vrålvolvon skrev:*pettson* skrev:Red Dragon skrev:Skeva bromsskivor upptäcks oftast vid inbromsning. Om det vibrerar utan att du bromsar, så tyder det snarare på
att hjulet är obalanserat. Jag misstänker att du gjort någonting fel vid bytet av skivorna? Eller så är skivorna ordentligt
skeva. Jag vill EJ säga emot vår käre Pettson (mkt duktig kille) men jag har faktist själv fått helskeva bromsskivor från
just Biltema. Om du går till byten & återköp, så har de en mätareklocka under disken, med denna klocka mäter de upp skevheten.
Sist jag köpte bromsskivor fick de gå efter åtta st bromsskivor innan två felfria kunde väljas ut. Detta beror enl uppgift på
att skivorna svarvas DIREKT efter gjutningen. (De hinner ej svalna därav skevheten)
Så det är tyvärr mkt möjligt att du fått skeva bromsskivor.
Helt ärligt aldrig sett eller upplevt?.. Inte ens hört talas om?
Ändå monterar jag kanske säg..100 biltema skivor om året? Skulle vara intressant att veta hur dom mäter upp skevheten på bromsskivan utan att sätta upp den roterande? Menar ett radialkast är tillåtet. Dock mycket litet.
okj, men det är tydligen kännt att Biltemas skivor kan vara skeva från fabrik, farsan ringde till mekonomen verkstan hemma i byn där jag bor, och han som jobbar där har typ aldrig gjort annat i sitt liv än att skruva i just bilar, och enl han så är det många som klagat på biltemas skivor. Vanligast enl han är att man kan få en skiva som är rak och en som är skev. Farsan hade tydligen ett sånt där mätare instrument på jobbet, som man kan mäta txe bromsskivor med. men det är enl verkstan hemma i byn och jag tror inte att han ljuger för att byta bromsskivor lär man nog kunna om man är heltidsmekaniker. Det där med att det är typ omöjligt att få en skiva skev pga att dom är svarvade det tror jag inte så mkt på då jag själv stått och svarvat en hel del på gymnasiet och det är lättare än vad man tror att göra skeva saker. Visseligen lär dom vara svarvade på en CNC svarv med samma program som bara matar ut skivor men det är ju inte omöjligt att ett skär går av lr blir snett och vipps så gårt det åt pipan. kanske var en sommarjobbare som gjorde vissa skivor åt Biltema :D men man ska inte ropa hej för än man är över bäcken så det blir till att ta isär allt till helgen igen och börja om från början :D
MVH/Nicklas.
Det här med information.. ja alltså om jag ringer till mekonomen så har både autoexperten och biltema skeva skivor och endast mekonomen har bra skivor för dom säljer ju med 3 års garanti.. Dom enda skivor jag fått återlämna är brembomaxx.. på mekonomen. Men frågar jag på autoexperten så är det mekonomen och biltema som är boven..
Jag tror inte nån ljuger alls faktiskt men det finns alltid en tendens till att överdriva. Min erfarenhet på området är rättså blyg ändå.. jag har jobbat med bilar dom senaste 22åren varav 8 av dom som licensierad A1 samt att jag jobbat dom två sista åren som fordonslärare.. Så nåt kan jag ha sett och nåt kan jag tänkas ha forskat i för att undervisa om. Hur många skivor jag har bytt och svarvat eller för den delen undersökt för att få elever att inse saker och ting är och hur det BLIR vid montering osv är väl några hundra stycken av varierande fabrikat..
Vid svarvning av en skiva så svarvar man bägge sidorna samtidigt. Alltså du sticker skivan rakt av på in och utsida samtidigt. Det är då omöjligt att få en skiva skev av svarvningen. OM grundmaterialet är för varmt och det är spänningar i materialet så kan möjligen skevheten uppstå. Vanligast är bara att skivorna ska upp i runt 300 grader för att spänningen ska släppa och det är ytterst sällan som ett material håller 300 grader vid uppsvarvningen.
Din verkstadskontakt kanske upplyst dej om att felaktigt monterad skiva på konat centrum spänner skivan sned? Alltså man låter inte skivan lägga sej på konan utan drar åt skruven och så på med hjulet... SÅ vid uppmätningen efter monteringen kan alltså en från början felfri skiva vara sned på grund av felaktig montering. Men absolut är det så att felaktigheter förekommer på biltema som på alla andra ställen.. Men när man har vibrationer i bilen vid körning.. sen har man det vid bromsning.. nästa gång har man det bara vid bromsning och inte vid körning... ingen kommentar om det darrar i bromspedalen.. det gör att det är inte lätt att döma ut några skivor iallafall. Men riv som sagt så får du se..