- tis 04 mar 2008, 23:05
Hej
Jag har en polare i Umeå som äger en 854-94 där handskfackluckan gått i baklås pga trasigt lås. Det var ju inte det lättaste att få lös luckan utan åverkan, men det gick mycket tack vare min envishet. Han hade just varit och hälsat på mig och skulle åka då han sade "Förresten mitt handskfack har inte gått att öppna på över ett år.." Naturligvis så fixade jag det åt honom. Tog 1 timme drygt.
Jag borrade ett små hål så plastsprintarna i gångjärnen skulle gå att trycka ut åt sidorna in i de borrade hålen. De tar annars emot panelen. Borrhålen syns just inte alls. Sedan tryckte jag ut sprintarna med hjälp av en mejsel. När de var lossade körde jag in handen underifrån och tog ut alla 20 CD skivor som han hade inuti. Med högerhanden inne handskfacket skruvade jag med en liten knubbmejsel lös alla skruvarna så att ytterdelen av facket separerades från innerdelen. Resten var inte så svårt. Hade säkert kunnat köra upp mejseln i låsbygeln och trycka upp låset istället för att skruva. Vill minnas låsningen mot bygeln är av metall och biten som gått sönder var en liten plastgrej, men det gick enkelt att öppna och stänga luckan med handen när ytterdelen var borttagen.
När jag var liten hade min storebror en bil som hade trilskande handskfacklås. Då var min hand mindre och min handled mycket vigare och jag lyckades på något akrobatiskt sätt köra in handen genom belysningshålet och in och låsa upp låset inifrån. Handen höll på att bli kvar den gången.
Raka rör tuta och kör