Här kan ni klottra av er sport, politik, efterlysningar m.a.o offtopic!!!

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av ~Kalle~
Hej!

Farsan har en stiga park 2002 -86 .

Vi har bytt solenoid och säkringshållare men vi kommer inte riktigt ihåg hur kablarna ska sitta, som det är nu så får man tjuvkoppla med skruvmejsel för att den ska starta, går alltså inte med nyckeln..

Någon som har ett elschema?

Någon som har något annat tips eller kan ta en bild på sin park så jag får se vilken kabel som ska sitta var, både i säkringshållaren och på solenoiden?

Har fler bilder om det behövs

/Kalle

Om man har på "tändningen" (läge 2) och stoppar en skruvmejsel här (röda) så startar den, sen när man ska stänga av den så vrider man av på nyckeln. Lampan fungerar ej.
Det finns en säkerhetsgrej som ska sitta där men då reagerar inte startmotorn om man har den där, men en skruvmejsel fungerar bra!
Bild
Bild

Vad kan vara fel? ?:-/
Senast redigerad av 2 ~Kalle~, redigerad totalt 0 gång.
Användarvisningsbild
av Janne3
Borde de inte va så att det är en spole occh tex stiftet du ringat in ska tex ha - =minus den andra spänning efter tändläge. De finns många saker som skall va uppfyllda på en klippare för att du ska kunna starta också Tex Sitta i stol ,klippning ej i läge sanmt broms ner tryckt på de flästa klippate men de kan ju va bortkopplade på eran
Användarvisningsbild
av ~Kalle~
Janne3 skrev:Borde de inte va så att det är en spole occh tex stiftet du ringat in ska tex ha - =minus den andra spänning efter tändläge. De finns många saker som skall va uppfyllda på en klippare för att du ska kunna starta också Tex Sitta i stol ,klippning ej i läge sanmt broms ner tryckt på de flästa klippate men de kan ju va bortkopplade på eran
Den enda säkerhetsfinesserna som finns är att du inte ska kunna starta med växel i, och om du har igång knivarna och lyfter på arslet så hoppar knivarna ur :lol: :mrgreen:

där jag har ringat in så går det en sladd från tändningslåset har jag för mig och den ska bara kopplas där på, det kanske är som du säger att den ska ha minus ?:-/ :P

/Kalle
Användarvisningsbild
av Sparkz
Minus verkar ju finnas, den gulgröna ser ut att gå till en skruv i fästet? En kabel från startläget på nyckeln via kontakten på växellådan till det andra stiftet borde räcka...

(Klipper ni gräs i Boden redan??? :shock: )
Användarvisningsbild
av ~Kalle~
Sparkz skrev:Minus verkar ju finnas, den gulgröna ser ut att gå till en skruv i fästet? En kabel från startläget på nyckeln via kontakten på växellådan till det andra stiftet borde räcka...

(Klipper ni gräs i Boden redan??? :shock: )
Ja, gulgröna är jord. Den blå går till tändningen via växellådan.

Nej nej nej nej herregud är nog några månader kvar! :wink:

Bild

/Kalle
Användarvisningsbild
av tracker
kolla på denna gamla tråd

http://www.byggahus.se/forum/verktyg-ma ... oblem.html

där ser du att gul + röd kabel ska gå till + polen på batteriet på din bild ser det ut som den gula sitter med gul-grön= jord.
jag ser inte ngn mer kabel på kaj_78:s bild så antingen går "andra" tråden från solenoid-spolen direkt till fästplattan=jord så då kan du fortsätta att använda din gulgröna till det stiftet
annars kan det vara så att den "andra" tråden går till plus också så att tändningslåset jordar solenoiden istället, men jag tror att det stora problemet är att gul kabel sitter ihop med jord när den ska ha plus istället.
Användarvisningsbild
av ~Kalle~
tracker skrev:kolla på denna gamla tråd

http://www.byggahus.se/forum/verktyg-ma ... oblem.html

där ser du att gul + röd kabel ska gå till + polen på batteriet på din bild ser det ut som den gula sitter med gul-grön= jord.
jag ser inte ngn mer kabel på kaj_78:s bild så antingen går "andra" tråden från solenoid-spolen direkt till fästplattan=jord så då kan du fortsätta att använda din gulgröna till det stiftet
annars kan det vara så att den "andra" tråden går till plus också så att tändningslåset jordar solenoiden istället, men jag tror att det stora problemet är att gul kabel sitter ihop med jord när den ska ha plus istället.
Hehe, det var jag som startade den tråden.. :-O) :-)))))

/Kalle
Användarvisningsbild
av ~Kalle~
Ja då är problemet löst och det är dags att klippa gräset första gången för i år :-O)

Vi bytte tillbaka till den gamla solenoiden.. :roll: :wink:

-----

Nu har jag en annan fundering, det är så att oljan "försvinner"!

Jag kollar oljan, "oj det var lite okej jag fyller väl på lite då", sen klipper man gräset.

Sen kan man kolla nästa dag, "oj lite olja igen!"

Efter några dagar kollar man oljan utan att ha startat motorn, då är det också lite...

Oljan är OKQ8 Standard SAE10w-30.... som ska bytas imorgon till OKQ8 gräskliparolja SAE30 :P

/Kalle

1 felkod kommer upp! Inget mer. Det har testats s&[…]

Handbromsen tar bra men man behöver dra spake[…]

Hur och varför vill du dela. Internet fr&arin[…]

Kolla reläet för bränslepumpen, l&o[…]