- tis 04 mar 2008, 20:55
#177551
Halloj!
Nu är det dags att uppgradera mitt ljudsystem! Jag har valt att satsa på 3:e-partsgrejer bortsett från HU-maskinen. Min 603:a skall dock bytas till en 803:a, och tack vare det kommer jag ju kunna njuta av centerkanal i bilen! Jag har införskaffat en riktigt bra 6,5" koaxialhögtalare till centern (DLS 426, samma som kommer sitta i bakdörrarna, i framdörrarna blir det DLS R6A 6,5" med separata diskanter) och har påbörjat moteringen av denna.
Först var jag tvungen att se hur det såg ut under gallret i instrumentbrädan. Det är ju rent löjligt hur svårt det är att få bort detta galler!! :shock:
Jag testade först med fiskben men blev lite orolig när jag såg hur kanten runt deformerades. Då testade jag ett tips jag läst om i någon tråd, att gå undervägen via hålet för ventilationsgallret. Efter lite fixande lyckades jag få loss ventilgallret och försökte sticka in handen för att trycka upp högtalargallret. Det var trångt!! Med smärtande händer försökte jag trycka upp gallret men det var lönlöst, platsbristen gjorde att jag inte fick någon kraft i händerna och gallret satt som f**n. Bara att testa från ovansidan igen...
Efter mycket svordommar lyckades jag få upp en kant av själva stålgallret. Det är nog INTE meningen att man ska ta av det separat! Till slut lossade dock gallret (lite deformerat, men det gick att böja tillbaka) och jag kunde ganska enkelt få upp plastramen som gallret vikts runt.
Nu såg jag vaggan för högtalaren, det såg lovande ut! :D Fyra torx och vaggan var loss. Nu kunde jag lägga min DLS-högtalare ovanpå vaggan och tyckte mig se att den faktiskt skulle passa med lite modifikation. (Jag såg också till min glädje att högtalarkablarna var fördragna så det är bara att knipsa kontakten och sätta på nya kabelskor för att passa på delningsfiltret!)
Nedan följer bilder på hur jag gjorde den enkla modifikationen:

Det första jag gjorde var att tejpa på en fryspåse på högtalarens fram- och baksida. Detta för att metallspånen från slipningen inte skulle kunna leta sig in i högtalaren.

Framsidan

Här har jag gjort markering för hur jag skulle såga och slipa. Observera haken i originalvaggan.

Färdiga urtag. Inte mitt stoltaste verk...dåliga verktyg gör mindre än halva jobbet...men det var tillräckligt.

Haken hakar i högtalaren

Från en annan vinkel

Här syns det lite tydligare. Observera de tre kontakterna på högtalaren. Det är för att signalen till denna högtalare går via ett externt delningsfilter och inte, som är vanligt, att det sitter ett motstånd fastlött på högtalaren.
Det verkar som om Volvo originalhögtalare har precis samma godstjocklek som dessa DLS:er. Passformen under hakarna är perfekt och högtalaren sitter som berget! Jag tror inte att det är någon risk att den kommer skaka loss men för att vara helt säker på att jag inte behöver ta bort det förbenade gallret igen kommer jag nog säkra moteringen med lite silicon... :roll:
Sen är det bara att koppla in signalen, skruva fast högtalaren och poppa järnet! :D Hoppas att detta kan hjälpa någon annan som vill uppgradera till 3:e-partsgrejer!
Mvh
/Fred
Nu är det dags att uppgradera mitt ljudsystem! Jag har valt att satsa på 3:e-partsgrejer bortsett från HU-maskinen. Min 603:a skall dock bytas till en 803:a, och tack vare det kommer jag ju kunna njuta av centerkanal i bilen! Jag har införskaffat en riktigt bra 6,5" koaxialhögtalare till centern (DLS 426, samma som kommer sitta i bakdörrarna, i framdörrarna blir det DLS R6A 6,5" med separata diskanter) och har påbörjat moteringen av denna.
Först var jag tvungen att se hur det såg ut under gallret i instrumentbrädan. Det är ju rent löjligt hur svårt det är att få bort detta galler!! :shock:
Jag testade först med fiskben men blev lite orolig när jag såg hur kanten runt deformerades. Då testade jag ett tips jag läst om i någon tråd, att gå undervägen via hålet för ventilationsgallret. Efter lite fixande lyckades jag få loss ventilgallret och försökte sticka in handen för att trycka upp högtalargallret. Det var trångt!! Med smärtande händer försökte jag trycka upp gallret men det var lönlöst, platsbristen gjorde att jag inte fick någon kraft i händerna och gallret satt som f**n. Bara att testa från ovansidan igen...
Efter mycket svordommar lyckades jag få upp en kant av själva stålgallret. Det är nog INTE meningen att man ska ta av det separat! Till slut lossade dock gallret (lite deformerat, men det gick att böja tillbaka) och jag kunde ganska enkelt få upp plastramen som gallret vikts runt.
Nu såg jag vaggan för högtalaren, det såg lovande ut! :D Fyra torx och vaggan var loss. Nu kunde jag lägga min DLS-högtalare ovanpå vaggan och tyckte mig se att den faktiskt skulle passa med lite modifikation. (Jag såg också till min glädje att högtalarkablarna var fördragna så det är bara att knipsa kontakten och sätta på nya kabelskor för att passa på delningsfiltret!)
Nedan följer bilder på hur jag gjorde den enkla modifikationen:
Det första jag gjorde var att tejpa på en fryspåse på högtalarens fram- och baksida. Detta för att metallspånen från slipningen inte skulle kunna leta sig in i högtalaren.
Framsidan
Här har jag gjort markering för hur jag skulle såga och slipa. Observera haken i originalvaggan.
Färdiga urtag. Inte mitt stoltaste verk...dåliga verktyg gör mindre än halva jobbet...men det var tillräckligt.
Haken hakar i högtalaren
Från en annan vinkel
Här syns det lite tydligare. Observera de tre kontakterna på högtalaren. Det är för att signalen till denna högtalare går via ett externt delningsfilter och inte, som är vanligt, att det sitter ett motstånd fastlött på högtalaren.
Det verkar som om Volvo originalhögtalare har precis samma godstjocklek som dessa DLS:er. Passformen under hakarna är perfekt och högtalaren sitter som berget! Jag tror inte att det är någon risk att den kommer skaka loss men för att vara helt säker på att jag inte behöver ta bort det förbenade gallret igen kommer jag nog säkra moteringen med lite silicon... :roll:
Sen är det bara att koppla in signalen, skruva fast högtalaren och poppa järnet! :D Hoppas att detta kan hjälpa någon annan som vill uppgradera till 3:e-partsgrejer!
Mvh
/Fred
Volvo V70N Bi-Fuel -02
Toyota Celica ST 2000 -76
Toyota Celica ST 2000 -76