Moderator: Moderatorer
Lasse_F skrev:Jag vet juh egentligen inte om det verkligen är rätt agg på bilden... men enligt texten i annonsen är det en t16-turbo... Så jag vet egentligen inte vad jag ska tro. Hur kommer det sig att killen vill ha över 5-tusen om det kostar 3900:- på tema?skitenkelt.. han har inte köpt det på tema.. tar du t.ex GIK så kostar det 5900kr emellan att få ett 16T om jag lämnar in ett 15G för renovering..
Lasse_F skrev:ojoj, 3900:- är ju verkligen ett bra pris jämfört med volvos 12700:- ... Även om det betyder att jag får byta skiten själv.Enklast är att du själv går ut och läser på din motor vad den heter för att vi ska utröna om du har en lätttryckare eller en *turbo*
-Men hur är det med kompabiliteten?
Rätta mig om jag har fel..
-Men, är inte 16t agget större än det jag har nu?
Och behöver jag då mappa om för att få rätt flås?
Får jag tillräcklig kylning med nuvarande konfiguration?
Och om avgashuset inte är rätt vinklat, då måste jag byta downpipe...
Suck, många frågor.
Mycket tacksam för bra hjälp!
//Lasse
OM du har möjlighet är det bra om du kan läsa på turbon..Lasse_F skrev:Allright.. jag har varit ute och kikat under huven. Turbon sitter verkligen inte på något lättilgängligt ställe!Det är ju ytterst sällan som det INTE är olja där. Du har din vevhusventilation ansluter i öppningen på ingående luft till turbon..
Det verkar som om turbon har tryckt upp olja i och runt övre tryckröret (det stora som går över motorn...). Och det verkar knappast nyttigt. Oljan som turbon tryckt ut har i sin tur grisat ner så pass att det är stört omöjligt att läsa texten på själva agget. Men eftersom jag har 193hk motorn så antar jag att det är en ltt.
Så, om det kommer upp olja runt tryckröret.. -Är det ett lager eller en packning som gått?
Annars verkar allting sitta fast, inget som sitter löst. Och alla slangar verkar sitta som de ska.. utom tryckröret...
(röret sitter juh fast, men oljan har pressats ut kring gummimuffen där röret går in i turbon)
Lasse_F skrev:Jag fick väldigt bra pris på en beggad turbo som gått 4tusen mil.Se till att du får den gamla turbon tillbaks, finns ju saker att plocka på det som avgashus och sådant.
Så jag lämnade in bilen hos Egons Autorep i Idre.
Felsökning sker imorn. Och om så behövs byts turbon.
Jag återkommer imorn eller på onsdag med fullständig rapport.
Tack för mycket bra feedback och analys!-)
Fel anmälde också, 4.2.13 hjälpte […]