Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Gizz
Hade bilen inne på service idag. Bad dom kolla upp varför larmet går och de hittade inte någon info ang. utlöst sensor. Däremot låg det en felkod på siren eller kabelfel siren. De nollade felkoden så nu får jag se ifall larmet löser ut igen eller inte. Verkar som om felkoden löser larmet hela tiden. Om felkoden nollas kanske det dröjer innan den sätts igen och på så vis kanske mitt uppehåll i larmande kan förklaras. När jag bytte batteri förra gången tog det några timmar innan jag satte i det nya batteriet vilket i sin tur kanske nollade felkoden.
av Hjördis från Finland
Verkar ändå som du har samma problem som jag hade, kortslutning i sirenen. Det du nämner om att nollning av felkoderna skulle leda till att larmet inte går av sig själv låter tvivelaktigt, eftersom egentliga felet (kortslutning i sirenen) ju kvarstår. Kan dock förklara varför min bils problem mitt i allt försvann och kom först tillbaka efter 3 månader. Hade nämligen problem med larmandet i september, uppdaterade all programvara i bilen (felkoderna nollades förstås på samma gång) i slutet av september och bilen larmade nästa gång först vid julen.
Användarvisningsbild
av Gizz
Hjördis från Finland skrev:Verkar ändå som du har samma problem som jag hade, kortslutning i sirenen. Det du nämner om att nollning av felkoderna skulle leda till att larmet inte går av sig själv låter tvivelaktigt, eftersom egentliga felet (kortslutning i sirenen) ju kvarstår. Kan dock förklara varför min bils problem mitt i allt försvann och kom först tillbaka efter 3 månader. Hade nämligen problem med larmandet i september, uppdaterade all programvara i bilen (felkoderna nollades förstås på samma gång) i slutet av september och bilen larmade nästa gång först vid julen.
Killen på verkstaden sa att det kunde vara så att en kabel till sirenen var skadad med ett litet hål eller något liknande, detta kunde medföra att det blev kortslutning vilket utlöste larmet. Detta kan ske vid väderomslag eller att salt tränger in i hålet. Fukt eller upptorkning ändrar ju ledningsförmågan. Då bilen larmar sätts en felkod. Felkoden finns ju kvar tills felet är avhjälpt. Men nollas felkoden så tror ju larmet att allt är frid och fröjd tills det blir fukt på kabeln igen. Detta är bara min tolkning av vad som hänt och vad mekanikern sa. Det låter ju som om sirenen eller kablage är boven i dramat.
Användarvisningsbild
av Gizz
Verkar som om min teori kanske inte funkar helt som jag trodde. Kom ut till bilen idag då visade det sig att larmet löst ut. Hade nog hänt under dagen eftersom jag inte kört bil till jobbet på några dagar.
Användarvisningsbild
av Gizz
Var på Volvo och begärde pris på byte av larmsiren idag. 1700:- för byte låter inte allt för blodigt. Får väl lämna in den och byta siren så småningom. Jobbigt att vara utan larm dock är ovan vid att låsa med nyckel nu.
Vad skulle hända ifall larmet inte är aktiverat om man får inbrott i bilen?
Användarvisningsbild
av camaro69
Gizz skrev: Vad skulle hända ifall larmet inte är aktiverat om man får inbrott i bilen?
Vad tror du själv? :wink:
Användarvisningsbild
av Gizz
camaro69 skrev:
Gizz skrev: Vad skulle hända ifall larmet inte är aktiverat om man får inbrott i bilen?
Vad tror du själv? :wink:
Försäkringsmässigt menar jag.
Användarvisningsbild
av camaro69
Kanske bättre att ställa frågan i avdelningen för försäkring/ekonomi? :wink:

Forumet har ju berikats med en försäkringskunnig Moderator.
Användarvisningsbild
av Gizz
Har lämnat in bilen för ytterligare en felsökning och har fått en diagnos som ska stämma enligt meken. Det var som påpekats innan sirenen som kastat in handduken. Men det var inte direkt lättdiagnostiserat eftersom de har felsökt kablaget först. Hoppas att det är det felet. Idag får man vilket fall ta till en lånecykel för att komma hem. De hade inte någon siren hemma men skulle få hem en under morgondagen. Så min bil får stå kvar över natten.
Användarvisningsbild
av Gizz
Ytterligare en uppdatering om det nu kan vara hjälp till någon med samma problem. Jag har haft bilen inne för byte av siren. De gick igenom kabelstammen fram till sirenen och kunde konstatera att det var själva sirenen som var sönder. Byte med all felsökning och ny siren gick på ca 3200:-

Enligt min handlare dock, när jag fråga[…]

På dessa bilar är hjullagret en hel en[…]

Märks det även på effekten i motor[…]

Hej! Om det var till mig frågan var så[…]