspedalen?
Lagret är inte akut att byta men om du har 850:ns klassiska läckage med packboxen (vevaxeltätningen) så byter du koppling, urtrampningslager packbox på samma gång.

Se efter om du har servoolja till rätt nivå. Tänk på om oljan är varm/kall så är det skillnad hur mycket stickan visar.
av *pettson*
wohlfie skrev:Hej
Vet inte helt vad detta kan bero på men har vinterdäck på just nu. o jag köpr o vrider på ratten, och det liksom små rycker i ratten.
Är det för obalans i däcken?
Trodde det först så åkte in o fick balanserade o inget däck visa något fel.
Så nu börjar jag undra om servon är dålig..

Hur kan man kolla serveron.

Kan det vara servo pump som är på gång o ge sig.

när ja startar bilen så låter de typ att remmen är för slött spänd men tittar på den o kört med rem spray o låter ingen skillnad.
Så det som tjuter börjar jag tro att det kan vara något med luften... för när de är kall bil o jag varvar 2000 så tjuter de lite.

Iallefall så är funderigen hur jag kan kolla om servon börjar på ge sig?
Enklast är att du dränker nedre rattaxelknuten med nåt bra rostlösande för att se om det går bättre. Gör det så.. byt nedre rattaxelknuten.. Det är inte ovanligt att den kärvar ihop..
av wohlfie
fälgbultar dom är dragna o hjulbulten går perfekt.
hade bort hjulet idag o testa vicka upp o ner men fan tvärstumnt.

man har att det SMÅ rasslar lite.. urtrampninglagret tror jag. när motorn är igång... vid avstängd hörs inget.
kan inte se någon läcka heller någon stanns spana under också från en smörj brygga då.. ser fint ut..

kollar även i boken står att koppling o lageret är but för ca 1000mil sen.. så nja tveksamt att det är just där.
MEN börjar undra om det inte är själva mekanismen som trycker ut allt.. kommer inte på vad den heter.

för när jag har bilen avstängd så hör man ett svagt gnisslande ljud från kopplings området.

servo oljan står på medium vid varm bil.

någon som har fler tips jag skulle kunna titta på..så skriv... hellre göra det själv än lämna in o bli utsugen på massa cash.:)
Användarvisningsbild
av Örnen
Brorsan hade en 850 -96 där koppling, urtrampn.lager och packbox var bytt enligt verkstadskvittot från tidigare ägare. Bilen hade inte gått mer än 7-10 tusen efter bytet. När man inte gjort det själv kan man ju inte veta om verkstan slarvat eller om kvalitén är kass på lagret. Ljudet brukar låta visslande eller högfrekvent tjutande men upphör då man trycker ner kopplingen.
av wohlfie
a men skulle volvo firma slarva. vet dock att sånt före kommer.. iallefall är något som de inte ska.

kan inte säga att de tjutereller visslar... men trycker jag ner koppligen hörs inget.. släpper jag upp med fart utan växel så hör man klart o tydligt att urtrampnings lagret.. lite små rassel om jag skulle beskriva.

kanske inte är urtampnings lagret . kan de vara något annat som spökare vid just kopplings momentet.

tänkte åka upp till volvo imörn o låt en snubb lyssna.. men han säger väll bara byta rubbet för dom vill väll tjäna pengar dom också.. hehe men men får se vad som sägs.
av wohlfie
Som svar på volvo fick jag.. Kan inte säga vad som är fel så här, får ta in bilen o kolla.
Yeah right...

men allså om det vobblar kan inte bara vara däcket?
menar de hjul lagret de brukar ju ge ifrån sig fina ljud.
o drivknuten lär ju höras o de är den som orsakar detta vobblandet.

Jag har inte testa o byt däck än men har vart inne o balansera in de däck jag har på..
plåt däck dock..
men inte fän försvan vobblandet.

Något mer man kan tänka o ta en titt på?
förslag.
inte fan lämna jag in bilen för detta... så sa han nog bara för han vill suga ut pengar.
av *pettson*
wohlfie skrev:fälgbultar dom är dragna o hjulbulten går perfekt.
hade bort hjulet idag o testa vicka upp o ner men fan tvärstumnt.

man har att det SMÅ rasslar lite.. urtrampninglagret tror jag. när motorn är igång... vid avstängd hörs inget.
kan inte se någon läcka heller någon stanns spana under också från en smörj brygga då.. ser fint ut..

kollar även i boken står att koppling o lageret är but för ca 1000mil sen.. så nja tveksamt att det är just där.
MEN börjar undra om det inte är själva mekanismen som trycker ut allt.. kommer inte på vad den heter.

för när jag har bilen avstängd så hör man ett svagt gnisslande ljud från kopplings området.

servo oljan står på medium vid varm bil.

någon som har fler tips jag skulle kunna titta på..så skriv... hellre göra det själv än lämna in o bli utsugen på massa cash.:)
om det rasslar när motorn går på tomgång utan växel i så är det lådans *tomgångsljud* Ingående axeln roterar ju även om bilen står stilla. Det du hör är synkringarna som rasslar på axlarna. Saab och opel hade samma problem men tog fram ett kit med fjädrar för att elliminera ljudet. Vill du bli av med ljudet permanent får du göra två saker..
1 montera en splitt ny växellåda. Den är inte insliten och därmed går inte ringarna så lätt. Dom går lättare med åldern.
2 montera dubbelmassesvänghjulet för att elliminera svängningarna från vevaxeln..
SEN är det tyst..
Att man kan höra ett svagt gnisslande ljud när man kopplar ur beror på fjädrarna i solfjädern i tryckplattan. Där finns ingen smörjning..
av wohlfie
hum okej. men påverkar detta växling eller.. för växlar ju utan större problem.
det är just när man ska iväg o man släpper upp koppligen. halvägss å låter det som ja broms kloss går imot broms skivan.

o det är inte alla gånger det låter heller. uppstår ibland...

byte växelåda låter dyrt.. lika dyrt som o renovera?
Men tänkte på de du skrev: om det rasslar när motorn går på tomgång utan växel i så är det lådans *tomgångsljud.. men rasslar inget vid tomgång.
Börjar undra om jag förklara som ett arsel:P svårt o förklara ljud.
av *pettson*
wohlfie skrev:hum okej. men påverkar detta växling eller.. för växlar ju utan större problem.
det är just när man ska iväg o man släpper upp koppligen. halvägss å låter det som ja broms kloss går imot broms skivan.

o det är inte alla gånger det låter heller. uppstår ibland...

byte växelåda låter dyrt.. lika dyrt som o renovera?
Men tänkte på de du skrev: om det rasslar när motorn går på tomgång utan växel i så är det lådans *tomgångsljud.. men rasslar inget vid tomgång.
Börjar undra om jag förklara som ett arsel:P svårt o förklara ljud.
gör så att du försöker spela in ljudet? Det är alltid bäst.. :-)-)
Bränslesystem v70 awd -97

Hej. Har bytt bränslerören på tank[…]

Jaha, bilen fryser tydligen trots att det är […]

Glädje och kul att så många v&ari[…]

Får undersöka om jag hittar någon[…]