Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av catoo
Hejsan!
Besiktigade bilen i måndags och hade en besiktningsman som visade ett vänster framhjul som hade svårt att snurra... Bromsen låt alltså på. Efter detta har bilen börjat tjuta emellanåt. Och det riktigt högt.
Ska under morgondagen köra 25 mil, vilket jag hoppas ska gå bra. Efter det kan jag ha möjlighet att kika närmare på problemet.
Finns det kanske någon som har tips på VAD JAG KAN GÖRA?

Tacksam för alla tips och trix!
/Jonas
av blomman
Smörj glid delar, låt klotsarna jobba med hjälp av polygrip fram och tillbaka,kan hjälpa.
Alltså börja och smörj,pressa backarna tillbaka mot oket och sedan mot skivan,upprepa ett antal gånger
Användarvisningsbild
av Örnen
Hej
Det kan vara hjullagret,anliggande broms eller en sten som hamnat mellan skiva och ok som orsakar gnisslet, tjutet.

Hjullagerfel brukar låta som ett malande ljud, eftersom ljudet kommer från vänster fram så kan du prova köra vänstersväng och högersvänga. Vid lagerfel VF ska det låta mer vid högersväng.

Polygriptricket som förra inlägget beskrev brukar oftast funka som uppmjukning, men eftersom du bör se om bälgarna är skadade så kan du ta bort en bromskloss åt gången och ha plattjärn som du bänder/motionerar bromskolvarna med. Låt en medhjälpare trycka på bromsen. Se till så du inte glömmer att ha plattjärnen mellan för fastnar kolven mot skivan så får du problem.
Finns att köpa en smal stålborste på Biltema som du kan använda för att rengöra oken där bromsbackarna löper, skrapa bort rost med kniv, skruvmejsel edyl. Var försiktig så inte gummibälgarna skadas. Du ska ha värmebeständigt fett att smörja med annars får du "låsningsfria" bromsar. :-)-)

Biltema, Stålborste (19-294)
Lämplig vid rengöring av bromsok. 2-radig, med plasthandtag. Längd: 225 mm. 29kr.
Kopplingspedal knarrar

Ja, smörjt lite upptill vid pedalen gjorde ja[…]

Classic som Volvo erbjuder för 2995:- &aum[…]

Tyvärr hittar jag ingen svensk sida som s&aum[…]

Tysta sommardäck V90

Så du rekommenderar ett däck för […]