Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

av Rådlös
Hej.
På 70-talet, tror jag, experimenterade Volvo ihop med bl.a. Taxi i Gbg med en värmeackumulator, som skulle hålla kylarvattnet varmt även flera timmar efter att motorn stått still. Detta är i och för sig ingen märklig teknik. Den finns i bland annat varmvattenberedare på fritidsbåtar. Men detta var som sagt i bilar.
Är det någon som känner till detta, och möjligen har erfarenheter, bra eller dåliga av det?

Jag kan tillägga att jag har frågat Volvo:s museum om det, men inte fått svar.
Användarvisningsbild
av camaro69
Jag vet inte om det är rätt grej.
Men enligt uppgift, så hade en del taxibassar på 70-talet, ett halvskumt element monterat framför höger stol. Det fanns kranar och cirkpump till. Anledningen var att man ville hålla kupén varm i samband matuppehåll. Det var en sorts "snålvariant" i stället för Bahco bensinvärmare som var svindyr och aldrig fungerade. (Bensinvärmaren var idiotsäker för den brann aldrig :wink: )
På den tiden var tydligen Transport ett starkt fackförbund, och leddes av den stridbare trumpetaren Hasse Eriksson. Därav krav att ha extravärmare i bilen.
Som sagt, vet ej om det var prylen du åsyftade. Men ändå lite taxihistoria.
av Moody
Hade något liknande i en BMW 5-serie från 98. Kallades restvärme och fanns en knapp i kupen som aktiverade någon slags "termos" som höll kylarvattnet varmt några timmar om man skulle göra kortare stopp. Fanns som tillval på lite större BMW-modeller på den tiden, vet inte hur det är idag.

Kan tillägga att det var väl ingenting som jag hade nån jättenytta av iofs.
av Rådlös
Jo, vi är inne på rätt spår! Det är denna tillsatsvärmare. Vet ni om den värmde motorn eller bara kupéluften? Var det en skrymmande installation?
Om vi återvänder till fritidsbåtar där jag vet att det fungerar, så sitter det i varmvattenberedaren en plåtinkapslad saltbehållare, något mindre än en tegelsten. När motorns kylvatten blir varmt, smälter saltet. När vattnet sedan kallnar, stelnar saltet och avger tämligen hög värme, som då förlänger tiden med varmvattnet.
Samma sak (nästan) finns ju även som fickvärmare för fritidsfolk, fiskare, jägare osv.
Det har även gjorts vetenskapliga utredningar, Umeå Universitet, på det här, men mina funderingar är om det är tillräckligt för att slippa en helt utkyld motor och kallstart efter t.ex. en natt. Alltså ett alternativ till motorvärmare.
av matzen10
Moody skrev:Hade något liknande i en BMW 5-serie från 98. Kallades restvärme och fanns en knapp i kupen som aktiverade någon slags "termos" som höll kylarvattnet varmt några timmar om man skulle göra kortare stopp. Fanns som tillval på lite större BMW-modeller på den tiden, vet inte hur det är idag.

Kan tillägga att det var väl ingenting som jag hade nån jättenytta av iofs.
Samma på min BMW 528iA -98. Tyckte den var praktisk under några timmar som den höll värmen. Men inte var det mer än 2 timmar, så för en hel natt verkar det behövas något skrymmande och välisolerat!

M V H
---> Matz
av ljungström
Vill minnas att restvärme fanns som tillval till V70N?
av Marbas
Men restvärmefunktionen är väl inte det som trådskaparen är ute efter? Restvärme utnyttjar värmen i motorn efter att den är avstängd, för att värma upp kupén. Kylvattnet cirkuleras runt för att förflytta värmen i motorblocket till kupé-elementet så att varm luft kan blåsas in i kupén.

Det trådskaparen är ute efter är väl någon form av värmemagasin som kan lagra värme (överskottsvärme då motorn är igång) för att sedan kunna värma upp motorn när den är kall på samma sätt som en motorvärmare gör. En bränslevärmare skulle ju göra jobbet här, men den ska man ju inte starta om bilen står i ett garage...
Användarvisningsbild
av Sparkz
Gjorde inte (tvingar fingrarna att skriva ordet) Saab experiment med en termos i nån modell? Början på 90-talet nån gång? Skulle väl funka som motorvärmare som sparar varmvatten över natten och börjar cirkulera det med en timer innan man ska åka. Inte så dumt att ta vara på lite värme, man använder ju mer energi ur bränslet till att värma luft än vad som tar sig till drivhjulen.. Men det blir ju lite extra vikt och tar plats och hade det funkat bra hade det nog funnits på fler bilar idag.

Handbromsen tar bra men man behöver dra spake[…]

Hur och varför vill du dela. Internet fr&arin[…]

Kolla reläet för bränslepumpen, l&o[…]

Det var oljefällan som var igensatt. Bät[…]