Bilstereo, DVD, GPS mm...Tips och trix…ej modellspecifik

Moderator: Moderatorer

Ny input kring att använda orginal "hissen" till skärm. Fick detta svar på svxc på samma fråga som ovan. Ser inte ljust ut!

den är halgivarstyrd(som de flesat volvohissmotorer) och går upp och ned på en viss frekvens.

nej finns ingen direkt lösning på det, eller jag har ingen iaf. klart en elektronikfirma kan tillverka ett slavkort som omvandlar vanlig 12 voltstryning till signalstyrning.
kostanden kan jag bara spekulera i men det är inte billigt.
av herbe
jag har gått runt det lite till för det finns ett slavkort som styr motorn inbyggt i skärmen, den går på frikvenser (2400bps) från styrenheten som är väldigt lika dem som datorn avndvänder för att styra andra skärmar men inte riktigt lika ändå så det går inte att andvända skärmen iallafall =(
on/off motorstyrning och clock ligger under busen på skärmen tror jag
motorn är en vanlig elmotor som går på 6v så den går att koppla löst och koppla till ett annat slavkort eller till någon annan typ av "motor styrning" vad har jag inte riktigt löst än =(
kan du skicka en länk till det forumet där du frågade kanske finns mer att hämta där =P
Användarvisningsbild
av TRTR
herbe skrev:jag har gått runt det lite till för det finns ett slavkort som styr motorn inbyggt i skärmen, den går på frikvenser (2400bps) från styrenheten som är väldigt lika dem som datorn avndvänder för att styra andra skärmar men inte riktigt lika ändå så det går inte att andvända skärmen iallafall =(
on/off motorstyrning och clock ligger under busen på skärmen tror jag
motorn är en vanlig elmotor som går på 6v så den går att koppla löst och koppla till ett annat slavkort eller till någon annan typ av "motor styrning" vad har jag inte riktigt löst än =(
kan du skicka en länk till det forumet där du frågade kanske finns mer att hämta där =P
Jag håller själv på med att bygga om RTI skärmen till en 7". Skärmen styrs (motor och signalering )av en Mitsubishi processor som jag inte kunde hitta nån information om. I mitt fall så har jag ersatt kontrollkortet med ett eget tillverkat kort som kontrollerar motorn. Det sitter också ett litet kretskort i hissen med fotodioder som registrerar läget på hissen. Den har jag kopplat till mitt kontrollkort. Kontrollen fungerar med logiska kretsar och bi-motor drivkrets. Motorn är på 9volt.

Original LCDn är en 6,5" video/rgb som jag ersäter med en 7" VGA touchscreen.

Jag håller på att göra en hemsida om nån skulle vara intresserad. På grund av tidsbrist så är den inte klar.
TRTR skrev: Jag håller själv på med att bygga om RTI skärmen till en 7". Skärmen styrs (motor och signalering )av en Mitsubishi processor som jag inte kunde hitta nån information om. I mitt fall så har jag ersatt kontrollkortet med ett eget tillverkat kort som kontrollerar motorn. Det sitter också ett litet kretskort i hissen med fotodioder som registrerar läget på hissen. Den har jag kopplat till mitt kontrollkort. Kontrollen fungerar med logiska kretsar och bi-motor drivkrets. Motorn är på 9volt.

Jag håller på att göra en hemsida om nån skulle vara intresserad. På grund av tidsbrist så är den inte klar.
Det här låter ju väldigt intressant!!! Har du kommit så långt att hissen fungerar? Är den kopplad mot tändningen eller mot signal från dator/DVD eller motsv?

Du får gärna länka till din hemsida eller på annat sätt beskriva hur du har gjort denna lösning, det är precis samma sak som jag avser göra.

/H
Användarvisningsbild
av TRTR
HenBro skrev:
TRTR skrev: Jag håller själv på med att bygga om RTI skärmen till en 7". Skärmen styrs (motor och signalering )av en Mitsubishi processor som jag inte kunde hitta nån information om. I mitt fall så har jag ersatt kontrollkortet med ett eget tillverkat kort som kontrollerar motorn. Det sitter också ett litet kretskort i hissen med fotodioder som registrerar läget på hissen. Den har jag kopplat till mitt kontrollkort. Kontrollen fungerar med logiska kretsar och bi-motor drivkrets. Motorn är på 9volt.

Det här låter ju väldigt intressant!!! Har du kommit så långt att hissen fungerar? Är den kopplad mot tändningen eller mot signal från dator/DVD eller motsv?

Du får gärna länka till din hemsida eller på annat sätt beskriva hur du har gjort denna lösning, det är precis samma sak som jag avser göra.

/H
Ja hissen fungerar, tänkt styra på/av (upp/ner) via tändningen, den ska vara strömmatad via PCn i bilen. Jag har inte installerat den i bilen än.
Jag lägger in länk så fort sidan är klar.
av herbe
yes har löst det på ett sätt till =D
finns finna små knappar i volvon som redan gör det vi vill ha fram fast på andra saker,
el-motorerna i sidruterna styrs av ett relä upp och ner på komando va väldigt lätt att koppla om till en annan elmotor =P
känner mig dum som inte tänkte på det tidigare :oops:
men är dock fortfarande intreserad av att se hur kortet fungerar kanske kan ha båda med tanke på att knappen är passiv när den inte är intryckt
Användarvisningsbild
av TRTR
herbe skrev:jo det skulle vara intresant att se hur kortet är byggt =)
Styrningen /elektroniken är den enkla biten. Det värsta är mekaniken, att trycka in en 7” skärm i ett litet utrymme. Då menar jag inte bara RTI skalet utan även utrymmet i hålet i bilen där det är trångt.

Här är några bilder på mitt styrkort http://web.telia.com/~u40944474/monitor.htm
Du kan klicka på Länken Schema högst upp om du vill se mitt schema.

Det lilla gröna kortet är optosensorerna som sitter i hissen som jag då kopplat till mitt styrkort för att hålla reda på hiss läget.

Jag lägger upp fler bilder efterhand jag får tid.

Funktionen är följande:
Styrkortet matas med 12v från datorn och 12v från tändningen.
Styrkortet/motorn reagerar inte så länge de två saknas, och hissen är nere.
Slår man på tändningen skickas 12v till styrkortet och 12v till datorn, hissen fortfarande nere eftersom datorn inte skickat vidare 12v till styrkortet. Efter 5sekunder skickar datorn 12v till styrkortet och då har styrkortet fått båda matningarna och då aktiveras motorn som driver upp hissen tills den övre sensorn reagerar, då stannar motorn och hissen är i upp läge.
Slår jag av tändningen har styrkortet endast matning från datorn och då aktiveras motorn som drar ner hissen och motorn stannar när nedre sensorn reagerar. Efter 45sekunder stannar även datorn. Styrkortet har ingen ström och datorn har ingen ström, vi är på rad ett igen.
TRTR skrev: Här är några bilder på mitt styrkort http://web.telia.com/~u40944474/monitor.htm
Du kan klicka på Länken Schema högst upp om du vill se mitt schema.
Så där ja... det är ju så här det ska fungera, mycket snyggt. Ska bli intressant att följa hur det går för dig! Ska också bli intressant och se om jag kan lyckas med att skapa en liknande lösning. Kretskort är något nytt för mig!!!!

Är 7" skärmen något stor för RTI-skalet? Skulle det passa bättre med en 6,5"?

Bytt kamrem (Continental) på pärlan, […]

Fått de symptomen flera gånger är[…]

Huven indikerar öppen

Tack för tips!

Och denna har man sänkt med 10k för att […]