Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av eddie
Hej
Grannen har lyckats med att låsa in båda nycklarna i bilen.
Hendig som man är så åkte ståltråden fram MEN trotts att jag lyckats dra upp lås knoppen får jag inte upp dören.
Vad ska vi göra??
Är detta något inbyggt stöldskydd ,men man kan väll inte bli inlåst i bilen...... ??:-/
Användarvisningsbild
av Claes74
Vet att det finns någon sorts blockeringsläge på låset som gör det svårare för folk med dina kunskaper att ta sig in :D
Är dock inte mer insatt i detta
Användarvisningsbild
av Sparkz
BLL, blockerat låsläge, du kan inte öppna dörren innifrån heller utan att låsa upp med nyckel/fjärr. Det enda är att försöka fiska efter nyckeln med ståltråden..

"Grannen har..."
Jaja, det brukar låta så... :wink:
av eddie
Sparkz skrev:"Grannen har..."
Jaja, det brukar låta så...
Jag bara vändade på det.
Betyder detta att ungarna med lätthet kan bli inlåsta i bilen?
Fönster hissarna funkar väll inte heller om tändningen inte är på?
Användarvisningsbild
av Claes74
tror att dörrarna går att öppna med det inre handtaget oavsett om den är låst eller inte.
Användarvisningsbild
av Örnen
Hejsan
Blockerat låsläge BLL(deadlock) gör att även om man slår sönder rutan så går INTE dörren att öppna med innerhandtaget.
BLL låsning sker några sekunder efter bilen låsts med fjärrkontroll eller med nyckel från förarsidan (hörs ett mekaniskt ljud från dörrarna). Urkoppling av BLL sker samtidigt med upplåsning av dörrar/urkoppling av fjärrlarm.

Det ska inte gå att låsa bildörrarna med fjärren om nyckeln är i tändningslåset. Blockerat låsläge finns inte på alla modeller (tidiga 850), men går bara koppla in om alla dörrar är stängda.
Volvo levererade V70/S70/850 med tre nycklar (och 2st fjärrkontroller). 2st huvudnycklar och 1st servicenyckel. Huvudnycklarna går till bilens alla lås och servicenyckeln till framdörr/tändnlås/rattlås. Med någon av dessa går det att öppna bilen.
Alternativen är söka den tredje nyckeln, krossa rutan/fiska nyckel utan att krossa eller beställa nyckelkopia hos Volvo. Kanske har Volvo någon metod att kringgå BLL eller om en skicklig låssmed kan öppna utifrån. Billigast borde nog vara en nyckelkopia men den måste kodas för att kunna användas som startnyckel. Är inte helt säker på att det går få kopia utan att lämna bilen på verkstad vilket verkar lite knepigt efter omständigheterna.
Ibland på äldre bilar kan man "veva ner" sidorutan utifrån en bit mha en sugpropp typ vaskpropp men tror det är svårt när en bil har elhissar.

Japp det går utmärkt att låsa in trilskande barn i bilen om så önskas.
Lycka till... :lol:
Användarvisningsbild
av Claes74
då får man se till att inte ha alla nycklarna i bilen, larmet slår väl på lås och larm automatiskt efter en stund om man glömmer själv?
av eddie
Claes74 skrev:då får man se till att inte ha alla nycklarna i bilen, larmet slår väl på lås och larm automatiskt efter en stund om man glömmer själv?
Var det så han gjorde?
Man borde ju inte kunna trycka ned knappen om dörren är öppen.
Om man sitter i bilen,kan man då låsa in sig skälv genom att trycka ned knappen (på dörren)?
Det har hänt flera gånger att mina barn låser in sig skälva i 945an och sitter och skrattar ,inte lika rolit om de inte kan öppna skälva.
Användarvisningsbild
av Claes74
eddie skrev:
Claes74 skrev:då får man se till att inte ha alla nycklarna i bilen, larmet slår väl på lås och larm automatiskt efter en stund om man glömmer själv?
Var det så han gjorde?
Man borde ju inte kunna trycka ned knappen om dörren är öppen.
Om man sitter i bilen,kan man då låsa in sig skälv genom att trycka ned knappen (på dörren)?
Det har hänt flera gånger att mina barn låser in sig skälva i 945an och sitter och skrattar ,inte lika rolit om de inte kan öppna skälva.
Vet faktiskt inte, fru och barn har ju ibland väntat i bilen när jag sprungit nåt ärende, upp till 15 min med nycklarna i min ficka och då har inte bilen låst sig själv mig veterligen.
däremot när min bil är tom och jag inte låser den så reagerar larmet efter en stund och larmar/låser.

undrar om det är rörelsesensorer till larmet som känner av om bilen är tom eller inte???
bara spekulationer.
Användarvisningsbild
av Örnen
Det finns en barnsäkring i bakkanten på bakdörrarna som man kan aktivera eller avaktivera. Läge A, dörren kan INTE öppnas inifrån, Läge B dörren kan öppnas inifrån. Dörrpiggen måste dras upp om bilen låsts med centrallåsningsknappen på förardörren för att öppna bakdörren med innerhandtaget. Är bilen låst med fjärrkontrollen så är inte öppning inifrån möjlig i något av lägena A eller B.

Bilens fjärrlås har en återlåsningstid på 2 minuter men det ska inte kunna gå att slänga in nyckeln i i bilen och på det sättet få den inlåst. Ja allt går ju förstås för den "händige". :) Återlåsningsfunktionen fungerar inte/deaktiveras om man öppnat någon dörr inom dessa 2 minuter.
:D Om man vill låsa in sina nycklar på ett snyggt sätt så kan man öppna valfri dörr förutom förardörren. Låsa med fjärren och sen slänga in den lite nonchalant på sätet och stänga dörren. Då efter några sekunder hörs BLL lägets ljud klick,klick och då är man rökt. 8)

Billarmets rörelse och lutningsdetektorer kan tillfälligt kopplas ur tex vid låsning av bilen om man har en hund som man inte vill stressa ihjäl med larmets tjut. Då gör man följande: nyckeln tas ur tändlåset, c-låsbrytaren trycks ner minst 3 sek, dörrarna låses och efter 3 sek öppnas de igen. Nu kan man låsa bilen med fjärren. Detektorerna är frånkopplade tills nästa gång tändningen slås på. Står i bilens instruktionsbok under "tillfällig frånkoppl av detektorer".
Har man inte gjort detta och låser in ungarna eller hunden i bilen och de börjar skrika eller hunden skälla får de "förstärkning" i form av billarmet. ??:-/

Classic som Volvo erbjuder för 2995:- &aum[…]

Tyvärr hittar jag ingen svensk sida som s&aum[…]

Tysta sommardäck V90

Så du rekommenderar ett däck för […]

Smart energifördelning hybrid

Dom har inte riktigt lyckats med den funktionen ha[…]