Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Claes74
joach1m skrev:Hallå alla! :D
Nu är det såhär att jag fyller snart 18 och vill väldigt gärna ha en 850 (sedan).
Jag har hört att man ska passa sig för vissa årsmodeller typ 92an kan ni berätta mer om det?
Vad finns det fler för vanliga fel på en 850 som man ska vara beredd på i framtiden och kanske ska kolla på när man köper bilen.
Hur mycket effekt/vrid har de olika motorerna?

En extra fråga, om jag köper en 850 så vill jag gärna ha likadana fälgar som t-gul http://www.blocket.se/vi/14745689.htm?ca=23_3_s Vad kostar sådana här? Finns det bara orginal eller kan man köpa kopior? Länka gärna:)

Hoppas att ni kan svara på mina frågor och ge en liten egen recention om er egen 850:)

Mvh Joachim
92 - 93 har fyrbultsnav och kan därför vara lite svårare att hitta fälgar till, 94 byttes det ut lite delar i nos och bakända och lite rundare kanter på knappar och reglage i kupèn + att naven blev 5 bultade igen,
2,5 l motorn finns i 140 och 170 hästar(glt) och med turbo tror den hade 225, fanns också en lättryckare på 193 hästar men bara med 4wd fram till 97 då motorn kom i s70/v70 utan 4wd.
170 hästaren har effekten på ganska höga varvtal men det borde väl passa en nybakt och ung förare som du :D
140 hästaren är däremot en ganska trevlig maskin och mycket bättre om man skall dra släp.
och nää 850 är inte belamrade med fler fel än någon annan bil men man skall tänka på att en 92.a idag är 16 år gammal och det är inte alltid bra för packningar och bussningar i motorn att gå lite mil utan köp en isåfall som gått en bit men är servad.
Torra bussningar och packningar brukar innebära läckage och hög oljeförbrukning.

Mvh
Claes
av joach1m
Tack för svaren alla:) Som du säger Claes så passar 170hästarn nog mig bäst. Men som sagt så verkar det vara en bra bil men går sönder alltför ofta. Det bästa had ekanske varit att hitta någon "gubbägd" bil som är överdrivet servad och så, men kanske inte finns månhga gubbar som har 170 hästarens.

Prisklassen som jag kan tänka mig att betala är högst 30000 men gärna mindre:)
av *pettson*
joach1m skrev:Tack för svaren alla:) Som du säger Claes så passar 170hästarn nog mig bäst. Men som sagt så verkar det vara en bra bil men går sönder alltför ofta. Det bästa had ekanske varit att hitta någon "gubbägd" bil som är överdrivet servad och så, men kanske inte finns månhga gubbar som har 170 hästarens.

alla bilar jag kommer på går sönder ofta av att varvas som tokar och aldrig få nån service.. körs gärna på billigaste oljan som går att hitta oavsett spec, får gärna gå långt under min på oljestickan mellan påfyllningarna. (priset är inte viktigt men SPECEN).
Så fort nånting pajjar är oftast den mediokra inställningen att man skippar att göra iordning felet och kör med bilen ,man har ju hört om han som hade en kusin som hade en polare som fått byta just en sak för 20 000kr på verkstan . Av nån anledning ringer inte folk till verkstan och bildar sej en egen uppfattning, inte heller vänder sej folk till andra mindre verkstäder med mera omsorg? Det är lättare att säga.. *who gives the shit det kostar för mycket*.. innan man ens kollat..
ELLER maskerar felet och säljer bilen vidare fort som attan. Det gör att nya ägaren upplever väldigt mycket fel på sin nya bil. Trots att dom inte har ett dugg mera fel på sej än 740, 940, eller vilken bil du än jämför med.
Det är inte bilens fel att folks attityd är att antingen skita i det eller att lämna felet till nästa utan hans vetskap.. :-)-)
Användarvisningsbild
av lp1965
*pettson* skrev:
joach1m skrev:Tack för svaren alla:) Som du säger Claes så passar 170hästarn nog mig bäst. Men som sagt så verkar det vara en bra bil men går sönder alltför ofta. Det bästa had ekanske varit att hitta någon "gubbägd" bil som är överdrivet servad och så, men kanske inte finns månhga gubbar som har 170 hästarens.

alla bilar jag kommer på går sönder ofta av att varvas som tokar och aldrig få nån service.. körs gärna på billigaste oljan som går att hitta oavsett spec, får gärna gå långt under min på oljestickan mellan påfyllningarna. (priset är inte viktigt men SPECEN).
Så fort nånting pajjar är oftast den mediokra inställningen att man skippar att göra iordning felet och kör med bilen ,man har ju hört om han som hade en kusin som hade en polare som fått byta just en sak för 20 000kr på verkstan . Av nån anledning ringer inte folk till verkstan och bildar sej en egen uppfattning, inte heller vänder sej folk till andra mindre verkstäder med mera omsorg? Det är lättare att säga.. *who gives the shit det kostar för mycket*.. innan man ens kollat..
ELLER maskerar felet och säljer bilen vidare fort som attan. Det gör att nya ägaren upplever väldigt mycket fel på sin nya bil. Trots att dom inte har ett dugg mera fel på sej än 740, 940, eller vilken bil du än jämför med.
Det är inte bilens fel att folks attityd är att antingen skita i det eller att lämna felet till nästa utan hans vetskap.. :-)-)

MKT BRA SKRIVEt 8)
Användarvisningsbild
av Carina
Oj oj det hettar tydligen till här ser jag:-)

Min 850 GLE-93 har jag varit/ är skitnöjd med.
Visst jag har väl som det flesta här inne haft lite smågrejs med den också.
Sönderknackat termostathus,länkarmsbussning och lite annat krafs.
Men inget som gör att jag skulle avråda nån att köpa 850. Kan iofs vara roligare i fälgsyfte om man har 5 bult istället, och inte som jag...4 bult.

Så köp du dej en 850.. ha inte för bråttom bara.... innan jag hittade min hann jag se en del "pilsnerhäckar" också med fantasipriser... :)
Användarvisningsbild
av lasse1
lp1965 skrev:
*pettson* skrev:

MKT BRA SKRIVEt 8)

håller med alla ,servar man inte går dom sönder så är det bara oavsett viken bil det är punkt slut
Användarvisningsbild
av Claes74
Lasse81 skrev:Hej.

Jag köpte en 850 -93:a i oktober/november förra året som då hade gått 25000 mil för 10.000:-

Det jag åtgärdat är:
Trasig vevhusventilation
Handbromsbackar
Kamrem, multirem, vattenpump, spännare.
Hjullager höger fram
Kärvande rattknut
Släpvagnskontakt
Rotor, fördelare och tändstift
Bussning övre motorfäste

Det enda felet som uppstått sen jag köpte bilen är att tandhjulet till ABS:en vf rostat bort.
De andra felen fanns på bilen när jag köpte den.
Det klonkar fortfarande i framvagnen, förmodligen är det bussningarna till krängningshämmaren, och min huvudcylinder till koppling bör bytas..

Jag tycker helt klart du ska köpa en 850 istället för en 940.

Är inte 940 baserad på 740? Och när kom 740:n?
Ja 940 är en lätt uppdaterad 740. 740 kom som första modell med v6:a och hette då 760, tror den kom 82 eller möjligtvis 83,
Handbroms

Och när jag besiktade nu så ska han p&a[…]

Huvvajer

Hej Min huvvajer har gått av precis bakom h[…]

Om man ska vara petig så sitter laddaren i […]

Vart i landet finns du. Med en riktig dator kan du[…]