NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av jumu01
FiddeUBC skrev:Jag funderar också på en V50 2009 2.0D diesel men jag börjar dra mig för det när jag ser att dieseln kostar 13.14kr litern :evil:
Inte för att jag vet vart du tankar men ser ut som du är stamkund på dyraste ställen. Idag finns diesel att tillgå för 11.99/l (i Umeå ) men visst pendlar den en del men ligger i snitt 25 öre lägre än bensinare samt att diselen kräver mindre drivmedel än bensinaren, men visst köp en T5 inom snar framtid är bensindrivna bilar iskallla på beg marknaden. Satsa på en spritbil istället!!!

Nu när dieseldrivna bilar ökat i Sverige så är det som vanligt alla vill tjäna pengar. Pajasarna i regeringen; här skall vi höja skatten och bensinbolagen vill också höja priserna som alltid har de låg mängd drivmedel i sina lager då skall priset upp, motsatsen vid låg dollar och allmänt att araberna sänker priset på sina oljefat då sitter bensinbolagen med hiskliga mängder bränsle och kan inte sänka priset, så du som konsument känn dig BLÅST!!!

Och sanna mina ord att etanolen kommer också att skjuta i höjden då det finns tillräckligt med konsumenter att "pungslå".
av jumu01
LJN skrev:-På tal om dieselpriset, vad är det för faktorer som gör att det "skenar" iväg? När jag beställde min V50 D5:a My 2008 automat sommaren 2007 så kostade dieseln cirka 10:50/litern. Idag så hade jag nog inte gjort samma val utan då hade det blivit en T5:a!

Angående förbrukning på långkörning så körde jag igår Närke-Göteborg-Kungsbacka-Närke med lite stadskörning både i Göteborg och Kungsbacka. Snitthastighet blev 85 km/h dvs. lite förhöjd landsvägshastighet. Färddatorn anger 0,53 l/mil och tankningen visade sedan en förbrukning på 0,58 l/mil. Har åkt samma sträcka ett par gånger årligen med min g:a S60 2,4T GT och då blev snittet oftast runt 0,86-88l/min.

Varför har färddatorn i V50 så "stor" felvisning? På min g:a Volvo var den tämligen exakt.
0,05 felmarginal har jag också av o till (finner själv ingen förklaring till detta men inget är 100% tillförlitligt), men det kan jag leva med, men skulle diffen var 0.1 så skulle jag klaga hos Volvo att färddatorn behöver kallibreras bättre!!!
Användarvisningsbild
av Titaniumgrå
0.56l/mil i snitt på min första tank, tanklampan tändes idag 18 mil kvar till tom.
70% 90-väg, resten 50 och 70-väg! 205/50-17"
av jumu01
FiddeUBC skrev:Jag funderar också på en V50 2009 2.0D diesel men jag börjar dra mig för det när jag ser att dieseln kostar 13.14kr litern :evil:
Ja nu har verkligheten kommit i kapp här i norr också. Såg Statoils pris för diesel 13.44 :shock: all time high!!! Kunde med förtröstan åka till Ok/Q8 och inhandla eländet till 12.34. Bakomliggande orsaker är att det skulle finnas en världsbrist på diesel?!? Är det någon som har en gammal Trabant till salu?, då inte miljöaspekter spelar någon roll, skulle vilja fara omkring med denna 2-taktare och skita ner men ändå ha ett gott samvete då bensinpriset är lågt!!! 8)
Användarvisningsbild
av niz_se
Tjena!

Min bränsleförbrukning beter sig lite anorlunda...
Min bil ligger normalt på ca 0,65-0,67 vid blandad körning.
Härom veckan körde vi en längre tur på ca 50 mil enkel resa.
Då drog bilen 0,7 på vägen dit och 0,68 på vägen hem... Altså MER än vid blandad körning.
Något högre marchfart än vanligt dock, farthållaren på 130 istället för runt 100-110. Men jag tycker ändå att förbrukningen borde gå ner lite...
Det gjorde den alltid med mina tidigare bensinbilar (V40 2.0T).

Någon mer som upplevt detta?
av MulleMullvad
Japp Niz_se, min drar oxå mer än normalt vid förhöjd motorvägshastighet (över 125), trodde det var pga högre motorvarv med 5-växlade lådan, men din är väl 6-vxl? Ligger på 0,62-0,64 vid normal körning (50/50 stad/landsväg), men siffran blir alltid högre efter längre turer på motorväg. Tyvärr..
Användarvisningsbild
av Kostas
SpTnC skrev:Ingen som har några "Km till tom tank bilder"? Eller kanske rent utav några andra "färddatorbilder"?
Jag har bildbevis på min färddator när den visar 1070 km till tom tank men jag vet inte hur jag får in bilden i detta svar. Jag har ju bilden på min hårddisk.
Kan tillägga att jag kör V50 D5 Manuell
Användarvisningsbild
av jhedin
Att färddatorn visar hur många km det är kvar till tom tank är inte så intressant. Det stämmer nämligen inte. Jag har aldrig lyckats köra så långt. En gång stod det 1500km till tom tank och jag lyckades köra 90km. Då skörde jag mest långresor och höll fartgränserna.
Användarvisningsbild
av niz_se
@MulleMullvad:
Jodå, jag har 6-växlad låda. Och det förbryllar mig hela tiden, att den är specad med högre förbrukning än den 5-växlade ?:-/
Med en växel till, borde varvtalet på högsta växeln kunna sänkas, och därmed förbrukningen. Speciellt i motorvägsfart...
Vad fasen ska man annars med 6 växlar på en diesel???

I 100km/h på högsta växeln ligger min motor på strax över 1800 varv (har jag för mig).
Någon som kan säga vad motsvarande varvtal är på en 5-växlad 2.0D???
Användarvisningsbild
av mugge
niz_se skrev:Tjena!

Min bränsleförbrukning beter sig lite anorlunda...
Min bil ligger normalt på ca 0,65-0,67 vid blandad körning.
Härom veckan körde vi en längre tur på ca 50 mil enkel resa.
Då drog bilen 0,7 på vägen dit och 0,68 på vägen hem... Altså MER än vid blandad körning.
Något högre marchfart än vanligt dock, farthållaren på 130 istället för runt 100-110. Men jag tycker ändå att förbrukningen borde gå ner lite...
Det gjorde den alltid med mina tidigare bensinbilar (V40 2.0T).

Någon mer som upplevt detta?
Du vet väl att luftmotståndet är proportionellt mot kvadraten på hastigheten? Om du ökar från 100 till 130 km/h så borde förbrukningen öka med ca 40%. Generellt ökar motorns verkningsgrad vid högre last och jag skulle tro att det slår igenom mer för en bensinbil.
  • 1
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7

Jag har nu kört 1100 mil sedan jag senast fyl[…]

Tvättad, wipedown, waxat med Autoglym UHD wax[…]

Välkommen ut i trafiken

Någon som vet var lågtrycksporten till[…]

Min NMT (Eriksson Hotline från 1985) var som[…]