Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Claes74
jag har ett TD04 -13G aggregat liggande i garaget och 16T ser ju helt klart större ut om det är det på länken du skickade
av Lasse_F
Jag vet juh egentligen inte om det verkligen är rätt agg på bilden... men enligt texten i annonsen är det en t16-turbo... Så jag vet egentligen inte vad jag ska tro. Hur kommer det sig att killen vill ha över 5-tusen om det kostar 3900:- på tema?
av *pettson*
Lasse_F skrev:Jag vet juh egentligen inte om det verkligen är rätt agg på bilden... men enligt texten i annonsen är det en t16-turbo... Så jag vet egentligen inte vad jag ska tro. Hur kommer det sig att killen vill ha över 5-tusen om det kostar 3900:- på tema?
skitenkelt.. han har inte köpt det på tema.. tar du t.ex GIK så kostar det 5900kr emellan att få ett 16T om jag lämnar in ett 15G för renovering..
Det är ju så att alla vill ha maxpengar för sina delar.. Hur kan volvo ta över 8000kr för samma agg som kostar 5000 på blocket?
av *pettson*
Lasse_F skrev:ojoj, 3900:- är ju verkligen ett bra pris jämfört med volvos 12700:- ... Även om det betyder att jag får byta skiten själv.
-Men hur är det med kompabiliteten?
Rätta mig om jag har fel..
-Men, är inte 16t agget större än det jag har nu?
Och behöver jag då mappa om för att få rätt flås?
Får jag tillräcklig kylning med nuvarande konfiguration?
Och om avgashuset inte är rätt vinklat, då måste jag byta downpipe...
Suck, många frågor.
Mycket tacksam för bra hjälp!

//Lasse
Enklast är att du själv går ut och läser på din motor vad den heter för att vi ska utröna om du har en lätttryckare eller en *turbo*
Alltså om du har ett 13 agg eller ett 15/16 aggregat.. :wink: OM du har möjlighet är det bra om du kan läsa på turbon..
Det går utmärkt att montera ett 16G men det kräver modifieringar.. Så har du ett 13 får jag väl backa lite och säga att smidigast är en skrot isåfall..
av Lasse_F
Allright.. jag har varit ute och kikat under huven. Turbon sitter verkligen inte på något lättilgängligt ställe! :x
Det verkar som om turbon har tryckt upp olja i och runt övre tryckröret (det stora som går över motorn...). Och det verkar knappast nyttigt. Oljan som turbon tryckt ut har i sin tur grisat ner så pass att det är stört omöjligt att läsa texten på själva agget. Men eftersom jag har 193hk motorn så antar jag att det är en ltt.

Så, om det kommer upp olja runt tryckröret.. -Är det ett lager eller en packning som gått?

Annars verkar allting sitta fast, inget som sitter löst. Och alla slangar verkar sitta som de ska.. utom tryckröret...
(röret sitter juh fast, men oljan har pressats ut kring gummimuffen där röret går in i turbon)
av *pettson*
Lasse_F skrev:Allright.. jag har varit ute och kikat under huven. Turbon sitter verkligen inte på något lättilgängligt ställe! :x
Det verkar som om turbon har tryckt upp olja i och runt övre tryckröret (det stora som går över motorn...). Och det verkar knappast nyttigt. Oljan som turbon tryckt ut har i sin tur grisat ner så pass att det är stört omöjligt att läsa texten på själva agget. Men eftersom jag har 193hk motorn så antar jag att det är en ltt.

Så, om det kommer upp olja runt tryckröret.. -Är det ett lager eller en packning som gått?

Annars verkar allting sitta fast, inget som sitter löst. Och alla slangar verkar sitta som de ska.. utom tryckröret...
(röret sitter juh fast, men oljan har pressats ut kring gummimuffen där röret går in i turbon)
Det är ju ytterst sällan som det INTE är olja där. Du har din vevhusventilation ansluter i öppningen på ingående luft till turbon..
Det betyder ingenting faktiskt.. Däremot oljud i agget är ju alltid trist. Du har kollat så att du inte har hål i en tryckslang?. Det är lätt hänt och det väsnas ordentligt..
av Lasse_F
Jag fick väldigt bra pris på en beggad turbo som gått 4tusen mil.
Så jag lämnade in bilen hos Egons Autorep i Idre.
Felsökning sker imorn. Och om så behövs byts turbon.

Jag återkommer imorn eller på onsdag med fullständig rapport.

Tack för mycket bra feedback och analys! :-)-)
Användarvisningsbild
av Claes74
Lasse_F skrev:Jag fick väldigt bra pris på en beggad turbo som gått 4tusen mil.
Så jag lämnade in bilen hos Egons Autorep i Idre.
Felsökning sker imorn. Och om så behövs byts turbon.

Jag återkommer imorn eller på onsdag med fullständig rapport.

Tack för mycket bra feedback och analys! :-)-)
Se till att du får den gamla turbon tillbaks, finns ju saker att plocka på det som avgashus och sådant.
av Lasse_F
allright, allt är fixat!
Turbon läckte hopplöst mycket olja... men än så länge hade inte oljan tagit sig ut till avgaserna.

Så nu har jag en beggad Garret turbo, några vakumslangar bytta och vevhusventilationen rengjord.
Och med detta gjort går bilen som en dröm! :D

Den gamla turbon har jag fått tillbaka. (tack för tipset!)

Priset för hela kalaset 5500:- (ink moms)
Så fort jag kommer hem ska jag ta lite bilder på den gamla turbon och lägga upp.

by the way, är det någon som vet vad det kostar att renovera den gamla turbon?

Tack för allt!
Trasig pump? Rapsolja?

När byttes termostaten? Byt den och kör[…]

Vdash

P3tool (https://p3tool.xyz/) skulle jag hellre k&o[…]

Hej ! Så kul att jag hittade denna länk[…]

Tvättat både v50 och 240in, 240in fick […]