Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej

Jag har skaffat en ELM323 (USB variant) och försöker släcka servicelampan på min V70-98. Jag har provat med flera olika program (t.ex Scanttol.net for Windows). Jag får kontakt med bilen och kan läsa och radera felkoder, men hur släcker jag servicelampan. Servicelampan och MIL (Malfunction Indicator Lamp) är väl inte samma sak?

Någon som har erfarenhet och kan dela med mig hur man bär sig åt?
Det finns redan en tråd där frågan är besvarad
Sparkz skrev:Många frågar...
Detta gäller alltså upp till -95.
På 96-98 måste man ha instrument för att släcka lampan.

Tändning på
Kabeln i hål 7 i diagnosuttag A på styrenhetboxen bakom höger strålkastare.
Tryck 4 ggr på knappen (mod 4, det är här man kan mata in koder)
Tryck in kod 151: Tryck 1 gång, vänta tills dioden lyser, tryck 5 ggr, vänta tills dioden lyser, tryck en gång.
Nu ska dioden blinka snabbt, då är det klart.

På 99 och nyare släckar man med knappen till trippmätaren.
Radioläge på, trippmätaren på T1
Håll in knappen och sätt på tändningen.
Håll kvar tills lampan blinkar.
andreas 80 skrev:Du kan använda dig av VOL-FCR, vet inte om demoversionen kan släcka servicelampan.
Dock behöver du köpa/bygga dig ett interface för det.

Har för mig det var detta jag byggde när jag gjorde det en gång.
http://hem.passagen.se/tomasf/obd2/

Det fungerade perfekt iallafall.
har även sett färdiga kablar på blocket för 299 kr, tror det va en firma i falköping eller skövde kommer dock inte ihåg namnet.
Fast eftersom han redan har ELM323 så kanske han inte vill köpa/bygga ett interface till? Speciellt som demoversionen av vol-fcr inte kan släcka lampan, och fullversionen kostar £150...

Här är en annan tråd om ELM323, hittade dock inget om servicelampa när jag skummade igenom.
http://jagrullar.se/forum/viewtopic.php?f=16&t=22162

Örnen:
På vilket sätt är det ett svar?
När man läser forumet på scantool.net så verkar det vara väldigt många som har problem med servicelampan. Det verkar som att det inte är en standard-parameter i EOBD, utan något som varje tillverkare själv lägger till efter egen specifikation.

Tur att jag inte hunnit köpa en sån än då... :)
uno83 skrev:Fast eftersom han redan har ELM323 så kanske han inte vill köpa/bygga ett interface till? Speciellt som demoversionen av vol-fcr inte kan släcka lampan, och fullversionen kostar £150...

Här är en annan tråd om ELM323, hittade dock inget om servicelampa när jag skummade igenom.
http://jagrullar.se/forum/viewtopic.php?f=16&t=22162

Örnen:
På vilket sätt är det ett svar?
Japp jag såg fel på årsmodell. :oops: Och den andra som också gjorde fel och föreslog ett VOL-FCR interface. :cry:

Då är ju dina svar mycket bättre. Du hittar ELM 323 men inte nått om servicelampan. :)

Det är lysande. Killen får sälja bilen så är problemet ur världen...eller kanske tejp över lampan, billigt iaf. :)
Jag övergav ELM323-kabeln då det inte funkar att släcka servicelampan.

Köpte en VAG-COM 409.1 K/KKL kabel från 24.se. Hittade VOL-FCR Demo version 1.3.06 på nätet som många anser vara en kombination som ska klara att släcka servicelampan på V70-98, men inte på min.

Nu spekulerar jag i att man gjort en uppdatering i instrumentet på de bilar som tillverkats sent. MIn bil tillverkades i maj 98.

Är det någon som har bra koll på V70 som kan bekräfta min spekulation och kanske vet hur man kan lösa att säcka servicelampan på sena V70-98?
Med demoversionen kan man varken släcka servicelampan eller felkodeslampan. Man måste ha fullversionen för att det ska fungera. Vissa lyckas släcka servicelampan med den kombinationen du nämner(förutom med demo då) och vissa inte. Kan bero både på programvara, bilen och datorn att det inte fungerar.
Volvo 945 STARTAR EJ

Kollat bränslupumpsrelät? ollen Ja[…]

Fjærer foran V90 CC T5

Løst. Samme fjær som V90. Har alle […]

Naturvårdsverket.se EU-förordningen &[…]

Hade en XC60 -13 från 2014 till 2020 som s&a[…]