herbe skrev:jo det skulle vara intresant att se hur kortet är byggt =)
Styrningen /elektroniken är den enkla biten. Det värsta är mekaniken, att trycka in en 7” skärm i ett litet utrymme. Då menar jag inte bara RTI skalet utan även utrymmet i hålet i bilen där det är trångt.
Här är några bilder på mitt styrkort
http://web.telia.com/~u40944474/monitor.htm
Du kan klicka på Länken Schema högst upp om du vill se mitt schema.
Det lilla gröna kortet är optosensorerna som sitter i hissen som jag då kopplat till mitt styrkort för att hålla reda på hiss läget.
Jag lägger upp fler bilder efterhand jag får tid.
Funktionen är följande:
Styrkortet matas med 12v från datorn och 12v från tändningen.
Styrkortet/motorn reagerar inte så länge de två saknas, och hissen är nere.
Slår man på tändningen skickas 12v till styrkortet och 12v till datorn, hissen fortfarande nere eftersom datorn inte skickat vidare 12v till styrkortet. Efter 5sekunder skickar datorn 12v till styrkortet och då har styrkortet fått båda matningarna och då aktiveras motorn som driver upp hissen tills den övre sensorn reagerar, då stannar motorn och hissen är i upp läge.
Slår jag av tändningen har styrkortet endast matning från datorn och då aktiveras motorn som drar ner hissen och motorn stannar när nedre sensorn reagerar. Efter 45sekunder stannar även datorn. Styrkortet har ingen ström och datorn har ingen ström, vi är på rad ett igen.