Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av lasse1
jag hadde liknande fel på min-92 kolla kontkterna vid givaren mina fick jag trycka ihop så att hona blev mindre mina var förstora så dom inte fick kontakt med givaren.
om du ohm mäter ifrån styrkontakten vid styrboxen så skall du ha 1.1 kohm då vet du om allt är korrekt hela vägen ner tll givaren.
Användarvisningsbild
av vrålvolvon
När du har sorterat ut dina symptom så kanske vi kan lösa det?. För varje gång vi kommer fram till någonting så har lampan lyst vid ett annat tillfälle också och då spräcks allt. Den informationen DU bidrar med måste vara exakt, annars är den här diskussionen meningslös. Låter hemskt men tyvärr är det sant.
Känns det svårt att bidra med korrekt information föreslår jag att du lämnar in bilen för felsökning.[/quote]

Okj, Nu är det så här att när jag mäter med en multimeter så skifftar värdena väldigt mkt från 3V till 9V det pendlar liksom så det är aldrig något fast värde. Det blir olika fel hela tiden nu ligger det på en felkod som säger 4-4-4 som menas med att det är ingen ström till hydraulmotorns ventiler. Dioden i diagnosuttaget lyser fortfarande konstant men det går att läsa av felkoderna ändå. 3-1-1 på sockel 2 är nu borta iaf, för där är det 1-1-1 nu. Det är inte häller någon glappkontakt längre vid nivågivaren för bromsvättska. ABS lampan lyser nu konstant inne i bilen också, men när jag bytte till den andra styrenheten och körde med den i så gick det tillsig och ABS lampan slocknade i vanlig ordning. men den styrenheten som sitter monterad på aggregatet vill inte fungera som den ska för när jag bytte styrenhet till den som jag hade löst så blev värdet på sockel 3 runt 10V och det pendlade inte nånting.

Då måste det väll vara den styrenhet som sitter på aggregatet som är trasig? eftersom att värdet på sockel 3 blir felande då den styrenheten är ikopplad i systemet.

vad ska det vara för värde på sockel 3 Modul A stift 23 på styenheten?

Det är uppmätt från styrenheten till alla givare och det är korekta värden.

Vad kan allt detta bero på?

Väldigt tacksam för svar/Nicklas.
Användarvisningsbild
av vrålvolvon
Hej! :D

Nu har jag bytt styrenhet och nu funkar allt som det ska,

men hur kan man veta att det är just styrenheten som är trasig?, går det att mäta den på nått vis?

MVH/Nicklas. :D
Användarvisningsbild
av vrålvolvon
Hej!

ABS lampan har börjat lysa igen men bromsarna fungerar som dom ska.... lampan slocknar inte när man startar bilen utan den förtsätter att lysa, men efter man kört en 100meter så slocknar den. Handbromsbackarna slår i som bara den när man backar eller kör framåt och dom ligger också på ibland då man kör, så det gnisslar och det går knappt att köra framåt men sedan då man lägger i backen så släpper det. Jag får en felkod som säger 2-1-4 = höger bakhjulsgivare ingen signal vid rörelsestart. sedan så lyser dioden svagt till diagnos uttaget när man sätter kabeln på sockel 3 modul A. Men det går ändå att läsa av och radera koderna. Vad har hänt för mig?

snälla svara, mvh/Nicklas.
  • 1
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8
Kopplingspedal knarrar

Ja, smörjt lite upptill vid pedalen gjorde ja[…]

Classic som Volvo erbjuder för 2995:- &aum[…]

Tyvärr hittar jag ingen svensk sida som s&aum[…]

Tysta sommardäck V90