Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av timebandit
Var och besiktigade min V70 1998 idag och den gick igenom med blankt papper...
Då jag tycker bilen är långsam att bromsa in med så kollade jag på bromsvärdena på pappret och det står så här:

Vänster fram = 1,6
Vänster bak = 1,5
Höger fram = 2,2
Höger bak = 1,7

Bromsverkan skall ju självklart vara så jämn som möjligt på varje sida men om man kollar på fram så är det 1,6 mot 2,2, i min mening så är det ganska mycket skillnad?
Är det bara jag som tycker att skillnaden på 0,6 är lite för stor?
Användarvisningsbild
av Claes74
Vet inte sbp:s regler men om jag vore du så skulle jag plocka isär och se vad som sitter fast/ är trasigt.
Kärvande klossar eller rostig bromsskiva ger dylika resultat..

Claes
av Gasten
Har för mig att bilprovningen tillåter 30% ojämn bromsverkan. 1.6 är 27% [100*(1-1.6/2.2)=27%] lägre än 2.2 så det var nog på håret.

Bara för det är tillåtet betyder inte att det är bra...
Det kan inte bara vara så att bromsskivorna fram helt enkelt är utslitna? Men då borde besiktningen även nämna detta... Åtliggande bromsar är dem duktiga på att klaga på också så jag tror inte det är något sådant... Bytte beläggen fram för ca 1år sedan. Kanske dags för helbyte nu då?
Användarvisningsbild
av Claes74
timebandit skrev:Det kan inte bara vara så att bromsskivorna fram helt enkelt är utslitna? Men då borde besiktningen även nämna detta... Åtliggande bromsar är dem duktiga på att klaga på också så jag tror inte det är något sådant... Bytte beläggen fram för ca 1år sedan. Kanske dags för helbyte nu då?
Kärvande ok ger ju samma fel och då behöver ju inte bromsarna ligga på för det, vanligt på bilar som går långa sträckor med lite bromsande.
Som jag skrev tidigare så är rostiga skivor en möjlig felkälla.
att de skulle vara för tunna tror jag inte då brukar de slå sig ganska omgående med pulserande bromsar som resultat.
plocka gärna bort skivorna och kolla, brukar ju vara där det syns som sämst det går sönder mest.
av *pettson*
timebandit skrev:Var och besiktigade min V70 1998 idag och den gick igenom med blankt papper...
Då jag tycker bilen är långsam att bromsa in med så kollade jag på bromsvärdena på pappret och det står så här:

Vänster fram = 1,6
Vänster bak = 1,5
Höger fram = 2,2
Höger bak = 1,7

Bromsverkan skall ju självklart vara så jämn som möjligt på varje sida men om man kollar på fram så är det 1,6 mot 2,2, i min mening så är det ganska mycket skillnad?
Är det bara jag som tycker att skillnaden på 0,6 är lite för stor?
Kärvande gliddel till oket eller kärvande ok på vänster fram, Skivan är oskyldig.
Användarvisningsbild
av Claes74
kan tillägga att sist jag bytte på ina så kändes det som om man hade en sten under pedalen som inte tillät en att bromsa ordentligt, vid demonteringen så var halva slitytan på insidan av skivan gravrost på.
Skulle inte bli förvånad om det är ytterligare ett bromsok som behöver bytas... Bytte oket på höger bak för några månader sedan... Skall nog byta till sommardäcken till helgen, så då får jag ta mig en koll på vänster fram å se om man ser nått...
av *pettson*
timebandit skrev:Skulle inte bli förvånad om det är ytterligare ett bromsok som behöver bytas... Bytte oket på höger bak för några månader sedan... Skall nog byta till sommardäcken till helgen, så då får jag ta mig en koll på vänster fram å se om man ser nått...
Naturligtvis utförs service på bromsar AXELVIS.. alltså ALDRIG NÅNSIN fixa ETT OK eller en skiva.. utan alltid TVÅ..
Och eftersom vi ändå talar om säkerhet så ser man över alla 4... bromsar kan man aldrig ha för mycket av.
Så du anser att Bilia har gjort fel när dem bara bytte 1st ok bak? Det var dem som hittade ett felande ok bak när dem felsökte bakbromsarna... Du tycker man byter båda oavsett om det ena vart fullt fungerande?
Bromsskivor/klossar m.m är självklart att man byter axelvis och även när man gör rent å så... Men att byta bromsok axelvis trodde inte jag var nödvändigt?
Tysta sommardäck V90

Lite intressant med ljudivåmätningar, […]

Den som löser livslängdsproblemet hos […]

V60 sliter däck bak

Gör du det själv så enklast och bi[…]

Kopplingspedal knarrar

Ja, smörjt lite upptill vid pedalen gjorde ja[…]