Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Braweheart
Byte relä´t i måndags utan problem och bilen har funkat sen dess..

Men nu så var det fel igen då. :evil:

Typ samma som innan, Jag starta bilen hoppa ur och skrappa rutorna och då dog bilen och sen starta den inte igen efter det.

Har inte hunnit kolla något än..
Användarvisningsbild
av Braweheart
Har nu varit ute och kollat på bilen och testat en annan antennring till tändlåset och med 2 av mina nycklar (hjälpte inte).

Sen kolla vi om det kom fram bensin vilket det gjorde, skruva lös tändstift och kolla gnistan som tyvärr saknades, tändstiften såg mycket fina ut..

Polarn ringde sin mekankier som jobbar på Volvo i Timrå och överlade lite och det verkar som att det kan vara tändlägesgivaren eller tändspolen som felar.
av *pettson*
Braweheart skrev:Har nu varit ute och kollat på bilen och testat en annan antennring till tändlåset och med 2 av mina nycklar (hjälpte inte).

Sen kolla vi om det kom fram bensin vilket det gjorde, skruva lös tändstift och kolla gnistan som tyvärr saknades, tändstiften såg mycket fina ut..

Polarn ringde sin mekankier som jobbar på Volvo i Timrå och överlade lite och det verkar som att det kan vara tändlägesgivaren eller tändspolen som felar.
lägesgivaren har övervakning så den skulle sätta kod. Men tändspolen har det inte. Så den är fullt möjlig.
Användarvisningsbild
av Braweheart
*pettson* skrev:
Braweheart skrev:Har nu varit ute och kollat på bilen och testat en annan antennring till tändlåset och med 2 av mina nycklar (hjälpte inte).

lägesgivaren har övervakning så den skulle sätta kod. Men tändspolen har det inte. Så den är fullt möjlig.
Oki.. Får kolla detta,, Tackar.
Användarvisningsbild
av Braweheart
Jimz skrev:Ser ut som du lagt ut ett par kronor änsålänge för att åtgärda felet... Hoppas det löser sig snart (hade liknande på min men det var kamaxellägesgivaren) :wink: !
Var ute idag och byte impulsgivaren, Detta hjälpte dock inte.. :evil:
Skall ringa skroten o se om dem har en tändspole till min bil lite senare .. Måste få nytt bidrag får arbetsgivaren först.:|

Har nu bytt Kamaxelgivaren, bränslerelä, antennringen och impulsgivaren. Undra vad fan det kan vara. ?:-/
av Lasse81
Sparkz skrev:
Red Dragon skrev:Hmmm...Är kamaxelgivare-Tändlägesgivare-Vevaxelgivare en och samma givare...fast med flera olika namn? ;-//
Ska vi reda ut det här lite...
Tändlägesgivare är ett samlingsnamn som går att använda för alla (utom kamaxelgivaren, den hör inte dit.) Givaren talar om varvtalet för styrenheten, och var motorn befinner sig på varvet. Sen finns det lite olika typer av givare:

*Hallgivare, sitter oftast i fördelaren. Halleffektsensorn är en komponent som leder ström när den blir utsatt för ett magnetfält. I bilar är den oftast byggd som en läsgaffel med en magnet på ena sidan och hallelementet på andra. På fördelaraxeln sitter en skärmkåpa som sticker ner i spåret i gaffeln och skärmar av magnetfältet. När ett urtag i kåpan passerar hallgivaren lämnar den utsignal. Resultatet blir två pulser per motorvarv (om vi pratar 4-cyl). Den talar alltså bara om varvtal och när det är dags för gnista, inte var motorn befinner sig på varvet. Användes fram till slutet på 80-talet på Volvo. Även till brytarlös tändning utan styrenhet.

*Induktiv givare. Sitter oftast och läser på svänghjulet och kallas därför svänghjulsgivare. Impulsgivare i volvos böcker. En spole lindad på en magnetisk kärna. En rad med hål borrade på svänghjulets kant passerar givaren och du fungerar den som generator och lämnar en liten växelström där en period = ett hål. Där har vi varvtalet. På ett ställe (oftast 90º före övre dödpunkt) fattas det ett hål. Sen är det bara för styrenheten att räkna pulser för att veta när det är dags för gnista. Fördelaren ser till att gnistan hamnar på rätt stift.

*Kamaxelgivaren då? Om vi tar lite nyare bilar är fördelaren borta och ersatt med en tändspole på varje stift. Då uppstår ett problem: (Vi håller oss till fyrcylindriga motorer för enkelhetens skull) Kolvarna i cyl. 1 och 4 rör sig samtidigt (och 2-3). När märket 90º före ÖD passerar impulsgivaren vet styrenheten att kolv 1 och 4 är på väg upp, den ena för att komprimera, och den andra för att trycka ut avgaser. Men styrenheten vet inte vilken! Ett fulknep är att skicka gnista till bägge, "wasted spark", en gnista i avgaserna gör ingen skada. Men ett snyggare sätt är att kolla var kamaxeln står, och där kommer kamaxelgivaren in. Den lämnar utsignal halva varvet på kamaxeln, alltså varannat vevaxelvarv. På 850/gamla 70 är kamaxelgivaren en hallgivare.

Nu har styrenheten full koll på vilken cylinder som tänder, och det ger lite mer möjligheter:
Om en cylinder knackar kan man sänka tändningen BARA på den cylindern.
Sekventiell insprutning, insprutaren öppnar när insugsventilen öppnar i stället för att knattra hela tiden.
Mer avancerad diagnos, styrenheten kan tala om vilken cylinder som misständer.

Intressant är att man med hjälp av induktiv svänghjulsgivare även kan läsa av misständningar på enskilda cylindrar.
Användarvisningsbild
av Braweheart
Så nu tror jag att vi fått löst strulet med bilen..
Verkar som att det funkar nu efter att vi byte tändspolen.

Fick lånat en 855 T5 -96 av en kompis och testa med hans tändspole, satte i den och bilen starta upp och dog. Starta upp och dog igen .. Höll på så ett tag..
Byte sedan tillbaka till min gamla antennring (som jag tidigare byte ut) och vips så starta bilen.
Det vart lite svajig tomgång på bilen till en början och bilen dog av 1 gång. Men starta sedan upp igen och har sedan funkat som den skall.

Kan ju säga att det vart KALLT ute idag:|
Bild

Rent och fint här..
Bild

Och så Tändspolen!!
Bild

NU HÅLLER IAF JAG TUMMARNA PÅ ATT DETTTA ÄR AVKLARAT.:f

Den totala summan som nu är utlagd är 4500:-

Det går, men det ända "rätta&[…]

https://aeromotors.se/kataloog/article/7163682/p-8[…]

Om man skal tävla i NASCAR borde man anskaffa[…]

Det är inte så du råkat ladda ner[…]