Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Jurgen_25
Hej. Jag går i tankarna på att kanske köpa en clk 200 cab, men jag undrar lite om att den bilen kanske blir för slö? Jag är ingen fartdåre, men samtidigt vill man ju inte känna att man kör en Nissan Mirca.

Någon som har några åsikter kring denna modellen "utan compressor" 136hk.

Förövrigt så är bilen i kanonskick, 00:a svensksåld och 4600mil har den gått.

Vore tacksam för alla svar o kommentarer...!

Mvh Jurgen.
Användarvisningsbild
av Fluffen
Bra och enligt mig snygg glidarbil.:D
Kolla rosten då det är en mercedes vi pratar om och då ska man ju vara extra vaksam på rosten. :lol: vanliga ställen är framvagnsbrygga, fjädersäte, motorhuv, dörrar, baklucka och skärmkanter. Bilen är så gammal att du troligen inte får ut någon Goodwill från mercedes om du skulle hitta rost.
200:an duger fint att glida i, inget fartmonster men duger fint att åka på sommarn med. :D
Det går ju inte komma ifrån att kompressorn har nått speciellt ändå. 8)
Användarvisningsbild
av Jurgen_25
Okej! Ja som du säger så är det en "glidare", visst ja håller med där kunde varit kompressorn, men de är ju så med begagnat framförallt, man kan inte få allt, och för min del så väger utseende/skick/milantal tyngre än just "hästarna"..

Tack för att du tog dig tid o ge lite kommentarer kring denna bil, ja kommer dock fortfarande köra Volvo, men ja får sälja min 850 för man kan ju inte ha hur många bilar som helst :)
Användarvisningsbild
av Jurgen_25
Sista pris är 170 000kr på den. Men de är just de att den är i nyskick och fullservad på mercedes + alla andra papper som behövs, sen är där lite utrustning som AC /farthållare /automat, elstolar mm.

Den är blå/lila metallic "himmelskblå" med grå/vitt skinn, och de är precis en sån ja letar efter, den enda skavank ja kunde hitta på den var ett enda stenskott.. Men kollar man på blocket/bytbil så är där alltifrån 130 000 och uppåt, men de är ju allt som spelar in i det hela, skulle gärna vilja ha en 320 , men en som gått runt 12-15000 mil är inte intressant för mig , så de är just det att då får man kanske "kompromissa" lite just på de här med motoralternativet... 8)
Användarvisningsbild
av Jurgen_25
Tack haha, ja man kan ju alltid hoppas på en varm o fin sommar, blir den som förra sommaren så får man ta med sig paraplyet om man skulle få för sig o köra nercabbat 8) Men vi får se, våren e redan i full gång här nere i Skåne så de kanske bådar gått ändån !
av flink
Mercedes gör i allmänhet ganska sävliga och mjuka bilar. Har kört CLK 200 med kompressor och den var helt okej, tror nog att den utan kommar att duga rätt bra den med. Beror lite på vad du är van med sen tidigare. CLK / C-klass är ju annars rätt styv som orginal (jämfört med tidigare modeller) och är det sportchassie på den så lär den kännas ännu sportigare.
Det är absolut inget "rödljusmonster", vet inte hur tung den är mot en vanlig CLK men gissar att den väger ett par kilo mer. Men du får absolut en pålitlig motor om inte annat.
Nackdelen med att köpa en Merca med liten motor är att resten av drivlinan är även den klenare..iaf på äldre bilar (pre 2000), och jag gissar att det fortfarande är på det viset. Men för normalkörning så lär bilen rostat sönder totalt innan drivlinan börjat ge sig.

Det enda egentliga problemet med dessa bilar, om man klarar sig från rost, är elektroniken. Många leksaker är lika med mycket som kan och kommer att strula....tyvärr. Men på den punkten tror jag Volvo är mycket värre.
Användarvisningsbild
av Fluffen
Med 2litersmotorn lär han knappast köra sönder nått i drivlinan. :D :wink:
En fördel med cab är att de är ganska sällan körda på vintern och är därmed förskonade för det vidriga saltet.
Var noga med att lägga i stenskotten med en gång.
Vet inte om mercedes har sämre elekotronik är andra märken, jag har inte upplevt det iallafall.
Användarvisningsbild
av Jurgen_25
Ja jo de e klart de beror vad jag jämför med. Innan hade ja en Bmw E26:a 325:a med 191hk och den var rätt hyfsat pigg, men smakar det så kostar det, allt e ju betydligt dyrare till en 6:a vad de gäller service o reservdelar. I Mercan så är det enligt mig en normal motor, varken snabb eller slö, men ja hade inte tänkt bränna gummi med bilen ändån oavsett motorstorlek.

Bilen har gått 2000mil de senaste 5 åren och ägaren själv säger att han aldrig kört den på vintern, så rost kan där inte vara i den?! Men visst man ska vara noga med stenskotten och när man tvättat bilen så torkar man av i gångjärn mm så sparar man mycket vad de gäller rostangrepp.

De har ju sina för/nackdelar med mycket/lite elektronik i bilarna, börjar nåt o klödda, sen kan de förfölja en under en lång period. Ja själv föredrar mindre elektronik, men de är omöjligt i dagens bilar, och är dom "snikutrustade" så är där inget bra 2:a handsvärde och oatraktiva mm så de är ju både på gott o ont. Jag är nöjd om där iallafall är farthållare och AC/ECC :D

Det var oljefällan som var igensatt. Bät[…]

Nu har vi grävt lite mer i kablarna, den grov[…]

Hej! Testade handbromsen idag och tycker att det &[…]

Det händer att kabelstammen som går til[…]