Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av xrf
Volvo 745 1987. Vindrutetorkaren har slutat att fungera.

Några ggr senaste månaderna har den inte startat när man försöker köra intervall eller kontinuerlig torkare. Sedan kanske efter en stund så går den igen och kan funka i några veckor.
:(
Nu har den helt lagt av verkar det som.
Igår kväll försökte jag hitta vad som kan vara fel: öppnade torpedplåten, till relät och till rattstången.

Ingen ström till motorn.
Relät bytte jag, hade ett kvar som jag tagit från vår förra 745a (1986, samma relänummer och funkade i den bilen för några månader sedan) samt hade loss kontakten vid rattstången.

Hittar inget.

Däremot gick torkarna igång vid ett tillfälle när jag sprutade spolarvätska på framrutan! OK tänkte jag, orkar inte mer igår kväll.

Körde idag och då startar de inte,inte ens med spolning på.

Någon som har en susning? Är det ändå relät som är paj? :roll:

TACK!
Jimmy, glad att det inte regnar eller är frost :P
av Lesjö
Dra ny jordkabel till torkarmotorn. Sedan är det klart. Vanligt fel på 940.
Användarvisningsbild
av xrf
Är det samma fel ofta på 740, du skriver att det är det på 940 men det är ju en 740 vi har. :???:

Sen kan jag tillägga att när torkarna plötsligt sätter igång om jag har dem i intervalltorkläget så går de kontinuerligt även i detta läge, alltså inte någon paus emellan. :o

Håhå jaja :?:
av Lesjö
Jag menade 740, men sannolikt gäller det 940 också.
Beträffande ditt sista tillägg så blir jag tveksam. Kanske har du två olika fel. Börja med att jorda motorn. Jordfel har en tendens att generera en massa konstiga följdfel.
Användarvisningsbild
av xrf
Jo det där med torkarmotorn tänkte jag kolla. Kan du säga var jag hittar jordkabeln? Montera bort skyddet för motorn nödvändigt?
:?: Thanks!
:D
av Lesjö
Du kan ju börja med att vrida på nyckeln, starta torkaren och med en sladd ansluten till jord jorda torkararmen. Du måste vara noga med att rengöra så att det blir bra kontakt. Startar torkaren då så är det fel på jordningen av motorn.
Felet är att jordkabeln från början är ansluten till fel ända på torkararmaturen. Genom oxidation i aluminiumprofilerna så når jorden inte motorn. Har själv haft samma fel. Om man skulle försöka isolera motorn skulle det förmodligen bli besvärligt. Saltmättad trafikmiljö klarar det utan problem. Skruva fast en ny kabel i en skruv på själva motorn och anslut andra ändan i karossen på lämpligt ställe så att det blir bra kontakt. Du måste naturligtvis montera bort torpedplåten så att motorn blir tillgänglig.
Användarvisningsbild
av xrf
OK skall kolla detta ikväll så får vi se om det kan vara som du tror. :wink: Lossade det igår och såg att det går in fyra kablar till motorn och att dessa är inte skruvade utan fästa på lite märkligt vis med något sorts 'litet blad' mellan där kontakterna går in till motorn. Någon speciell jordkabel för motorn hittar jag ej men däremot att själva motorn går ned mot plåten under motorn och där fäster under en gummi- eller plastbricka. Ingen skruv från motorrummet.
Om det nu inte är fel här, vet jag ikväll alltså, kan där vara något med omkopplaren vid rattstången? Försökte kolla lite igår men där går in en kontakthylsa med 6 stift och på de två nedre är det 12 V. Gissar att det går ut spänning på de olika stiften till relät som sedan bestämmer torkarens hastighet och ev intervall? :???: Inte lätt att få plats med en skruvmejsel för att lossa de två stjärnskruvarna som håller omkopplaren. Hur ev lossa?
Torkare och spolare bak funkar liksom spolare fram. :wink:
Mer förvirrad men skall börja med att jorda motorn. :D
Användarvisningsbild
av xrf
Jippie! Det var precis det fel som du Lesjö beskrev. Har nu dragit en extra jordsladd från motorn till en jordpunkt och allt inkl intervalltorkningen verkar fungera!
Livet är härligt ibland!
Tack!
Användarvisningsbild
av freak1
Hoppas det är ok att använda denna tråden.
Mina vindrutetorkare går ej ända ner i stopp läge, de stannar ca 1-1,5 cm innan. När jag slår på torkarna går dom ner i "botten" först och sedan går de upp över rutan, men inte så långt som de ska, de vänder ca 10 cm för tidigt. Detta gör att ca 10 cm av förarsidan inte blir ren och det är irriterande. Har provat ändra torkararmen i fästet på motorn, men då stannar den ca 10 cm innan stopp läget. Kan detta oxå bero på dålig jord eller är det nåt annat. Vill gärna veta innan jag börjar riva i bilen.
Användarvisningsbild
av Sparkz
Då sitter armen fel på motorn, den ska ligga i linje med stagen ut till axlarna. Se till att motorn har stannat i parkeringsläge och flytta sen armen. Sätt i kabeln och testa innan du sätter ihop allting.

Slaget går inte att ändra på, du får sätta armen lite högre om den ska komma närmare stolpen.
V60 sliter däck bak

Generellt sett kan bussningar i dåligt skick[…]

Generator laddar ej batteriet

Säker på att det inte är en anslut[…]

sen kan man ju tolka media som om att affäre[…]

Tysta sommardäck V90

Köpte en V60 ultimate 23:a för ett par &[…]