Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

JimmyG skrev:Jag är lugn ... kunde bara inte ens drömma i min vildaste fantasi att en öppen dump skulle vara orsak för en polis att ge mej regbesiktning.
En öppen dump är vad man kallar för SYNLIGT BEVIS.. och inte bara det? Det är ljudligt också. Hade han varit sur på dej kunde han lätt krävt ett effektintyg av dej till samma regbesiktning, som skulle körts på någon trevlig verkstad för att bevisa att du inte höjt effekten i bilen dessutom. :-)-)
Har då en fråga som bara dyker upp nu.
Våra bilar är väll godkända att rulla på 95 respektive 98 Oktan.
Men tankar man Vpower som är 99 oktan va händer?
Är man olaglig?
För låt oss säga nu att me 99 så får man trotts allt liiiite mera kraft i motorn.Andra avgaser o så.
Är man olaglig då?
om nu det strider mot lagen så lr det aldrig bli påkommet iaf eftersom jag tror inte att polisen kommer stå efter vägkanten med provrör och avkräva ett prov från tanken.
Om du nu inte kör på race bränsle förstås men då lär de känna det på lukten.
Detta fallet beror ju på som pettson skrev om "synligt bevis"
Vad gäller ev effektökning för att man kör på 99 okt ställer jag mig tveksam till.

Men visst, står det i papprena att bilen är byggd för 95-98 oktan så må så vara att man är olaglig, men mig veterligen så står väl bara den rekomenderade bränsletypen som en rekomendation i instruktionsboken och det kan väl inte vara det samma som "typgodkänd med".
I reg beviset så står det väl bara bensin eller diesel som drivmedel, inte oktan?
greeeken skrev:Har då en fråga som bara dyker upp nu.
Våra bilar är väll godkända att rulla på 95 respektive 98 Oktan.
Men tankar man Vpower som är 99 oktan va händer?
Är man olaglig?
För låt oss säga nu att me 99 så får man trotts allt liiiite mera kraft i motorn.Andra avgaser o så.
Är man olaglig då?
I ditt registreringsbevis står det BENSIN.. Det gör det olagligt att köra på etanol och diesel. Det står inget oktantal på bensinen.. Det som står i handboken är en REKOMMENDATION. Och i övrigt får du tyvärr inget extra av din Vpower.. om du nu inte ställt upp laddtrycket och redan nu har problem på 98 oktan?..

Classic som Volvo erbjuder för 2995:- &aum[…]

Tyvärr hittar jag ingen svensk sida som s&aum[…]

Tysta sommardäck V90

Så du rekommenderar ett däck för […]

Smart energifördelning hybrid

Dom har inte riktigt lyckats med den funktionen ha[…]