Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av CFj
Efter att inte ha rört bilen några dagar startar den inte. Gick utan problem innan. Motorn går runt, tändstift, rotor och fördelare bytta, gnista finns. Bensinpumpen går och det kommer bensin. Låter som om den nästan skall tända men gör det inte. Kollad felkoderna och fick bara upp en kod, 2-4-3 = Signal från trottelpositionsgivare utanför spänningsparametrarna. Skruvade loss denna och lånade min kompis trottelpositionsgivare som är hel och fungerar på han bil med samma motor och bränslesystem. Men min bil startar inte en då, samma symptom som innan se ovan. Vad kan det då vara för fel??? Tacksam för hjälp.
Senast redigerad av 1 CFj, redigerad totalt 0 gånger.
av Red Dragon
Välkommen till klubben: "850 som ej vill starta" jag är hedergäst, jag har försökt att få igång mitt elände sedan Nov 2007.
Min bil har exakt samma symptom som du beskriver.
Bilfaan står och går sönder av sig självt. :-O) Otroligt men sant.
av *pettson*
CFj skrev:Efter att inte ha rört bilen några dagar startar den inte. Gick utan problem innan. Motorn går runt, tändstift, rotor och fördelare bytta, gnista finns. Bensinpumpen går och det kommer bensin. Låter som om den nästan skall tända men gör det inte. Försökte kolla felkoder men det stod så konstigt i verkstadshandboken, skulle trycka ner stiftet i hål 6 på modul A, men det finns ingen kabelsko som går in i hål 6 så någon kontakt kan ej uppstå.
Tacksam för hjälp.
Vilken verkstadshandbok har du följt då? A6 är tändning om man har motorstyrsystem LH jetronic. Eftersom din bil INTE är utrustad med detta är ditt hål tomt.
Dock kan du använda uttag 2 som används till alla 3 systemen.
av CFj
Har fortfarande inte lyckats hitta felet, någon som har något tipps??

MVH
CFj
av *pettson*
CFj skrev:Har fortfarande inte lyckats hitta felet, någon som har något tipps??

MVH
CFj
Det krävs 4 saker..
Kompression, gnista, bränsle, luft. Enligt dej själv har du alltihopa och i rätt tid. Med andra ord startar bilen.. Men tydligen startar den inte..
Kvar är att du ändå inte lyckats felsöka den korrekt. Du saknar en av dom 4 komponenterna.
Du har kollat att där är 12v på spridarna och har kollat med en testlampa kopplad i spridarkontakten mellan polerna så att spridarna verkligen jobbar. Bara för det är bränsle i railen så kommer aldrig bilen att starta. Bränslet ska in i motorn också..
Gnista ja.. jo men för att det är en ynka gnista kommer inte heller bilen att starta. Det krävs en gnista med energi. Det ska riktigt snärta till så du hör när gnistan kommer. Annars är den för svag, den släcks helt enkelt när det blir kompression och gas i cylindern.
Luft får vi anta att motorn får..
Kompression ja. Har den kompressionstestats så att den har kompression. Eller lider den av syndromet komplöshet? Ett inte allt för ovanligt symtom vid snällkörning/många mil eller för den delen om man startar upp bilen några ggr så den helt enkelt blir sur och tvättar bort oljan på cylinderväggarna..

Felkoder är kontrollerat så att du inte saknar kamlägesgivaren, den försvårar starten nåt enormt..
av CFj
Har testat spridarna, dom är ok. Har testat kompressionen, den är ok. Luft får den. Givaren till trottelspjälet fungerar när jag satte det på en annan bil ( har sedan tidigare felkod på den givaren men den fungerar på andra bilar.) Har bytt tändstift , rotor och fördelarlock med resultat gnista men är lite osäker på om det är tillräkligt med kraft i gnistan. Hur vet man om det är en bra gnista, kan man se det eller på något sätt mäta det??
av *pettson*
CFj skrev:Har testat spridarna, dom är ok. Har testat kompressionen, den är ok. Luft får den. Givaren till trottelspjälet fungerar när jag satte det på en annan bil ( har sedan tidigare felkod på den givaren men den fungerar på andra bilar.) Har bytt tändstift , rotor och fördelarlock med resultat gnista men är lite osäker på om det är tillräkligt med kraft i gnistan. Hur vet man om det är en bra gnista, kan man se det eller på något sätt mäta det??
Håll en välisolerad mejsel inne i en tändhatt håll mejseln ca 1cm ifrån jord, låt nån mala gnistan ska lätt klara det..
Missa inte delen med välisolerad. För då får du gnistan i handen istället..
av CFj
Om antennringen spökar får man då någon gnista alls på stiften?? Är det någon som kan vilka motstånd det skall vara på tändspolen på en motor B5252 S årsmodell 1994 på primärmotståndet och sekundärmotståndet?? I min verkstadshandbok står det bara på motorer före 1994.
av *pettson*
CFj skrev:Om antennringen spökar får man då någon gnista alls på stiften?? Är det någon som kan vilka motstånd det skall vara på tändspolen på en motor B5252 S årsmodell 1994 på primärmotståndet och sekundärmotståndet?? I min verkstadshandbok står det bara på motorer före 1994.
Tja.. det är ju inte lätt att beräkna vad som är rimligt av ålderskäl.. Men hur gick det med gnisttestet?
Och som vid 100 andra problem vid start.. Bygla halvljuset så det står på. Om det mera än flimrar så tar starten för mycket ström för att du ska få ordentlig spänning till gnistan under startögonblicket.. då gäller att antingen köpa ny start eller serva den gamla så den får lite rengöring och fett i lagren samt i växellådan. Så lär starten gå som aldrig förr..
av CFj
Nu äntligen har jag fått bilen till att gå igen. Vet dock inte till 100% vad som var fel, tror det kan ha varit lite olika saker som spökat för mig som gjorde att den inte startade. Sista dagen den gick var en dag med mycket regn och vattensamlingar på vägarna, när jag sedan skulle starta den efter 5 dagars sängligande i förkylning gick den inte igång. Så jag tror at det har varit fukt på många ställen, bland annat så hade nog startmotorn kärvat ihop lite plus lite andra felkoder (se tidigare inlägg). Körde den på startmotorn plus massa startgas (nyladdat batteri oxå), och tror du inte på f.n att den gick igång :-DD :lol:

Vill passa på att tacka alla som har försökt att hjälpa mig med tips och ideér här på forumet.
Volvo s70 läckande bränsleslang

Hej ! Jag har en fundering ifall ni hade kunnat hj[…]

Noterar att effektmätaren har lite annorlunda[…]

De ska snabbt skala upp produktionen av liti[…]

Tysta sommardäck V90

Lite intressant med ljudivåmätningar, […]