:( då va lambdasonden bytt med felkod kvarstår. Agerade ryggsäck åt mekanikern (hehe) under byte och felsökning och lärde mig lite grann på köpet, att vara bilmek på Bilia e inte lätt, speciellt inte när man har ett så kasst diagnostikverktyg som VIDA! Både jag och mekanikern försökte förstå hjälptexten till olika felkoder men de var så luddigt skrivna att vi fick gissa oss fram till vad som gällde. Ex "mät med avsikt på kortslutning mellan virituell jord #6 på anslutningsdon och mätpunkt #31" däremot framgår inte huruvida det ska vara kontakt eller inte, vadå "med avsikt på kortslutning" kan inte blir mycket otydligare, KASST (tyckte vi iaf)!
Hur-som-haver så fick jag åka därifrån med samma fel som när jag kom dit, nu skulle dom kontakta experter i Göteborg för att försöka fastställa om hela lr delar(?) kabelhärvan måste bytas för det är där dom tror att felet ligger... Fler dagar på verkstan väntar.....
UPPDATERING:
I måndags va bilen inne för ytterligare felsökning, dom hittade och fixade ett jordfel till lambdasonden

-) , MEN när dom kollar mätvärdet från lambdan i realtid så ligger det för lågt....
Dom hade fått uppgifter på att värdet skulle vara 1.5-4 (volt?) men de ligger på 0.1-0.3 , så nått stämmer inte.
Och grundproblemet med ryckig/ojämn motorgång återkom på tisdagen, så nu är det 7:e verkstadsbesöket bokat...
/David