Bilstereo, DVD, GPS mm...Tips och trix…ej modellspecifik

Moderator: Moderatorer

Halloj!

Nu är det dags att uppgradera mitt ljudsystem! Jag har valt att satsa på 3:e-partsgrejer bortsett från HU-maskinen. Min 603:a skall dock bytas till en 803:a, och tack vare det kommer jag ju kunna njuta av centerkanal i bilen! Jag har införskaffat en riktigt bra 6,5" koaxialhögtalare till centern (DLS 426, samma som kommer sitta i bakdörrarna, i framdörrarna blir det DLS R6A 6,5" med separata diskanter) och har påbörjat moteringen av denna.

Först var jag tvungen att se hur det såg ut under gallret i instrumentbrädan. Det är ju rent löjligt hur svårt det är att få bort detta galler!! :shock:

Jag testade först med fiskben men blev lite orolig när jag såg hur kanten runt deformerades. Då testade jag ett tips jag läst om i någon tråd, att gå undervägen via hålet för ventilationsgallret. Efter lite fixande lyckades jag få loss ventilgallret och försökte sticka in handen för att trycka upp högtalargallret. Det var trångt!! Med smärtande händer försökte jag trycka upp gallret men det var lönlöst, platsbristen gjorde att jag inte fick någon kraft i händerna och gallret satt som f**n. Bara att testa från ovansidan igen...

Efter mycket svordommar lyckades jag få upp en kant av själva stålgallret. Det är nog INTE meningen att man ska ta av det separat! Till slut lossade dock gallret (lite deformerat, men det gick att böja tillbaka) och jag kunde ganska enkelt få upp plastramen som gallret vikts runt.

Nu såg jag vaggan för högtalaren, det såg lovande ut! :D Fyra torx och vaggan var loss. Nu kunde jag lägga min DLS-högtalare ovanpå vaggan och tyckte mig se att den faktiskt skulle passa med lite modifikation. (Jag såg också till min glädje att högtalarkablarna var fördragna så det är bara att knipsa kontakten och sätta på nya kabelskor för att passa på delningsfiltret!)

Nedan följer bilder på hur jag gjorde den enkla modifikationen:

Bild
Det första jag gjorde var att tejpa på en fryspåse på högtalarens fram- och baksida. Detta för att metallspånen från slipningen inte skulle kunna leta sig in i högtalaren.

Bild
Framsidan

Bild
Här har jag gjort markering för hur jag skulle såga och slipa. Observera haken i originalvaggan.

Bild
Färdiga urtag. Inte mitt stoltaste verk...dåliga verktyg gör mindre än halva jobbet...men det var tillräckligt.

Bild
Haken hakar i högtalaren

Bild
Från en annan vinkel

Bild
Här syns det lite tydligare. Observera de tre kontakterna på högtalaren. Det är för att signalen till denna högtalare går via ett externt delningsfilter och inte, som är vanligt, att det sitter ett motstånd fastlött på högtalaren.

Det verkar som om Volvo originalhögtalare har precis samma godstjocklek som dessa DLS:er. Passformen under hakarna är perfekt och högtalaren sitter som berget! Jag tror inte att det är någon risk att den kommer skaka loss men för att vara helt säker på att jag inte behöver ta bort det förbenade gallret igen kommer jag nog säkra moteringen med lite silicon... :roll:

Sen är det bara att koppla in signalen, skruva fast högtalaren och poppa järnet! :D Hoppas att detta kan hjälpa någon annan som vill uppgradera till 3:e-partsgrejer!

Mvh
/Fred
Hej!

Roligt att någon försöker sig på att byta till eftermarknadsdoningar!
Har du något foto på hur "hålet" såg ut med gallret bortplockat?

Var det sladdar fördragna dit så det bara var att plugga i eller fick du dra det själv från hu'n?
Gå centerhögtalaren att använda även på HU-603 eller lär du avvakta med att provlyssna tills du får i 803an?

mvh
Anders
Brainded skrev:Hej!

Roligt att någon försöker sig på att byta till eftermarknadsdoningar!
Har du något foto på hur "hålet" såg ut med gallret bortplockat?

Var det sladdar fördragna dit så det bara var att plugga i eller fick du dra det själv från hu'n?
Gå centerhögtalaren att använda även på HU-603 eller lär du avvakta med att provlyssna tills du får i 803an?

mvh
Anders
Först svar på Anders frågor:

Jag ska ta ett foto på alla delarna så andra fixare kan se hur det ser ut under det förbenade gallret! :D
Kablarna satt fast i högtalarvaggan med ett litet kontaktstycke. Detta kontaktstycke måste jag knipsa bort eftersom delningsfiltret har vanliga skruvkontakter. Jag har ännu inte tagit loss min gamla 603:a så jag har inte kunnat kolla att dessa kablar verkligen går till kontaktstycket som skall pluggas in bakom stereon men jag har svårt att tänka mig att de inte gör det.
Tyvärr är det bara HU-803:an som har utgång för centerhögtalare, (det finns en massa trådar om detta) så om man vill ha center med en HU-603 får man göra någon slags piratkoppling med hö-vä-högtalarna.

Nu till dagens upptäckt: Min fina modifiering av DLS-högtalaren var helt förgäves!! :cry: När jag skulle provmontera högtalaren visade det sig att den var rätt mycket större och kraftigare än Volvos original så den tog emot luftkanalerna nedtill... :evil: Så alla ni som vill montera en likadan högtalare som jag: Vänta!! Imorgon blir det att försöka hitta en lösning på mitt problem och jag ska också passa på att ta lite mått som kanske kan vara till hjälp.

Jag kommer lägga ut en utförligare beskrivning med bilder på hela min uppgradering när allt är klart. Anders (Brainded) har också halvt om halvt lovat att denna beskrivning kommer läggas ut på "Tips och Trix", så håll utkik!

Mvh
/Fred
Driver64 skrev:Hur man gör ett verktyg för att demontera högtalargallret kan man se här:
Ja, jag såg det i en annan tråd men jag fattar inte riktigt hur man ska kunna använda det...inte ens nu när jag sett hur grejerna ser ut. Ska kolla en gång till imorgon för att se ifall jag kan reda ut det.
Nu är det dags att uppgradera mitt ljudsystem! Jag har valt att satsa på 3:e-partsgrejer bortsett från HU-maskinen. Min 603:a skall dock bytas till en 803:a, och tack vare det kommer jag ju kunna njuta av centerkanal i bilen! Jag har införskaffat en riktigt bra 6,5" koaxialhögtalare till centern (DLS 426, samma som kommer sitta i bakdörrarna, i framdörrarna blir det DLS R6A 6,5" med separata diskanter) och har påbörjat moteringen av denna.
Läste att du skall sätta in 6,5" i framdörrarna, så jag undrar är det lätt att göra det eller måste man göra några modifikationer? Har länge funderat på att sätta in nya högtalare fram då jag har ett par 6,5" liggandes.
ak84 skrev:Läste att du skall sätta in 6,5" i framdörrarna, så jag undrar är det lätt att göra det eller måste man göra några modifikationer? Har länge funderat på att sätta in nya högtalare fram då jag har ett par 6,5" liggandes.
För närvarande ligger ljudbygget lite på hyllan av två anledningar. Först och främst på grund av att jag inte fått mina högtalare ännu (de är på väg) men också för att det är så jädra trist väder! :evil: Jag har inget garage vilket gör att jag är utlämnad till elementen så jag får vänta tills det blir lite skönare att stå ute.

Centern är dock på plats och spelar väldigt trevligt. Jag återkommer med mer info om hur jag gjorde.

Svaret på din fråga är att jag skaffat adapterringar hos Backes ljudbygg. De kostade inte så mycket och ska enligt uppgift göra monteringen till en barnlek! :D Det återstår dock att se, så håll utkik efter min kommande beskrivning på detta också! (Jag har också lite funderingar på att montera diskanterna i plasttriangeln som är kåpan för backspeglarna för att få upp dem ännu lite mer samt att kunna rikta dem bättre mot lyssningsplatsen.)

Mvh
/Fred
ak84 skrev:De ska bli intressant och se när du är klar om det funkade bra med adapterringarna. Behövs det även adapter till bakdörrarna?

Mvh Anders
Japp, det ska tydligen behövas också. Killen på Backes tryckte i alla fall en uppsättning till bakdörrarna i handen på mig.
Vi som beställt nya V60

Nu finns min nya V60 hos handlaren: - 11 april bes[…]

Det varierar med årsmodeller och n&aum[…]

Volvo 240 klocka

Har varvräknare i kombinationsinstrumentet oc[…]

Du säger ju själv att du får b&aum[…]